کشاورزان دارای نیروی کار بیگانه به علائم مالاریا حساس باشند

علی اصغر خیرخواه گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون بیش از ۱۴ هزار نفر از گروه های هدف مالاریا به ویژه اتباع بیگانه به وسیله لام و کیت از لحاظ بیماری مالاریا مورد بررسی قرار گرفتند که طی این مدت ۴ مورد ابتلا به مالاریا در جنوب کرمان کشف شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، «علی اصغر خیرخواه» ضمن قدردانی از کارشناسان پیشگیری حوزه بهداشت به مناسبت روز جهانی پیشگیری از مالاریا، گفت: بیماری مالاریا یک بیماری انگلی و عفونی می باشد که یکی از علل  مهم مرگ و میر در تعداد زیادی از کشورهای در حال توسعه است.

 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جیرفت افزود: با توجه به پیشرفت های به دست آمده در نتیجه عملیات مبارزه با مالاریا در نیم قرن گذشته و کاهش قابل توجه میزان بروز این بیماری در 10 سال اخیر، برنامه مالاریا در کشور در مرحله حذف قرار گرفته و هدف آن توقف انتقال محلی مالاریا تا سال 1404 است.

 

وی بیان کرد: پنجم اردیبهشت ماه مصادف با 25 آوریل از سوی سازمان جهانی بهداشت، روز جهانی مالاریا نامگذاری شده و شعار امسال این روز «به کار گیری نوآوری ها برای کاهش بار مالاریا و حفظ جان انسان ها» است.

 

خیرخواه با اشاره به اهمیت حفظ دستاوردهای پیشگیری از مالاریا به عنوان مهمترین بیماری انگلی جهان براساس آخرین تخمین منتشر شده توسط سازمان جهانی بهداشت سالانه، تصریح کرد: با توجه به کشاورزی بودن منطقه جنوب کرمان، ضروری است گلخانه داران و کشاورزان در صورت داشتن نیروی کار بیگانه (افاغنه ) که دارای علائم تب، لرز و تعریق هستند با مشاهده علائم در اولین فرصت بیمار را برای انجام آزمایش مالاریا و درمان رایگان به نزدیک ترین مرکز خدمات جامع سلامت در شهر و روستا ارجاع دهند.

 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جیرفت خاطرنشان کرد: از ابتدای سال 1400 تاکنون بیش از 14 هزار نفر از گروه های هدف مالاریا به ویژه اتباع بیگانه به وسیله لام و کیت از لحاظ بیماری مالاریا مورد بررسی قرار گرفتند که طی این مدت 4 مورد ابتلا به مالاریا در جنوب کرمان کشف شده که همگی وارده بودند.

 

وی با اشاره به وجود ۳۶ مرکز درمان کننده، مالاریا در سطح حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با تشخیص و درمان رایگان، ابراز کرد: 1372 کانون (روستا و مراکز شهری) عاری از مالاریا هستند که اقدامات پیشگیرانه از جمله توزیع پشه بند، لاروکشی، سمپاشی، بیماریابی فعال  و غیره در این مناطق انجام شده است.

کد خبر 1169386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha