تبیین چگونگی سیر کتابت قرآن کریم در نمایشگاه قرآن کریم/کتابت کاتبان در غرفه مرکز طبع و نشر قرآن

همزمان با برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه قرآن کریم نسخ خطی کهن قرآن کریم و سیرکتابت کلام وحی در غرفه مرکز طبع و نشر قرآن کریم به نمایش گذاشته شده است.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، همزمان با برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم غرفه مرکز طبع و نشر قرآن کریم اقدام به نمایش نسخ و مصحف های قدیمی قرآن کریم و سیرکتابت  کلام وحی کرده است.

 

در این غرفه مصحف‌هایی که مرکز طبع و نشر قرآن از ابتدای تاسیس تاکنون چاپ کرده به نمایش درآمده است که در میان آن‌ها نمونه کتابت‌های منسوب به حضرت علی (ع)، امام سجاد (ع)، ابن بواب، یاقوت مستعصمی و احمد نیریزی به چشم می‌خورد.

 

 همچنین غرفه مرکز طبع و نشر قرآن با ارائه کار جدید با عنوان سیر تطور قرآن کریم از قرن یکم تا چهاردهم هجری در نمایشگاه شرکت کرده است. سیر تطور قرآن، بررسی کتابت و نوع نگارش قرآن از ابتدای وحی تا حال حاضر است که در این غرفه تبیبن شده است که از هر قرن کتابت‌های گوناگون کاتبان انتخاب شده و با توضیحات در این غرفه به نمایش درآمده است که علاقه‌مندان به کتابت و تاریخ کتابت قرآن می‌توانند با مراحل سیر تطور و چگونگی ارتقا آن از ابتدا تا حال آشنا شوند.

 

بنابراین گزارش، مصحف های کهن  و رایج دیگر کشورها نیز در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است تا بازدیدگنندگان نمایشگاه قرآن کریم بدانند که مصحف های قرآنی چه مسیری را طی کرده است که امروز تبدیل به قرآن شده است.

 

در کنار بررسی کتابت قرآن کریم، نمونه‌هایی از کتابت نسخ‌نویسان ایرانی در این غرفه به همت دارالکتابه مرکز طبع و نشر قرآن به نمایش درآمده است که به همت دارالکتابه و خوشنویسان برتر در زمینه نسخ‌نویسی قرآن انجام شده و به‌عنوان خط‌های ایرانی به علاقه‌مندان قرآن عرضه می‌شود.

 

کتابت زنده کاتبان در حضور علاقه‌مندان به خوشنویسی قرآن، محققان و قرآن‌پژوهان برتر در این غرفه و همچنین پاسخگویی به پرسش‌هایی در زمینه کتابت خوشنویسی و تحقیقات از برنامه‌های مرکز طبع و نشر قرآن در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم است.

 

بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم از ۲۷ فروردین تا ۹ اردیبهشت در مصلی امام خمینی(ره) برپا است.

کد خبر 1168704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha