پروژه کمربند جنوبی از حیث پدافند غیرعامل می‌تواند حائز اهمیت باشد

فرهمندی با تاکید بر لزوم بررسی مسائل اجتماعی و اقتصادی در مطالعات، گفت: پروژه کمربند جنوبی از حیث پدافند غیرعامل و تخلیه اضطراری شهر، می‌تواند پروژه حائز اهمیت و تاثیرگذاری باشد که در تصمیم‌ گیری‌ ها باید لحاظ شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «ایمان فرهمندی» در جلسه بررسی دیدگاه‌ها و سوابق کمربند جنوبی با بیان اینکه پیرامون این پروژه، به شکل مفصل در فضاهای کارشناسی، رسانه‌‎ای و عمومی، در سال‌های مختلف، صحبت شده است، اظهارکرد: علی‌رغم همه این گفتگوها و اظهارنظرها، همچنان کمربند جنوبی به عنوان یک مساله جدی و سوال پاسخ‌نیافته مطرح می‌شود.

 

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد به بازدید اخیر خود از پروژه کمربند جنوبی اشاره داشت و گفت: پس از این بازدید و با توجه به نقطه نظرات مطرح شده، حجم زیادی از پیام‌ها در موافقت و مخالفت با این کلان پروژه واصل شد؛ بر همین اساس برگزاری این جلسه در دستورکار قرار گرفت.

 

فرهمندی افزود: این نقطه نظرات نشان‌ می‌دهد که پروژه کمربند جنوبی به عنوان یک زخم کهنه و سوال بزرگ، همچنان مقابل چشم مدیریت شهری و فعالان و دغدغه‌مندان شهر امام‌رضا(ع) مطرح است و برگزاری جلسه‌ای برای بررسی جوانب مختلف پروژه ضروری بود.

 

وی با بیان اینکه در گذشته اتفاقات مهمی برای پروژه کمربند جنوبی، از فاز مطالعاتی تا واگذاری به پیمانکار و توقف اجرای پروژه و تعریف کاربری موقت انجام شده، تصریح کرد: در کشور، یک الگوی مدیریت شهری داریم که منبعث از الگوی مدیریت ملی است؛ شورای شهر در مسیر اصلاح پارادایم مدیریتی درحال گام برداشتن است که مشارکت مردم را طلبیده و این جلسه، اولین گام بلند در تغییر پارادایم مدیریت شهری است.

 

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهدگفت: برای حل یک مساله، همه دغدغه‌مند هستیم و باید در فضایی آرام و منطقی درخصوص یکی از گرانترین پروژه‌های شهری، با لحاظ جمیع جهات تبادل نظر کرده و به جمع‌بندی و خروجی مطلوب دست یابیم؛ بسنجیم که این پروژه را باید ادامه بدهیم یا خیر؟

 

وی برگزاری این نشست را یکی از مصادیق شفافیت در مدیریت شهری دانست و تصریح کرد: جلسه بررسی دیدگاه‌ها و سوابق کمربند جنوبی، با نگاه شفافیت در تصمیم‌گیری شکل گرفت تا همه نظرات، اعم از موافق و مخالف را داشته باشیم و از برآیند نظرات مطروحه در فضاهای مختلف و از سوی متخصصان، به جمع‌بندی نهایی برسیم.

 

فرهمندی، پروژه کمربند جنوبی را یکی از گرانترین و مهمترین پروژه‌های شهری مشهد دانست و افزود: مقیاس این پروژه، فراتر از مقیاس شهری است و کارکردهای فراشهری دارد؛ امیدواریم بتوانیم با این جلسه و تبادل نظر، بخش مهمی از مسائل و مشکلات شهر را حل کنیم.

 

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهدبا بیان اینکه این پروژه دو جنبه اصلی، ترافیکی و زیست‌محیطی دارد، گفت: علاوه‌بر این، جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی، پدافند غیرعامل و ... را هم می‌توان برای کمربند جنوبی متصور بود چراکه در این حوزه‌ها نیز بسیار اثرگذار است.

 

وی با اشاره به هزینه‌های هنگفتی که برای اجرای کمربند جنوبی تاکنون صورت گرفته، تصریح کرد: اگر این پروژه را حذف کنیم، تصمیم به حذف این سرمایه گرفته‌ایم و اگر ادامه دهیم، بیش از آنچه تاکنون هزینه شده، برای تکمیل پروژه باید اعتبار اختصاص دهیم؛ حال این سوال مطرح می‌شود که برای این پروژه باید چه تدبیری بیاندیشیم؟

 

فرهمندی افزود: تاکنون چندین مطالعه و بررسی در این خصوص انجام شده و در مطالعات جامع حمل‌ونقل و ترافیک، این معبر ۷۵ متری لحاظ و تایید و تثبیت شده و به تایید شورای عالی ترافیک شهرهای کشور نیز رسیده و اجرای آن تکلیف شده است.

 

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد با بیان اینکه در مطالعات زیست‌محیطی، شاخص‌هایی بررسی شده که براساس آن، ادامه پروژه به نفع شهر تلقی نشده و پیشنهاد توقف پروژه داده شده است، گفت: براساس همین رویکرد، پروژه کمربند جنوبی از طرح تفصیلی حذف شده و عملیات اجرایی پروژه نیز با دستور دادستانی متوقف گردید.

 

وی افزود: در خصوص کمربند جنوبی دو مطالعه صورت گرفته که نتیجه و خروجی آن کاملا متفاوت از یکدیگر است؛ یکی حامی و توجیه‌کننده اجرای پروژه و دیگری توجیه‌کننده توقف اجرای پروژه. همین امر نشان می‌دهد که با مساله جدی مواجه هستیم.

 

فرهمندی تصریح کرد: مطالعه حمل‌ونقلی، متهم به این است که صرفا با نگاه حمل‌ونقلی مطالعات خود را پیش برده و مطالعات زیست‌محیطی نیز به همین منوال؛ کارشناسان معتقدند که مطالعات جنبه‌های کلان مساله را به طور دقیق ندیده‌اند و این مهم می‌تواند از اعتبار مطالعات بکاهد.

 

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد با تاکید بر لزوم بررسی مسائل اجتماعی و اقتصادی در مطالعات، گفت: پروژه کمربند جنوبی از حیث پدافند غیرعامل و تخلیه اضطراری شهر، می‌تواند پروژه حائز اهمیت و تاثیرگذاری باشد که در تصمیم‌گیری‌ها باید لحاظ شود.

کد خبر 1168263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha