اراده قوای سه‌گانه برای حل مشکل پتروشیمی گلستان/ دستورات رئیس جمهور ۹۸ هزار سهامدار پروژه را امیدوار کرد

پتروشیمی گلستان حدود ۱۶ سال است که آغاز شده اما همه سهم ۹۸ هزار سهامدار آن یک سوله و چند ساختمان بی در و پیکر است که با تلاش مجلس، دولت و قوه قضاییه تکاپو برای از سرگیری ساخت این مجتمع آغاز شده است.

خبرگزاری شبستان- گرگان، گلستان تا سال‌ها به بهانه کشاورزی بودن از استقرار صنعت محروم بود. اما فقر و محرومیت مردم این استان زیر برگ‌های سبز درختان جنگلی آن پنهان شده بود. این استان به بهانه اینکه مهد کشت پنبه، گندم، دانه‌های روغنی و غیره است تا سال‌ها فقط خواب صنعت را می‌دید.

 

تا اینکه با روی کارآمدن دولت نهم این‌محدودیت استقرار صنایع برداشته شد. همان سال‌های 84 بود که زمزمه‌های احداث مجتمع پتروشیمی در استان گلستان شنیده شد.

 

آن زمان مسئولان وقت درباره این‌ پروژه تبلیغات فراوانی به راه انداخته بودند و در نهایت مردم به اعتبار سهم دولت و تبلیغات و قول های مسئولان وارد پذیره نویسی این پروژه شدند.
 

در آبان ماه سال 85 بود که با حضور وزیر وقت نفت، کلنگ نخستین طرح صنعتی بزرگ در این استان به زمین زده شد. طرحی که قرار بود در کمتر از 5 سال به اتمام برسد و وارد مدار تولید شود و با تولید سالانه 677 هزار تن آمونیاک و یکهزار و 73 تن کود اوره، بیش از 5 هزار میلیارد ریال درآمد زایی برای استان به همراه داشته باشد و برای دست کم 3 هزار نفر شغل ایجاد کند.
 

پس از مدتی دولت وقت خود را از این پروژه کنار کشید و ماندند مردمی که امیدها به این پروزه بسته بودند و البته هیئت مدیره‌ای که در اجرای تعهدات و برنامه‌هایش ناتوان بود. 

 

حدود 98 هزار سهامدار نه فقط از گلستان بلکه از دیگر استان ها و شهرهای کشور در این پروژه مشارکت کرده بودند، هرچند دولتی‌ها و مسئولان و صاحبان قدرت و نفوذ خیلی زود و در سکوت سهام‌شان را واگذار کردند اما حدود ۱۵ سال است که مردم استان گلستان در انتظار اجرایی شدن پروژه پتروشیمی هستند.  

 

همه سهم حدود ۹۸ هزار سهامدار پتروشیمی گلستان فقط یک سوله است و آمدن و رفتن دولت‌ها هم‌نتوانست گره این پروژه را باز کند. 

 

در دولت‌ نهم‌ و دهم‌ کار چندانی در این پروژه انجام‌ نشد و در دولت یازدهم هم پروژه از اولویت کاری مدیران استانی کنار گذاشته شد تا جایی که گفته می شد این پروژه هیچ‌منفعت اقتصادی برای استان گلستان نخواهد داشت و با این توجیه سال‌های زیادی برای سهامداران از دست رفت.

 

در سال 93 و پیش از سفر دولت یازدهم به استان تلاش‌های زیادی صورت گرفته بود تا مصوبه وام ارزی این مجتمع از رئیس جمهور وقت گرفته شود اما مسئولان تصمیم گرفتند که این طرح را از اولویت‌های استان کنار بگذارند و این‌ تلاش هم‌ ثمره ای برای مردم استان نداشت.

 

در زمان حضور کوتاه مدت مناف هاشمی، استاندار معزول دولت تدبیروامید در گلستان و پس از آن با حضور هادی حق شناس، تلاش‌هایی برای فعال کردن دوباره این پروژه صورت گرفت اما عمر مسئولیت این مدیران به سرآمد اما بازهم خبری از پتروشیمی گلستان نشد.

 

استاندار پیشین گلستان در مراسم تکریم خود مهم ترین مانع در سر راه اجرای این پروژه را ناکارآمدی و ناتوانی هیئت مدیره و اختلافات داخلی آنان عنوان کرده بود که دودش در همه این سال‌ها به چشم مردم رفته و منافعش البته در جیب کسانی که هر روز حساب‌های بانکی‌شان صفرهای بیشتری جلوی خود می‌دید.

 

امیدها برای از سرگیری ساخت مجتمع پتروشیمی گلستان تقریبا ناامید شده بود تا اینکه با حضور رئیس قوه قضاییه در استان و دستورات فوری حجت‌الاسلام اژه‌ای روزنه‌های امید به سوی این پروژه گشوده شد.

 

در سفر اسفندماه دولت به گلستان و قول‌های رئیس جمهور و پیگیری‌هایی که همچنان ادامه دارد، به نظر می‌رسد موانع از پیش پای این پروژه کم کم برداشته و امیدها برای ساخت آن زنده شده است.

 

آخرین خبرها هم از حضور ۶ هلدینگ بزرگ سرمایه گذاری حوزه پتروشیمی در گلستان خبر می‌دهد.

 

حیدر آسیابی گفته با حضور این هلدینگ‌ها ابعاد حقوقی و قضایی پرونده پتروشیمی گلستان بررسی و شفاف سازی و مقرر شد یکسری مستندات جدید از پتروشیمی گلستان در اختیار  شرکت‌های سرمایه گذار قرار داده شود تا پس از بررسی، برای سرمایه گذاری در پتروشیمی گلستان تصمیم گیری کنند.

 

رئیس کل دادگستری گلستان گفت: هلدینگ‌ها نظر خود را به وزارت نفت ارائه می دهند و با تایید وزارت نفت، شرکت یا شرکت های سرمایه گذار برای راه اندازی پتروشیمی استان، معرفی خواهند شد.

 

این مقام ارشد قضایی استان افزود: خوشبختانه رئیس قوه قضاییه و رئیس جمهور پیگیر حل مشکل این پروژه هستند و امیدواریم به زودی شاهد از سرگیری عملیات اجرایی پتروشیمی گلستان باشیم.

 

غلامرضا منتظری نیز در این باره اظهار کرد: یکی از کارهای اساسی که به مردم استان قول دادیم به نتیجه برسانیم، پروژه پتروشیمی بود که پیگیری‌هایی زیادی از سدی مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و مسئولان استانی انجام شده است.

 

عضو مجمع نمایندگان گلستان و نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی افزود: در سفر رئیس قوه قضاییه به استان تا حدود زیادی موانع حقوقی پروژه برداشته شد و در سفر رئیس جمهور نیز گام های نهایی برداشته شد.

 

وی افزود: سرمایه گذاران بخش خصوصی نیز پای کار آمدند و با برخی هلدینگ‌ها هم مذاکراتی انجام شد تا زمینه ورود سرمایه‌گذاران به این پروژه فراهم شود.

 

رمضانعلی سنگدوینی نیز در این باره گفت: یکی از مباحثی که قبل از انتخابات سال ۹۸ مطرح کردیم ازسرگیری احداث پتروشیمی بود که نزدیک ۱۶ سال است شروع شده ولی  فقط ۱۵ تا ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 

دبیر مجمع نمایندگان گلستان در مجلس شورای اسلامی افزود: پس از سفر و دستورات رئیس قوه قضاییه به استان گلستان، اختیارات خوبی به دادگستری گلستان برای حل و فصل مسائل حقوقی این پروژه داده شد.

 

وی ادامه داد: بخش قضایی خوشبختانه به شدت پیگیر اجرای این پروژه است و اعلام کرده‌اند هر سرمایه گذاری که به این پروژه ورود کند مورد حمایت خواهد بود. 

 

سنگدوینی بیان کرد: هیئتی برای بررسی شرایط سرمایه گذاری در پتروشیمی گلستان به این استان اعزام شد و نتیجه اش این بود که باید شرکت فعلی از دور کنار برود که دستگاه قضایی اعلام امادگی‌ کرد که مسیر این پروژه مانع زدایی خواهد کرد.

 

وی گفت: جلسه ای هم با وزیر نفت، مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس و مدیرعامل صنایع پتروشیمی داشتیم  که دستورات لازم برای سرمایه گذاری در این پروژه داده شد. در سفر رئیس جمهور نیز این پروژه به عنوان یکی از مطالبات جدی و اصلی استان مطرح شد که رئیس جمهور پس از بازگشت، دستورات ویژه داد و تصمیمات خوبی هم برای این پروژه گرفته شد که امیدواریم این تلاش‌ها زودتر به ثمر بنشیند.

 

 

 

کد خبر 1169880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha