دادگاه عالی فرانسه درخواست تعطیلی مسجد «پساک» را رد کرد

عالی ترین دادگاه اداری فرانسه برای نخستین بار درخواست وزارت کشور مبنی بر بستن مسجد شهر پساک در جنوب غرب فرانسه را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الجزیره، عالی ترین دادگاه اداری فرانسه روز سه شنبه (6 اردیبهشت ماه) درخواست وزارت کشور برای تعطیلی یک مسجد در شهر پساک در جنوب غربی این کشور را به مدت شش ماه رد کرد.

 

دفتر محلی وزارت کشور در 14 مارس مسجد را به بهانه «ترویج اسلام رادیکال، تحریک نفرت و توجیه تروریسم» تعطیل کرد.

 

یک دادگاه اداری محلی پس از 10 روز تعطیلی را مسدود کرد، تصمیمی که دولت علیه آن تجدید نظر کرده است.

 

روز سه‌ شنبه، شورای ایالتی درخواست تجدیدنظر را رد کرد و طبق آنچه در یک سند قضایی آمده بود، تعطیلی را «نقض شدید و آشکارا غیرقانونی آزادی عبادت» تلقی کرد.

 

این اولین باری است که دادگاه تصمیم دولت مبنی بر بستن یک مسجد را بر اساس «یادداشت سفید»، سندی که توسط سرویس‌های اطلاعاتی فرانسه تهیه شده و گروه‌های حقوق بشر و حقوقدانان گفته ‌اند که آزادی‌های دموکراتیک را نقض می‌ کند، تأیید نمی‌کند.

 

از جمله اتهامات اولیه مسجد پیسک، انتشار دیدگاه‌های طرفدار فلسطین در شبکه‌های اجتماعی است که دولت ادعا می‌ کند «یهود ستیزانه» است، یا پیام‌هایی در حمایت از شخصیت‌ها و سازمان‌های «ترویج اسلام افراطی» منتشر می کند.

 

سوین گیز، وکیل این مسجد گفت: «هیچ چیز در این پرونده ارتباط بین فعالیت های مسجد و تحریک به تروریسم را ثابت نمی کند.

 

وی افزود: مسجد پساک یک عبادتگاه آزاد و آرام است و اعضای آن در دو جلسه با تجمع در مقابل دادگاه ها به دفاع از وی پرداختند.

 

گیز به رویترز گفت: «این تصمیم یک سابقه قانونی ایجاد می ‌کند که بسته شدن پی در پی مساجد را که در چند ماه گذشته شاهد بودیم، کند می‌ کند» و برهمین اساس ما امیدواریم این نشانه ‌ای از آرامش باشد.

کد خبر 1169936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha