بیان دغدغه‌های فعالان قرآنی در دیدار با استاندار خوزستان

در دیدار فعالان قرآنی استان با استاندار خوزستان تعدادی از چهره‌های قرآنی استان دیدگاه‌ها، دغدغه‌ها و نظرات خود را جهت بهبود وضعیت جامعه قرآنی بیان کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، در دیدار فعالان قرآنی استان با «صادق خیلیان» استاندار خوزستان که شامگاه (چهارشنبه 31 فروردین) در استانداری برگزار شد، تعدادی از چهره‌های قرآنی استان به نمایندگی از سایرین به بیان دیدگاه‌ها، پیشنهادات و نظرات خود جهت بهبود وضعیت جامعه قرآنی پرداختند.

 

«مهدی دغاغله» با اشاره به برخی مطالبات جامعه قرآنی اظهار کرد: ما در دوره‌های مختلف جلساتی با استانداران داشتیم و نسبت به معرفی جامعه قرآنی، فعالیت‌های این حوزه، ظرفیت‌ها و راهکارها و ... بارها صحبت کردیم ولی آن‌چنان که باید نتیجه‌ای حاصل نشده است که این جلسه را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم نتیجه و خروجی مطلوبی داشته باشد.

 

این پیشکسوت قرآنی خوزستان با بیان اینکه قرآن مهجور است و باید خدمتگذار قرآن و خادمان قرآنی باشیم افزود: یکی از مشکلات جامعه قرآن به ویژه جوانان این حوزه بحث اشتغال است و نیاز است تسهیلات کم‌بهره برای ازدواج و تشکیل زندگی و اشتغال آنها در نظر گرفته شود.

 

«حجت‌الاسلام حردانیان» نیز تصریح کرد: خوشبختانه پایه‌ها، اصول و حرکات انقلاب و نظام ما و مبانی گام دوم انقلاب نیز قرآنی است و ما می‌توانیم ادعا کنیم در حال حرکت به سمت قرآنی شدن جامعه گام برمی‌داریم.

 

این فعال قرآنی اضافه کرد: خوشبختانه نهادهای مختلفی در کشور امور قرآنی را پیگیری می‌کنند که از جهاتی خوب است ولی متاسفانه به دلایلی همگرایی لازم را ندارند و موازی کاری و ناهماهنگی‌هایی دارند که ما باید در استان این مشکل را به فرصت تبدیل کنیم.

 

وی ابراز کرد: بعد از ورود حجت‌الاسلام موسوی فرد به عنوان نماینده ولی فقیه در استان، اقداماتی در حوزه قرآن صورت گرفته که یکی از آنها پیگیری فعالیت‌های قرآنی بود که برای این منظور هیئت اندیشه‌ورز و معاونت قرآنی در کنار همه نهادهای قرآنی برای همگرایی بیشتر تشکیل داد که تا حدودی موفق بود.

 

حجت‌الاسلام حردانیان با بیان اینکه باید همگرایی نهادهای قرآنی حول محور نماینده ولی فقیه در استان تقویت شود تا نتیجه بهتری حاصل شود اذعان کرد: لازم است هیئت اندیشه‌ورز در کنار شورای توسعه قرآنی راهبردهای کلان استان را به صورت بومی شده مشخص کند و در جلسات مصوب و اجرا شود.

 

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری هدف نهایی کار قرآنی را ایجاد فرهنگ قرآنی می‌دانند که ما با این هدف فاصله زیادی داریم عنوان کرد: ایشان راهکارهایی در این خصوص ارائه دادند که می‌توان به مساجد قرآنی، گسترش جلسات خانگی قرآن، جلسات استماع قرآنی، جلسات ختم قرآنی و ... اشاره کرد.

 

این فعال قرآنی بر حفظ نخبه‌های قرآنی تاکید کرد و ادامه داد: نخبه‌های قرآنی ما همچون سایر رشته‌ها از استان خارج شدند به دلیل اینکه ظرفیت‌ها و امکانات و حمایت‌های لازم از آنها صورت نمی‌گیرد که باید برای حفظ این گنجینه‌ها برنامه‌ریزی کنیم.

 

«منصوره ملتجی» نیز با اشاره به اینکه در خوزستان پتانسیل و نیروی قرآنی کم نیست ولی مشکل کمبود منابع مالی برای این قشر است بیان کرد: در مؤسسه قرآنی جامعه‌النور اهواز صدها مربی و مدیر قرآنی تربیت کردیم اما بودجه و اعتبارات برای حمایت از این قشر بسیار ناچیز است.

 

مدیر مؤسسه قرآنی جامعه‌النور اهواز با بیان اینکه ما نمی‌توانیم از قرآن آموزان شهریه بالا بگیریم و از طرفی نمی‌توانیم حق‌الزحمه‌ای در شان مربیان پرداخت کنیم گفت: هدف ما پرورش مربی، قاری و حافظ قرآن است و اگر حمایت‌های لازم از مؤسسات صورت نگیرد از ادامه راه باز می‌مانیم و نمی‌توانیم حق قرآن را ادا کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه انتظار داریم توجه بیشتری به قرآنیان از سوی مسئولان صورت گیرد تاکید کرد: در کشور ما بخش قرآن ضعیف است و جتی یک ردیف برای وام برای فعالان قرآنی نداریم در حالی که ما هم تولیدکننده هستیم و مربی و مدیر قرآنی تولید و تربیت می‌کنیم.

 

در ادامه «عدنان موسوی» با بیان اینکه قرآنیان شایستگی دارند مسئولیت‌هایی را در سطوح مختلف بگیرند خاطر نشان کرد: قرآنیان افرادی شایسته برای تصدی مسئولیت‌ها هستند و توانایی، تعهد و مدارک بالا دارند و نیاز است به آنها اعتماد شود.

 

قاری و مدرس قرآن کریم در آبادان اظهار کرد: ما در استان تولیدات قرآنی زیادی اعم از کتاب و نرم‌افزارهای قرآنی برای ارائه داریم ولی برای اینکه بتوانیم این تولیدات را عرضه کنیم و رد اختیار دیگران قرار دهیم نیاز به حمایت داریم؛ همچنین تعداد قابل توجهی از قرآنیان استان، مشکل اشتغال و بهره‌گیری از تسهیلات مالی دارند.

 

«رضا علی‌پور» نیز بر لزوم تشکیل کارگروه تخصصی قرآن در استان تاکید کرد و افزود: ما در خوزستان اساتید، مدرسان، حافظان و قاریان متخصص زیادی داریم که می‌توان از این ظرفیت بهره گرفت و با حضور در این کارگروه شاهد پیشرفت فعالیت‌های قرآنی باشیم.

 

مدیر مؤسسه قرآنی نورالهادی خرمشهر با اشاره به اینکه بیمه فعالان قرآنی چند سالی است که همه را درگیر کرده و نیاز است سهمیه بیمه فعالان قرآنی افزایش یابد تصریح کرد: در خصوص تولیدات دانش‌بنیان که شعار امسال است باید گفت که بسیاری از مؤسسات قرآنی، اساتید و نیروهای جوان تولیداتی دارند ولی متاسفانه قادر به ارائه آن نیستند که انتظار داریم حمایت شوند و وام‌های کم‌بهره به آنها تعلق گیرد تا بتوانند بدرخشتند.

 

وی با بیان اینکه شورای توسعه قرآنی استان مغفول مانده و درخواست داریم این شورا در استان شکل بگیرد ابراز کرد: برای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر حفظ ده‌ها میلیونی قرآن، خوزستان یک کنبع غنی از حافظان است و متاسفاته نیاز به توجه بیشتری دارند که به جایگاه بالایی برسند.

 

همچنین «جاسم حسین‌زاده» راهکارهایی جهت بهبود فعالیت‌های قرآنی ارائه داد و عنوان کرد: سال 89 تا 92 قریب به پنج هزار نیروی قرآنی در کل کشور جذب شدند که سهم خوزستان 352 نفر بود و در حال حاضر ثقل کار قرآنی استان بر دوش این افراد است؛ از استاندار درخواست داریم در این دولت مردمی پیش‌قدم شوید و بار دیگر این موضوع را مطرح کنید تا یک حرکت و جهش قرآنی در کل کشور اتفاق بیفتد و همه استان‌ها از خدمات نیروهای قرانی بهره‌مند شوند.

 

این معلم قرآن اذعان کرد: در جذبی که چند ماه پیش در آموزش و پرورش کشور اتفاق افتاد قریب به 100 پرونده باقی مانده که این افراد کسانی هستند که از سال 78 به قرآن خدمت کردند که نیاز است پرونده آنها جهت تکمیل پیگیری شود.

 

در پایان نیز «ماجد نصری» خاطر نشان کرد: در خوزستان در رابطه با اشتغال نخبگان معضل داریم که این افراد با ورود به استان‌های دیگر مشاغل و پست‌های خوبی دریافت می‌کنند؛ خوزستا هم دارای جایگاه‌های شغلی خوبی است که می‌توان از این نخبگان بهره برد و تا با حفظ آنها بتوان باعث نشر بیشتر فرهنگ قرانی در میان جوانان شویم.

 

این قاری قرآن یاد آور شد: اکثریت جامعه قرآنی ما از مناطق محروم و حاشیه استان و اهواز هستند ولی بهترین جوانان از همین مناطق رشد کردند که این افراد برای فعالیت‌های خود و ثبت و ضبط این آثار به صورت حرفه‌ای نیاز به حمایت دارند؛ همچنین مؤسسات قرآنی خودجوشی در مناطق حاشیه‌ای فعالیت می‌کنند که نیازمند حمایت هستند.

 

کد خبر 1168082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha