حمایت عملی از دانش بنیانی ها، درمان درد کارآفرینان

شرکت های دانش بنیان در رویکردهای نوین اشتغالزایی و برای رونق تولید و تجاری سازی محصولاتشان در بازارهای بین المللی نیازمند فهم مشترک دستگاه‌های اجرایی هستند.

خبرگزاری شبستان_خراسان جنوبی: سمیه محمدی: یکی از ابزارهای رشد اقتصادی کشور توجه به شرکت های دانش بنیان است، به منظور حمایت از کارآفرینان تحصیل کرده، مراکز رشد با ارائه تسهیلات ویژه و امکاناتی در بلوغ شرکت های نوپا نقش آفرینی می کنند و زمینه تجاری سازی محصولات نوین را در سطح ملی و بین المللی فراهم می کنند.

 

یکی از ابزارهای مقبول برای تبدیل ایده، خلاقیت‌ و دستاوردهای علمی و تحقیقاتی به محصولات بازاری، استفاده از مراکز رشد است که کمک به جذب بیشتر کارآموزان و فارغ التحصیلان دانشگاهی در بازار کار و ایجاد شغل می کند.

 

ایجاد این واحدها در صنایع کوچک و متوسط فنی و تخصصی می تواند زمینه رقابت سازنده در بخش تولید را فراهم و سبب افزایش بازدهی و بهره وری نیروی کار و استفاده از سرمایه ملی شود.

 

با این حال مراکز رشد با ارائه تسهیلات ارزان قیمت و حمایت های ویژه از صاحبان ایده و کارآفرینان به رشد اقتصادی هر منطقه ورود کرده و سبب اشتغال برای بانوان و حتی اقلیت ها می شوند که در حال حاضر برای برون رفت از شرایط اقتصادی بد ایران بسیار مفید و موثر ثمر شناخته شده اند.

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به‌ مناسبت آغاز سال ۱۴۰۱، امسال را سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری کردند. ایشان در سخنرانی نوروزی، با تعریف معنای اقتصاد دانش‌بنیان تأکید کردند: «اقتصاد دانش‌بنیان موجب کاهش هزینه‌های تولید میشود؛ بهره‌وری را افزایش میدهد که امروز یکی از مشکلات ما کاهش بهره‌وری است؛ کیفیّت محصول را افزایش میدهد، بهبود میبخشد و محصولات را رقابت‌پذیر میکند؛ یعنی در بازارهای جهانی، ما میتوانیم از این محصولات به عنوان محصولات رقابت‌پذیر استفاده کنیم.

 

ایشان در پیام نوروزی خود بر تولید دانش‌بنیان و متّکی بر دانش‌ و پیشرفت های علمی و همچنین تولید اشتغال‌آفرین تاکید کردند. همچنین در دیدار با نخبگان علمی جوان گفتند تولیداتی که محصول شرکت‌های دانش‌بنیان ما است، باید ترویج بشود و یکی از قلم‌های عمده‌ی ترویج این است که در دستگاه‌های دولتی جز محصول این شرکت‌ها به کار نرود.

 

می توان گفت تاکید مقام معظم رهبری بر تولید دانش بنیان، مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی را هموار می سازد.

 

فعالیت 70 واحد فناور در خراسان جنوبی

«اسماعیل هوشیار مقدم»، مدیر مراکز رشد پارک علم و فناوری خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند، اظهار کرد: در حال حاضر یک پارک علم و فناوری و چهار مرکز رشد در خراسان جنوبی فعال هستند که 70 واحد فناور در این پنج مجموعه در حال دریافت سرویس و ارائه خدمات هستند.

 

وی با بیان اینکه برای شهرستان های سرایان و بشرویه پیگیر تاسیس مراکز خلاقیت و شکوفایی هستیم، افزود: امسال دانشگاه صنعتی استان هم با پارک علم و فناوری مذاکره داشته است تا در مرکز نوآوری دانشگاه همکاری داشته باشیم که این مهم آغاز شده است.

 

تزریق منابع مالی به صاحبان ایده

هوشیار مقدم با بیان اینکه صاحبان ایده جامعه هدف مراکز رشد هستند، افزود: ایده این افراد قرار است تجاری سازی و وارد باز شود لذا این افراد به سراغ مراکز رشد می آیند و ما با در اختیار گذاشتن فضای کاری، دفتری، کارگاهی و آزمایشگاهی به آنها کمک می کنیم، این افراد در این فضای کاری محدود نیستند و همانند یک بخش خصوصی 24 ساعته می توانند کار کنند و با وجود نگهبان می توانند در هر ساعتی مشغول به فعالیت شوند.

 

وی ضمن بیان این مطلب که به صاحبان ایده منابع مالی تزریق می کنیم، ادامه داد: به این افراد تسهیلات بلاعوض و با سود سه درصد و تنفس 6 ماهه اعطا می کنیم که مبالغ بر اساس سطح تیم متفاوت است.

 

مدیر مراکز رشد پارک علم و فناوری خراسان جنوبی از پرداخت منابع مالی به صاحبان ایده از محل منابع ریاست جمهوری خبر داد و گفت: صندوق پژوهش و فناوری خراسان جنوبی که در پارک علم و فناوری مستقر است بخشی از منابع را به شرکت ها می دهد، همچنین یکسری سازمان‌ ها از جمله بنیاد برکت با مراکز رشد در حال همکاری هستند.

 

هوشیار مقدم بیان کرد: صاحبان ایده خدمات مشاوره دریافت می کنند و در حال حاضر 14 موضوع مشاوره توسط 19 مشاور بیمه، مالیات، حقوقی و چالش های پیش رو و ... ارائه می شود.

 

وی ادامه داد: این افراد می توانند در طول سال در برخی نمایشگاه های تخصصی شرکت کنند که بخشی از هزینه را پارک علم و فناوری پرداخت می کند، برای صاحبان ایده یکسری کارگاه های آموزشی برگزار می کنیم که اغلب این دوره ها به درخواست خود آنها برگزار می شود تا از ایده به محصول رسیده و محصول خود را وارد بازار کنند.

 

مدیر مراکز رشد پارک علم و فناوری خراسان جنوبی همچنین گفت: این افراد برای گرفتن یکسری مجوزها، هزینه های آزمایشگاهی و کارگاهی، خدمات بلاعوض دریافت می کنند.

 

هوشیار مقدم با بیان اینکه شرکت هایی که در محل های پارک علم و فناوری در مراکز رشد و پارک که در اجاره ما است در صورتی که محصول خود را بسازند و عرضه کند از معافیت مالی بهره مند می شود، عنوان کرد: در سال های اخیر برخلاف اینکه کرونا متقاضیان برخی حوزه ها را کم کرد اما پارک و علم و فناوری فضاهای خود را گسترش داد و تقاضاها افزایش یافت، در دو سال اخیر به طور میانگین بین 60 تا 70 تیم پذیرش کردیم تا به مرحله بلوغ برسند. اما حدود 40 شرکت هم ناموفق هستند.

 

وی ادامه داد: از 170 تیم فعال در مراکز رشد حداقل یک سوم آنها به مرحله تجاری سازی رسیده اند که محصول آنها بازار ملی و بین المللی دارد.

 

تیم های خلاق با کمبود شدید فضای کارگاهی مواجه اند

مدیر مراکز رشد پارک علم و فناوری خراسان جنوبی تصریح کرد: سایت اصلی پارک علم و فناوری جنب دانشگاه بیرجند در زمینی به مساحت 50 هکتار در حال ساخت است؛ کار پارک ها این است که در این محل به آنها زمین واگذار کنیم تا آنها کسب و کار خود را توسه دهند که یکی از چالش های بزرگ ما این است که با اینکه این پروژه ملی است اما تعهد آن با استان است که استان سال ها درگیر تامین زیرساخت های آن است.

 

هوشیار مقدم ادامه داد: در دولت قبل کمک هایی به این سایت شد اما هنوز این پروژه بسیار نقص دارد امیدواریم استان امسال در این پروژه پارک علم و فناوری را حمایت کند که بزرگترین دغدغه ما هم است.

 

وی گفت: ساختمان پارک علم و فناوری در حال ساخت است که دو سال آینده تکمیل خواهد شد ما می توانیم زمین ها را با تأمین زیرساخت به متقاضیان واگذار کنیم که این مهم هنوز محقق نشده است.

 

مدیر مراکز رشد پارک علم و فناوری خراسان جنوبی ادامه داد: واگذاری زمین ها به شرکت های رشد یافته سبب توسعه کسب و کار می شود.

 

هوشیار مقدم با بیان اینکه یک مقاومت دیگر در استان خراسان جنوبی شاهدیم و آن این است که ما بسیاری ساختمان اداری بلاتکلیف و متروکه داریم که این ساختمان ها را در اختیار پارک و علم و فناوری قرار نمی دهند، گفت: فضاها را باید در اختیار صاحبان کارآفرین و خلاق گذاشت.

 

وی ضمن اشاره به اینکه ساختمان شماره دو دانشگاه آزاد سابق را اجاره کرده ایم که 70 تیم در این ساختمان مستقر و هزینه بالایی را پرداخت می کنیم، گفت: این در صورتی است که ساختمان بلا استفاده زیادی در استان وجود دارد؛ این ساختمان ها نیاز به تغییر کاربری ندارند بلکه قرار است تعمیر و تجهیز و در اختیار تیم های خلاق قرار دهیم، ما به شدت کمبود فضای دفاتر شرکتی و کارگاهی داریم وقتی ساختمان داشته باشیم برای تعمیر و تجهیز می توانیم اعتبار بگیریم.

 

وی تصریح کرد: اگر به سیستان و بلوچستان برویم متوجه می شویم این استان زیرساخت زیادی در اختیار پارک خود قرار داده است تا به شرکت های خود خدمات ارائه دهند با اینکه شرکت های آنها خیلی از استان خراسان جنوبی کمتر است.

 

مدیر مراکز رشد پارک علم و فناوری خراسان جنوبی گفت: سازمان های همیار همانند غذا و دارو، جهاد کشاورزی و ... به این تیم های نوپای دانشی که ایده های جدید دارند کمک کنند، ما نمی گوییم خلاف فرآیندها مجوز بدهند، بلکه با در نظر گرفتن قانون این شرکت ها را حمایت کنند.

 

وی بیان کرد: ما استان محتاطی هستیم انتظار داریم سازمان ها همکاری کنند نه اینکه خلاف کنند، چون این تیم‌ها نوپا و جوان هستند و منابع مالی کمی دارند و نمی توان انتظار داشت ایده را به مرحله عملیاتی برساند.

 

شرکت ها خود را ملزم به خرید محصولات دانش بنیان استان کنند

مدیر مراکز رشد پارک علم و فناوری خراسان جنوبی عنوان کرد: قالب فروش محصولات شرکت ها به خارج استان است با اینکه برخی مورد استفاده استان است؛ سازمان ها خود را ملزم به خرید محصولات از شرکت های دانش بنیان استان کنند، و با آنها قرارداد بسته و به آنها اعتماد کنند تا این شرکت ها رشد کنند.

 

وی با بیان اینکه استفاده از شرکت های دانش بنیان در صنایع در شرایط فعلی کشور یک وظیفه است، افزود: باید حتما از ظرفیت شرکت های دانش بنیان در صنایع و شرکت های تولیدی استفاده شود، چراکه بازدهی و سود کار را بسیار بالاتر می برد.

 

لزوم درک نخبگان توسط مسئولان و سازمان ها

«جواد قناعت»، استاندار خراسان جنوبی هم با بیان اینکه فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص حمایت از شرکت های دانش بنیان فصل الخطاب همه مدیران بوده و تحقق شعار سال و عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری وظیفه همه متولیان امر است، گفت: این موضوع وظیفه مدیران را دو چندان کرده چراکه شرکت‌ های دانش بنیان در اقتصاد مقاومتی نقش کلیدی دارند.

 

وی با بیان اینکه برای به خدمت گرفتن دانش در تولید باید از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان استفاده کرد، افزود: خراسان جنوبی به بهشت معادن ایران معروف است اما متاسفانه از این بهشت معادن استفاده درستی نمی شود، شرکت های دانش بنیان با توجه به ایده و نوآوری که دارند در زمینه شکوفایی هر چه بهتر معادن بسیار می توانند موثر باشند.

 

وی با تاکید بر اینکه باید موانع پیش روی شرکت‌های دانش بنیان برداشته شود، ادامه داد: برای تحقق شعار سال به چاپ بنر و تبلیغات و عکس نباید اکتفا کرد؛ بلکه باید در عمل و اجرا کاری انجام دهیم نه اینکه شعاری عمل کنیم.

 

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه مشکلی بالاتر از این نیست که مسئولان نخبگان را درک نکنند، عنوان کرد: اعطای تسهیلات، بیمه، معافیت های مالیاتی و تعامل با دستگاه‌های اجرایی مهمترین مشکلات نخبگان استان خراسان جنوبی است که اگر بدانیم شرکت های دانش بنیان چقدر مزیت دارند قطعا طور دیگری از آنها حمایت خواهیم کرد.

 

منطقه ویژه علم و فناوری در خراسان جنوبی راه اندازی شود

«احمد لامعی گیو»، سرپرست دانشگاه بیرجند هم با بیان اینکه باید منطقه ویژه علم و فناوری همانند دیگر استان‌ها در خراسان جنوبی راه‌اندازی شود، گفت: با این ایجاد این منطقه مستقل، جلوی برخی فعالیت‌های جزیره‌ای گرفته می‌شود.

 

وی بیان کرد: موضوع بیمه یکی از معضلات اساسی شرکت‌های دانشگاهی و دانش بنیان است که باید به صورت ویژه توسط شخص استاندار خراسان جنوبی پیگیری شود.

 

 

کد خبر 1169935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha