پهلوانان چوخه کار در گود امام مرشد، پنجه در پنچه با هم رقابت می کنند

مدیر اداره ورزش و جوانان فاروج گفت: مسابقات کُشتی با چوخه گود امام مرشد بعد از دو سال تعطیلی ناشی از شرایط کرونا، ۱۳ اردیبهشت ماه برگزار می شود.

«آتنا فراهی» به خبرنگار خبرگزاری شبستان در فاروج اظهارکرد: این رقابت ها هرساله تا پیش از شرایط ناشی از کرونا فروردین برگزار می شد و امسال با توجه به قرار گرفتن در آغاز ماه رمضان این رقابت ها به 13 اردیبهشت موکول شد.

 

مدیر اداره ورزش و جوانان شهرستان فاروج با اشاره به آماده سازی گود امام مرشد برای برگزاری این رقابت ها افزود: ورزش دوستان شهرستان برای برگزاری هر چه بهتر این رقابت های باستانی 570 میلیون ریال کمک کرده اند که 470 میلیون ریال آن نقدی در نشست با کشاورزان و علاقمندان به کُشتی با چوخه جمع آوری و 100 میلیون ریال هم تا روز برگزاری ارائه می شود.

 

فراهی افزود: 150 میلیون ریال هم  به حساب هیات ورزش های بومی و محلی شهرستان برای این رقابت ها واریز شد تا در فضای مناسبی این رقابت ها برگزار شود.

 

وی با اشاره به اینکه گود امام مرشد، قدیمی ترین گود کُشتی چوخه کشور است، گفت: نفر اول سنگین وزن، شتر و نفرات اول هر وزن، گوساله و نفرات دوم و سوم یک راس قوچ جایزه می گیرند.

 

فراهی اوزان این رقابت ها را، 66، 74، 96 و +96 کیلوگرم عنوان کرد و افزود: وزن کشی رقابت ها، ساعت 7 تا 9 صبح روز رقابت ها انجام می شود.

 

قدمت برگزاری رقابت های کشتی چوخه گود امام مرشد در 14 فروردین، افزون بر 300 سال است اما در سال های اخیر روز برگزاری هر بار به دلیلی تغییر کرد و امسال با توجه به شرایط ماه رمضان  این رقابت ها در 13 اردیبهشت برگزارمی شود.

 

این گود نبرد پهلوانان بسیاری را به خود دیده است از جمله پهلوان صفی، پهلوان رحمانی، پهلوان باذوق و.... که شماری از این پهلوانان سابقه همنوردی با پهلوان تختی را داشته اند.

گود امام مرشد، در مجاورت امامزاده نورالله (معروف به امام مرشد) در تیتکانلوی فاروج واقع شده است.

 

کد خبر 1170171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha