از راه اندازی ۳۲ مدرسه حفظ قرآن توسط دارالقرآن بسیج تا "شهر قرآن" در نمایشگاه قرآن

رادیو قرآن با «شهر قرآن» به نمایشگاه آمد، راه اندازی ۳۲ مدرسه حفظ قرآن توسط دارالقرآن بسیج، فعالیت ۱۵۰ غرفه تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب تنها برخی از اخبار خبرگزاری شبستان در دهمین روز از برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه قرآن کریم است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، امروز (دوشنبه ۵ اردیبهشت) مصادف با ۲۳ ماه مبارک رمضان نهمین روز برپایی بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن واقع در مصلی تهران بود. خبرنگاران خبرگزاری شبستان مستقر در نمایشگاه بیست و نهم با گفتگو با کارشناسان بخش های مختلف این نمایشگاه تلاش کرده اند تا به معرفی هرچه بیشتر فعالیت های در حال انجام در بیست و نهمین نمایشگاه قرآن بپردازند. بخش هایی از گفتگوها و اخبار منتشر شده در دهمین روز از برپایی نمایشگاه قرآن را در زیر می خوانید:

رادیو قرآن با «شهر قرآن» به نمایشگاه آمد

برنامه «شهر قرآن» از امشب تا پایان نمایشگاه حوالی ساعت ۲۱ تا ۲۲:۳۰ از رادیو قرآن موج اف ام ردیف ۱۰۰ مگاهرتز پخش می‌شود. این برنامه با هدف معرفی هر چه بیشتر نمایشگاه قرآن به مردم، به روی آنتن رادیو قرآن می‌رود. گفت‌وگو با غرفه‌داران، مسئولان نمایشگاه و بازدیدکنندگان از نمایشگاه یکی از مهم‌ترین بخش‌های این برنامه است.

در این بخش حمید عبیری با حضور در بخش‌های مختلف نمایشگاه به گفت‌وگو با مسئولان برگزاری و مردم خواهد پرداخت.

یکی دیگر از بخش‌های این برنامه رادیویی، برگزاری مسابقه است. همچنین در این برنامه از علاقه‌مندان به گزارشگری استعدادیابی می‌شود.

جواد نصیری به عنوان کارشناس در این برنامه رادیویی حضور دارد و تهیه‌کنندگی برنامه نیز محبوبه کلانتر است.

 

راه اندازی ۳۲ مدرسه حفظ قرآن توسط دارالقرآن بسیج

حجت الاسلام لیمویی در گفت و گو با خبرنگار قران و معارف خبرگزاری شبستان در مورد فعالیت های غرفه دارالقرآن بسیج مستضعفین در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم گفت: در رابطه با فعالیت های دارالقرآن بسیج و حضور آن در نمایشگاه باید بگوییم که با توجه به صحبتی که رهبر انقلاب در ابتدای ماه مبارک رمضان در دیدار با قرآنیان داشتند مبنی بر اینکه هر مسجد یک پایگاه قرآنی باشد و پایگاه هایی که در مساجد هستند، فعالیت قرآنی داشته باشند، مهمترین موضوعی که مد نظر قرار دارد در این نمایشگاه و در برنامه های آینده سازمان بسیج، این است که پایگاه های بسیج را در رابطه با راه اندازی جلسات قرآنی در مساجد فعال و همراه کنیم.

 

رییس دارالقران بسیج افزود: تعداد قابل توجه ای از پایگاه ها در سال گذشته فعال شدند و پایگاه های بسیج در مساجد فعال شده و مساجد را نسبت به جلسه قرآن فعال کردند و به لطف خدا برنامه داریم تا در سال آینده این طرح و برنامه افزایش یافته و گسترش یابد.

 

وی در مورد فعالیت های دیگر دارالقرآن بسیج در نمایشگاه قرآن اظهار کرد: معرفی فعالیت های قرآنی سازمان بسیج مستضعفین که از جمله آنها برگزاری دوره های تربیت مربی و مدرس قرآن، برگزاری دوره های توانمندسازی مدیران قرآنی در سطح استان، شهرستان و شهرها، راه اندازی 32 مدرسه حفظ قرآن از برنامه های دارالقرآن سازمان بسیج است.

 

حجت الاسلام لیمویی برگزاری جشنواره ها و مسابقات قرآنی را از دیگر برنامه های دارالقرآن بسیج نام برد و ادامه داد: راه اندازی دارالقرآن در پایگاه های مساجد از دیگر برنامه های دارالقرآن بسیج است. در غرفه دارالقرآن بسیج در نمایشگاه از فعالان قرآنی و مجموعه های قرآنی دعوت می کنیم تا جایی که برای آنها امکان داشته باشد با هم افزایی و همگرایی با دارالقرآن بسیج در جهت اجرا شدن برنامه های این حوزه با ما تعامل و همکاری داشته باشند تا بتوانیم به جریان قرآنی کشور کمک کنیم.

 

فعالیت ۱۵۰ غرفه تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب در نمایشگاه قرآن

اسدالله سلیمانی در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان در مورد بخش عفاف و حجاب بیست و نهمین نمایشگاه قرآن کریم گفت: بخش عفاف و حجاب به عنوان تولیدکنندگان پوشاک عفاف و حجاب قریب به 10 سال است که در نمایشگاه قرآن شرکت می کند و به عنوان انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب که از سال 95 شکل گرفته است، تاکنون دو بار با کمک کارگروه مد و لباس و یک بار انجمن و بار دیگر توسط یکی از مراکز ناشران این نمایشگاه برگزار شده است. در سال 97 نیز آخرین نمایشگاه قرآن کریم قبل از شروع کرونا این نمایشگاه برگزار شد که در واقع به همت بخش خصوصی بود اما اقدامات آن و اجرای این نمایشگا ه به دست انجمن بود.

 

مسئول بخش عفاف و حجاب بیست و نهمین نمایشگاه قرآن کریم افزود: این نمایشگاه اولین تجربه صددرصدی انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب است که معاونت قرآنی با اعتماد خود این بخش را به ما واگذار کرده است، ابتدا برای شکل گیری این نمایشگاه ثبت نام ها از طریق سایت شکل گرفت و قریب به 340 نفر ثبت نام صورت گرفت و برای جانمایی قریب به 30-40 نفر نیز از کارگروه مد و لباس معرفی شدند که دوباره لیست اولیه تغییر کرد و دو روز کار ما به تاخیر افتاد تا بتوانیم افراد جدید را جانمایی کنیم.

 

وی گفت: در نمایشگاه امسال بخشی از فضا که متعلق به عفاف و حجاب بود به بخش نشر و انتشار تعلق گرفت و مساحت سه هزار و 500 متر مربع به 1500 متر مربع تقلیل یافت و این امر موجب شد غرفه ها کوچک تر شود و دیزاین لازم را نتوانستیم پیاده کنیم و اهدافی که انجمن پیگیری می کرد، محقق نشد.

 

رییس انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب ادامه داد: پس از جانمایی و شروع کار برای تحویل گرفتن نمایشگاه اسپیس ها و تبلیغات آماده نبود و با دو روز تاخیر نیمی از سالن به وسیله اسپیس ها تقسیم بندی شد و در نهایت باید بگوییم که مشکلات پیش روی ما به عنوان انجمن بسیار مضاعف بود.

 

هیچ اتحادیه ای برای حمایت از تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب در کشور وجود ندارد

بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قران کریم یکی از بخش های پرطرفدار علاقمندان به نمایشگاه قران کریم است که امسال نیر دز بیست و نهمین نمایشگاه قران در مساحتی به وسعت 1500 متر مربع با فعالیت 155 غرفه ، نظر بخش زیادی از بازدید کنندگان از نمایشگاه را به خود جلب کرده است که البته برگزاری این بخش از نمایشگاه در طبقه بالای شبستان و وجود راه پله های با تعداد بالای پلکان مسیر ورود برخی افراد کهن سال و حتی خانواده ها به همراه کودکان خردسال را کمی با مشکل مواجه کرده است در همین رابطه گفتگویی با اسدالله سلیمانی مسئول عفاف و حجاب نمایشگاه قران و رییس انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب به شرح زیر ارایه می شود.

 

چادر مشکی یکی از موارد پرمصرف بانوان محجبه است که امسال نیز در نمایشگاه قران  عرضه شده است در مورد فروش این محصول توضیح بفرمایید؟

در مورد فروش چادر مشکی باید بگوییم که این بخش همیشه با معضلاتی روبرو بوده است. با توجه به حضور بعضی از غرفه داران از بازار و مولوی قیمت برخی از پارچه ها را نمی توانستیم کنترل کنیم و متاسفانه امسال در قیمت ها رعایت نمی شد. در این بخش نمایشگاه تعداد غرفه ها از 40 غرفه به 12 غرفه تقلیل یافت و علاوه بر این با حضور یک ناظر تخصصی در فروش چادر مشکی نظارت می کنیم و از کارشناسانی که عمری تجربه در این زمینه دارند، بهره برده ایم.

 

برای خردسالان و حجاب اولی ها در بخش عفاف و حجاب نمایشگاه چه برنامه ای ارایه شده است؟

در نمایشگاه قران امسال حجاب اولی ها برای اولین بار در بخش عفاف و حجاب هدیه ای برای کسانی که حجاب اولی هستند و به سن تکلیف رسیده اند، در نظر گرفته شده است و فضای مطلوب گلکاری در کلبه ای مزین به جایگاه ویژه حجاب اولی ها پذیرای این گروه سنی از کودکان هستیم تا خاطره خوشی از برگزاری نمایشگاه قران و حجاب داشته باشند.

 

در بخش خدمات برای قشر محجبه جامعه چه خدماتی در دوخت چادر ارایه می کنید؟

در بخش ترویجی نیز شاهد دوخت رایگان چادر هستیم که با حضور 18 پرسنل خیاطی و برشکاری به تعداد همین افراد چرخ خیاطی پاسخگوی نیاز شرکت کنندگان در بخش عفاف و حجاب هستند و می توانند دوخت چادر سنتی را به شکل رایگان دریافت کنند؛ حتی اگر پارچه چادر را از بیرون آورده باشند و از نمایشگاه خریداری نشده باشد، دوخت رایگان در اختیار آنها قرار می گیرد.

 

با توجه به قیمت بسیار بالای چادر برای افراد محجبه چه نوع امتیاز یا خدمتی برای کاهش قیمت چادر در نمایشگاه در نظر گرفته شده است؟

در بخش نذر حجاب نیز به دلیل گران شدن پارچه چادر مشکی و وارداتی این بخش تشکیل شد و تعدادی از افراد و خیرینی که در این زمینه دغدغه داشتند، دور هم جمع شدند و به اتفاقات کارگروه مد و لباس طرحی را پی ریزی کردند و تفاهم نامه ای امضا شد و دو مدل چادر که مورد تایید حوزه علمیه قم بوده که از نظر شکل و آزاد بودن مناسب است، مانند چادر خبرنگاری و چادر دانشجویی و همچنین قواره ندوخته پارچه از سود بازرگانی آن کم شده و از سوی دیگر معاونت قرآنی فضای رایگان برای ارایه این محصولات را در اختیار قرار داده است.

 

چادری که امروز در این بخش به قیمت 260 هزار تومان ارایه می شود در بخش حجاب شهرکرد 340 یا 500 هزار تومان عرضه می شود که قریب به 100 هزار تومان تخفیف قیمتی دارد که با کف بازار قریب به 200 هزار تومان ارزان تر در اختیار علاقه مندان به عفاف و حجاب با عنوان نذر حجاب قرار می گیرد.

 

ارایه نوآوری های جدید در زمینه قرآن در غرفه ترجمان وحی

حجت الاسلام محمد نقدی، مدیر عامل موسسه فرهنگی ترجمان وحی در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم گفت: این موسسه تنها موسسه ای است در ایران که در مورد ترجمه قرآن به زبان های زنده دنیا فعالیت می کنید. غرفه این موسسه در نمایشگاه قرآن به عنوان بخش ترجمان نمایشگاه فعالیت می کند و کلیه اطلاعاتی که در مورد ترجمه قرآن در زیان فارسی و سایر زبان های دنیا وجود دارد در اختیار این موسسه قرار دارد.

 

وی با اشاره به حضور هر ساله این موسسه در نمایشگاه قرآن گفت: این موسسه هر ساله با ارایه نوآوری های جدید در زمینه قرآن در این نمایشگاه حضور دارد. امسال نوآوری این نمایشگاه به تعداد زبان های دنیا در ترجمه قرآن کریم، مقایسه ترجمه انجیل و قرآن در دنیا و اقدامات دیگر در این زمینه است.

 

حجت الاسلام نقدی خاطرنشان کرد: تاکنون ۷ هزار و ۱۱۱ زبان طبق آخرین اطلاعات یک موسسه تحقیقاتی در لندن شناسایی شده است که متاسفانه همت ما در ترجمه قرآن به زبان های گوناگون بسیار کم بوده است اما مسیحیان در ترجمه انجیل بسیار موفق بودند و در اروپا، امریکا، آسیا و اقیانوسیه تعداد ترجمه های انجیل بسیار زیاد است و تا سال ۲۰۱۷ میلادی به ۳۲۰۰ زبان این کتاب را ترجمه کرده اند و ۹۸ درصد مردم جهان به این ترجمه ها دسترسی دارند اما از آغاز نزول قرآن تاکنون که ۱۴۴۳ سال می گذرد قرآن به ۱۴۸ زبان ترجمه شده است.

 

مدیر عامل موسسه فرهنگی ترجمان وحی با اشاره به حضور نیروهای افراطی مانند داعش در خاورمیانه گفت: این نیروهای افراطی با برق، آب و شمشیر با ذکر کلمه الله اکبر اقدام به کشتن مسلمانان می کردند اما با تاکید ررهبر انقلاب به جوانان اروپایی در جلوگیری از گرایش جوانان به این فرقه های افراطی آنها را برحذر داشتند و فرمودند شما باید مسلمانان را از قرآن شناسایی کنید بر همین اساس این موسسه منتخبی از آیات انسان ساز و رحمانی قرآن را انتخاب و با کار کارشناسی به مدت دو سال به زبان انگلیسی سلیس ترجمه که در نمایشگاه قرآن ارائه شده است.

 

مسجد جامعه پرداز به زیست بوم جامعه توجه می کند

نشست ویژگی های حکمرانی طاغوت در قرآن با حضور حجت الاسلام روح الله حریزاوی، قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی عصر امروز (دوشنبه ۵ اردیبهشت) در تالار اندیشه نمایشگاه مسجد جامع پرداز برگزار شد.

 

حجت الاسام حریزاوی با اشاره به ایکه نمایشگاه جامعه پرداز نگرش دقیق به مفهوم ولایت با پیوستگی اجتماعی و نگاه انتقادی که حرکت های انفعالی مجموعه های اسلامی در قبل از انقلاب داشته اند را مورد توجه قرار داده است، گفت: می توانیم بگوییم حرکت های انفعالی مجموعه های اسلامی قبل از انقلاب به نوعی مقدمه شکل گیری انقلاب اسلامی را فراهم کرد.

 

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی افزود: علمای شیعه که در مقابل طاغوت ایستاده بودند طبق دیدگاه حوزویان نجف که تاکید داشتند باید به حداقلی ها برای برپایی یک حکومت دینی اکتفا کردراضی نبودند و می گفتند بادی در برابر حکومت کفر قیام کرد و تنها به مبارزه با اشرار، رسیدگی به اوضاع محرومان و امنیت جامعه اهتمام نداشت بلکه آنها نگاه امام خمینی (ره) که قائل به ولایت مطلقه بودند را دنبال می کردند. امام خمینی (ره) بر این موضوع تاکید داشت که همه اسلام حکومت است.

 

وی با اشاره به دیدگاه امام (ره) و تعداد دیگری از علما که بر فقه المسائل تاکید داشتند و فقه التمدن را فقه راهبردی می دانستند، گفت: ما وقتی در خصوص مسجد جامعه پرداز صحبت می کنیم یعنی به دنبال دستیابی به مسجد تراز فعال و ممتاز هستیم که مسائل جامعه را به صورت نظام مند و سیستمی دنبال می کند.

 

عرضه ۲۸۰ عنوان کتاب در غرفه انتشارات اسراء/ "مفاتیح الحیات" پرفروش ترین کتاب

انتشارات اسراء در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با ۲۸۰ عنوان کتاب در موضوعات دینی، اخلاقی، مهدویت، تفسیر حضور یافته است. کتاب "مفاتیح الحیات" این انتشارات جزو پرفروش ترین کتاب نمایشگاه قرآن است که با استقبال بی نظیر بازدیدکندگان مواجه بوده است.

 

بنابراین گزارش، این انتشارات در این دوره از نمایشگاه بین المللی قرآن سه کتاب جدید را نیز برای مخاطبان و قرآن دوستان عرضه کرده است. جلد چهارم کتاب "عقلانیت شهود"، کتاب "الربا"، کتاب "اخلاق کارگزاران" از جدیدترین کتب این انتشارات است.

 

کتاب های "پیامبر رحمت"، "انسان از آغاز تا انجام"، "قضا در اسلام"، "امام مهدی (عج) موجود موعود"، "راززهای نماز"، "حقیقت و تاثیر معجزه"، "در پپرتو علم وحیانی"، "خانواده متعادل و حقوق آن"، "زن در آیینه جمال و جلال"، "انسان در انسانیت"، "انتظار بشر از دین"، "ظهور ولایت در صحنه غدیر"، "فلسفه زیارت" از جمله کتاب های عرضه شده توسط انتشارات اسراء در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم است.

 

بازدیدکنندگان نمایشگاه قرآن به نحوه برگزاری آن نمره می دهند

همزمان با برپایی بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریمف اطلاع رسانی این نمایشگاه اقدام به نظرسنجی در مورد نحوه برگزاری این دوره از نمایشگاه قرآن از بازدیدکنندگان پرداخته است.

 

بازدیدکنندگان با ارزیابی عملکرد معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دوره از نمایشگاه ضمن بیان انتقادات و پیشنهادات و راهکارهایشان برای بهیود هرچه بهتر نحوه برگزاری این نمایشگاه، دست اندرکاران برگزاری نمایشگاه قرآن را یاری می کند. در پایان این نظرسنجی از بازدیدکنندکان خواسته شده است شماره های تماس خود را در فرم نظرسنجی قید کند تا در پایان از میان شرکت کنندگان به قید قرعه جوایزی اهدا شود.

 

بازدید رییس سازمان تبلیغات اسلامی از نمایشگاه قرآن

حجت الاسلام محمد قمی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی و حجت الاسلام روح الله حریزاوی، قائم مقام این سازمان امروز (دوشنبه ۵ اردیبهشت) با حضور در مصلی امام خمینی (ره) از بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم بازدید کردند.

 

بنابراین گزارش، وی در حاشیه این بازدید از فعالیت های بخش های مختلف این نمایشگاه مطلع شد و از نزدیک با مسئولان بخش های دانش بنیان، مسجد جامعه پرداز و تمدن ساز، بخش نوجوان گفتگو کرد و در جریان فعالیت های این بخش ها قرار گرفت.

 

برگزاری بیش از ۲۰۰ کلاس قرآن برای کارکنان پایور ارتش

حجت الاسلام احمد دهدار، رییس عقیدتی سیاسی ستاد ارتش در بازدید از بیست و نهمین نمایشگاه قرآن کریم از غرفه خبرگزاری شبستان در این نمایشگاه بازدید کرد.

 

حجت الاسلام دهدار در این بازدید گفت: از دست اندرکاران برگزاری نمایشگاه قرآن و همکاران سخت کوش خبرگزاری شبستان صمیمانه تشکر و قدردانی می کنم.

 

وی در ادامه درباره جایگاه مسجد در جامعه تصریح کرد: مسجد در صدر اسلام پایگاه دینی و مردمی بوده است و برای برگزاری کلاسهای فرهنگی دینی، ترویجی و تبلیغی و آموزشی همواره باید مسیر خود را در جامعه طی کند.

 

حجت الاسلام دهدار با اشاره به انس و الفت مردم با مساجد تصریح کرد: امام (ره) فرمودند مسجد سنگر است؛ سنگرها را حفظ کنید و رهبر انقلاب همواره توصیه به ارتباط مردم  و مساجد داشتند. از سوی دیگر مساجد باید به شکل مردمی اداره شوند و نه به صورت دولتی و اداری یا سیستمی یعنی صفر تا صد اداره و شکل گیری مساجد باید توسط مردم شکل بگیرد.

 

وی در مورد فعالیت های قرآنی ستاد ارتش گفت: همواره تلاش ما در مساجد کوهای سازمانی ارتش و یگانهای این ستاد بر این بوده که نماز را در سه وعده به صورت جماعت در اول وقت شرعی اقامه کنیم و کلاسهای قرانی برای کارکنان ، فرزندان  و ستاد ارتش برگزار شود.

 

برپایی نمایشگاه قرآن سفر به شهرهای دیگر برای تهیه محصولات قرآنی را کاهش می هد

رئیس موزه ملی قرآن کریم اعلام کرد:مرمت ۱۵ نسخه خطی قرآن/ میراث فرهنگی اعتبار لازم را تأمین می‌کند

حجت الاسلام فخرالدین صابری، رییس موزه ملی قرآن در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان در مورد بیست و نهمین نمایشگاه قرآن کریم گفت: مردم همانگونه که برای سفر نوروزی استقبال تصاعدی داشتند در برگزاری نمایشگاهها مخصوصا نمایشگاه قران با شور و  اشتیاق وصف ناپذیر از نمایشگاه قران بازدید می کنند.

 

حجت الاسلام صابری ادامه داد: برگزاری نمایشگاه قران در ماه رمضان  برای علاقمندان قرآن و عترت جاذبه فوق العاده ای دارد و برگزاری این نمایشگاه برای ناشران می تواند فرصتی برای معرفی تازه های نشر در حوزه قرآن است علاقمندان می توانند در یک مجموعه با اختصاص زمان کمی می توانند به راحتی از تازه های قران آگاه شوند و از برخی سفرها به شهرهای دیگر مانع می شود.

 

رییس موزه ملی قرآن تصریح کرد: این نمایشگاه می تواند به برگزاری بهتر سایر نمایشگاهها مانند نمایشگاه کتاب کمک کند.

 

وی از حمایت وزارت ارشاد از جامعه قرآنی تشکر کرد و افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هرگونه حمایت خود را از موزه ملی قران کریم اعلام کرد و این موزه بیش از 700 اثر ارزشمند قرآنی اعم از ادعیه  و نسخه های خطی قرآن  و دیوان های شعری را در خود جای داده است و مرکز مهمی برای نشان دادن سیر طبیعی کتابت قران از قرن چهادم تا دوره قاجار است.

 

بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن کتاب امید و آرامش» از 27 فروردین تا 9 اردیبهشت 1401 در مصلی امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.

کد خبر 1169438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha