انسان با ایمان هرگز ناامید نمی شود

حجت الاسلام مدبر گفت: انسان با ایمان هرگز ناامید نمی شود چرا که ناامیدی به فرموده خداوند از خصوصیات کافران و گمراهان است.

حجت الاسلام «محمدحسین مدبر» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، یکی از عوامل عمده ارتکاب رفتارهای خودتخریبی را ناامیدی دانست و گفت: ناامیدی از خدا و قدرت و رحمت او ناامیدی از آینده بهتر، ناامیدی از برطرف شدن مشکلات و تنگناها و بالاخره ناامیدی از خود و اجتماع از جمله موارد یأس است.

 

امام جمعه جهرم با اشاره به سخن امام علی (ع) مبنی بر اینکه «ناامیدی صاحبش را به کشتن می دهد»، افزود: یکی از زیباترین و کارآمدترین خصوصیات هر انسان ویژگی امیدواری است.

 

وی با اشاره به اینکه امید روح زندگی است، عنوان کرد: امید اکسیر زندگی و آب حیات است و بدون آن انسان محکوم به فناست.

 

این استاد حوزه و دانشگاه ناامیدی را بستر شکست و سقوط و امید را زمینه ای برای یافتن راه نجات و حرکت به سوی آینده روشن تر عنوان کرد و اظهار داشت: انسان عاقل هیچ گاه ناامید نیست چون ناامیدی دیوانگی است.

 

وی با تاکید بر اینکه در هیچ شرایطی نباید ناامید شد چرا که روزگار آبستن حوادث شیرین است، گفت: امیدواری را باید از امامان معصوم یاد بگیریم.

 

حجت الاسلام مدبر ادامه داد: حضرت امام سجاد (ع) در دعای شریف «ابوحمزه» به خدای معتال عرض می کند: «ای خدا اگر گردنم را به زیر رنجیر قهرت ببندی و عطایت را از میان همه خلق از من دریغ نمایی و در چشم بندگانت رسوایی ام را آشکار سازی و فرمان دهی که مرا به آتش دوزخ کشند و بین من و نیکان جدایی افکنی، باز هم رشته امیدم را از تو قطع نخواهم کرد و از امیدی که به عفو و بخششت دارم منصرف نمی شوم و محبتت از دلم بیرون نخواهد رفت؛ من هرکز عطا و بخشش ها و پرده پوشی های تو را بر من در دنیا فراموش نخواهم کرد».

 

وی با اشاره به اینکه در موقعیت هایی که جای هیچ گونه امیدی نیست امیدوارتر باشیم، عنوان کرد: این مطلب حدیثی از سه نفر از بزرگان دین یعنی نبی اکرم اسلام (ص)، امام علی (ع) و امام صادق (ع) نقل شده است؛ فلسفه این توصیه این است که در مواقعی که به حسب ظاهر و به حساب روال عادی و طبیعی جای هیچ گونه امیدی نیست انسان از اسباب ناامید می شود و متوجه مسبب الاسباب می شود.

 

حجت الاسلام مدبر از همه گسستن و به خدا پیوستن که همان حالت اضطرار و دعای خالص است را از مواقع استجابت دعا یاد کرد و گفت: ما انسان ها معمولا تا بدین درجه از اضطرار نرسیم یا اصلا متوجه خدا نیستیم و یا خدا را در عرض و در کنار سایر اسباب می بینیم و دعایمان نیز مشرکانه است.

 

امام جمعه جهرم ادامه داد: انسان با ایمان هرگز ناامید نمی شود چرا که ناامیدی به فرموده خداوند از خصوصیات کافران و گمراهان است.

 

وی در پایان اظهار کرد: تنها کافران هستند که ایمان ندارند به اینکه خداوند حاضر و ناظر آنهاست و می تواند غبار غم و ناامیدی را از چهره آنان بزداید بنابراین ناامیدی نوعی کفر عملی است که این امر از ساحت انسان با ایمان به دور است.

 

کد خبر 1168947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha