برداشت گل محمدی در ابوزیدآباد و روستاهای آران و بیدگل

برداشت گل محمدی از گلستان ها و گلزارهای گل منطقه كويری شهر ابوزيدآباد و روستاهای شهرستان آران و بیدگل آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان  از آران و بیدگل، شهرستان آران و بیدگل یکی از مناطق تولید گل محمدی است که همه ساله در اواخر فروردین، برداشت این محصول از ۳۰​ هکتار مزارع کشت گل محمدی این شهرستان آغاز می شود. 

 

ابوزیدآباد و بخش کویرات، یزدل، نوش‌آباد و شهر آران و بیدگل از مراکز عمده کشت و برداشت گل محمدی در این شهرستان است و بر همین اساس برداشت گل محمدی از گلستان ها و گلزارهای گل محمدی این مناطق آغاز شده است.

 

منطقه كويری ابوزيدآباد در سال های اخير به محصولاتی همچون پسته و زعفران شناخته شده است و کمتر کسی است که اين منطقه را با محصول گل محمدی که هم بعد گردشگری و هم جنبه اقتصادی و کشاورزی دارد، بشناسد.

 

شرایط خاص اکولوژیکی منطقه که دارای شب های سرد و روزهای نسبتا معتدل و گرم دارد باعث می شود که محصول گل درصد اسانس مناسب و عطر و بوی ویژه ای داشته باشد.

 

هم اکنون شهر ابوزیدآباد و برخی از روستاهای تابعه بخش کویرات دارای چندین واحد سنتی گلابگیری است که این واحدها در نیمه دوم فروردین هر سال و همزمان با برداشت گل محمدی، گلاب گیری را آغاز می کنند.

 

بسیاری از ابوزيدآبادی ها اُنسی دیرینه با این گل و عطر آن دارند. این یک رسم دیرینه در این منطقه است که در حیاط خانه ها و باغچه های منازل، بوته های گل محمدی را پرورش می دهند. بعضی از خانواده های ابوزيدآبادی هم از قديم نامشان با گل و گلابگيری مانوس شده است و همچنان ادامه دارد.

 

همچنین در آيين های مذهبی و سوگواری ابوزيدآباد، گلاب جايگاه ويژه ای دارد و کشت گل محمدی در ابوزيدآباد هرچند از لحاظ  وسعت محدود بوده است اما از لحاظ قدمت و کیفیت محصول قابل توجه است و در سال های اخير مورد توجه قشر زيادی از كشاورزان قرار گرفته است. 

 

این گیاه با خصوصیات ویژه ای مانند مقاوم  بودن به شرایط کم‌آبی و نامساعد محیطی و خاکی، مقاومت در برابر خشکی و خاک های شور، سهولت در فرآوری و زمان ماندگاری، وجود کارخانه‌های صنایع تبدیلی در شهرهای مجاور، وجود بازارهای مطمئن جهت صادرات و جاذبه‌ ی گردشگری اين محصول، از نظر بسیاری، برای  منطقه ابوزيدآباد و بخش کویرات در کنار ديگر محصولات ارزشمندش می تواند برای كشت و توسعه كشاورزی مناسب باشد.

انتهای پیام

 

 

کد خبر 1168705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha