نقش مساجد و ائمه جماعات در احیای جهاد سازندگی

سعادت گفت: ائمه جماعات مساجد می توانند در حوزه توانمندسازی مردم در توسعه جهاد سازندگی کمک کنند؛ آنها می‌توانند روستایی‌ها را به استفاده حداکثری از ظرفیت‌های خودشان ترغیب کنند.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، نشست نقش امامان مسجد در احیای جهاد سازندگی با حضور دکتر وحید سعادت، معاون سرمایه گذاری معاوت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری امروز (سه شنبه، ۶ اردیبهشت ماه) در نمایشگاه مسجد جامعه پرداز برگزار شد.

 

بنابر این گزارش، «سید وحید سعادت» در این نشست با اشاره به وضعیت روستاها در برخی از کشورهای دنیا و مقایسه آن با وضعیت روستاها در کشورمان، اظهار کرد: متاسفانه وضعیت روستایی در کشور ما به گونه ای است که تورم در روستاها از شهرها بیشتر است و همه اینها به خاطر فاصله گرفتن از سبک زندگی روستایی است. در برخی از کشورها جمعیت روستاها بیش از سی هزار نفر است و از امکانات خوبی نیز برخوردار هستند ولی در کشور ما وقتی روستایی به تعدادی از جمعیت می رسد، تقاضای تبدیل شدن به بخش را می دهد. تصور ما این است که وقتی منطقه ای از امکانات برخوردار نیست، اسم روستا به ذهن مان می آید درحالی که روستاها می توانند از تمام امکانات شهری برخوردار باشند. اصلاح این تصور از نقش های امامان جماعات مساجد و محلات است. 

 

معاون سرمایه گذاری معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری افزود:  اگر واحد‌های خود اتکا که در روستاها زیاد هستند، مورد حمایت قرار گیرند و افزایش یابند، شاهد حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی هستیم. در واقع با این کار گام بزرگی در زمینه اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری برداشته ایم. آنچه در روستاها مهم است این است که خودکفا بودند ولی اکنون از این سبک زندگی اسلامی ایرانی فاصله گرفته اند. مثلاً وقتی به یک روستا می روید صرفا برای شما پنیر محلی یا مرغ محلی نمی آورند و این یک آفت برای روستا به شمار می آید. در گذشته خبری از پفک و چیپس در روستاها نبود و اگر قرار بود تنقلاتی مصرف کنند از محصولات خودشان درست می کردند.

 

وی اضافه کرد: ائمه جماعات مساجد در حوزه خوداتکایی مردم و فرهنگ سازی در زمینه ترویج خودکفایی نقش آفرین هستند. در واقع می توانند روستایی ها را به استفاده حداکثری از ظرفیت های خودشان ترغیب کنند.

 

سعادت در ادامه با اشاره به اصلاحات ارضی در دوره پهلوی و شکل گیری سپاه دانش و امثال آن در آن دوره، اظهار کرد: جهاد سازندگی و بسیج از مردم بودند در ساختار امام و امت؛ در حالی که کاری که در زمینه طاغوت صورت گرفت، از بالا به پایین و کاملا دستوری و سازمانی بود. این کار بزرگ حضرت امام خمینی رحمت الله علیه بود که با طراحی فناوری هایی، مردم را پای کار توسعه و سازندگی کشور آوردند. 

 

وی افزود: ما در احیای جهاد سازندگی در گام دوم انقلاب، باید مردمی بودن را توسعه دهیم. الحمدالله فناوری های نرمی که می تواند زمینه ساز حکمرانی اسلامی و تمدن نوین اسلامی باشد داریم که در زمینه کمک مومنانه و دست گیری از نیازمندان، شاهد آن بوده ایم.

 

معاون سرمایه گذاری معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری یادآور شد: امامان مساجد می توانند مردم را به میدان بیاورند و توسعه بخش حلقه های میانی باشند. ائمه جماعات مساجد می توانند مردم را از یک مسجدی در شهری به سمت مناطق محروم برای سازندگی اعزام کنند.

 

وی گفت: خیلی از کمک هایی که الآن در حوزه روستایی صورت می گیرد، به جای اینکه نقش مثبت داشته باشد، آسیب زا شده اند. خیلی از اتفاقاتی که قرار است مثل همیشه در روستاها و توسط روستایی ها صورت گیرد توسط دولت انجام می شود. بنابراین ائمه جماعات مساجد باید در زمینه توانمندسازی روستاها فعالیت کنند. در روستایی از مردم سوال شد چرا فلان کار را انجام نمی دهید که پاسخ دادند این کار را در گذشته بچه ها و جوانان روستا انجام می دادند ولی آلان دیگر کار دولت است! مغایر ابن باور و فرهنگ از جمله کارهایی است که ائمه جماعات مساجد می توانند در سطوح مختلف انجام دهند.

 

سعادت اظهار کرد: شورای عالی جهاد سازندگی که در بهمن ماه سال گذشته تشکیل شد و قرار نیست سازمانی به سازمان های کشور اضافه کند، و اجرایی شدن آن از سوی آقای رئیس جمهور ابلاغ شد، هماهنگی دستگاه ها را انجام می دهد. قرار است این شورا در حوزه های آبرسانی، راه سازی، کشاورزی و غیره فعالیت کند و همه جا از توانایی مردم استفاده کند. قرار است به هم رسانی و همراه سازی همه فعالیت ها از جمله گروه های جهادی را انجام دهند. این شورای عالی استفاده از توان مردمی را سرلوحه خود قرار داده است.

 

وی گفت: ائمه جماعات مساجد می توانند در حوزه توانمندسازی مردم در توسعه جهاد سازندگی کمک کنند که تحقق این موضوع به ما کمک بزرگی می کند.

 

معاون سرمایه گذاری معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری در ادامه با اشاره به ساختار شورای عالی جهاد سازندگی و عضویت دستگاه های عمومی و دولتی و حاکمیتی از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی، در این شورا، اضافه کرد: این شورا برآیند طرح های مختلف است و نقدهای زیادی در فرآیند تاسیس آن مطرح شد، تا به این ساختار فعلی رسدیدم. ساختاری که کاملا از دانش و علم متخصصین بهره برده است.

 

وی ادامه داد: حمایت ما در جهاد سازندگی، کاملا مردمی خواهد بود و ائمه جماعات مساجد در این زمینه نیز بسیار موثر خواهند بود.

 

سعادت در پایان درباره نقش جهاد سازندگی در زمینه اصلاح فرهنگی در روستاها یادآور شد: متولیان امر فرهنگ همچون سازمان تبلیغات اسلامی و دفتر تبلیغات اسلامی در این زمینه نقش مهم و اصلی را دارند و ما بن‌ مایه ها و زیرساخت ها را فراهم می کنیم. ساخت خانه عالم و شناسایی و معرفی خیران، از جمله کارهای ما در این حوزه است. مثلاً در این زمینه قرار است با بنیاد هدایت و سازمان بسیج مستضعفین همکاری های در زمینه تلاش برای شکل گیری روستاهای تراز انقلاب اسلامی، همکاری داشته باشیم.

کد خبر 1169822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha