بن سلمان بر سر دو راهی / دوستی با آل صهیون یا حفظ جایگاه در جهان اسلام

مقامات عربستان در سخنان خود اسرائیل یک متحد می دانند، اما به دلایل متعدد نمی توانند مانند کشورهای دیگر عربی عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را علنی کنند. ترس از دست دادن جایگاه خود در میان مسلمانان جهان یکی از این دلایل است.

 خبرگزاری شبستان، جهان اسلام: «اسرائیل یک متحد بالقوه است» این سخن محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در گفتگوی اخیرش با مجله آمریکایی آتلانتیک است. اما اینجا این پرسش مطرح است که چه چیز مانع پیوستن عربستان به متحدان اصلی خود مانند امارات و بحرین برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی می شود؟

 

نویل تلر، نویسنده اسرائیلی در مقاله ای که در پایگاه اینترنتی اوراسیا ریویو منتشر شد، نوشت: یکی از دلایل اصلی ، نگاه مسلمانان جهان به عربستان است که فکر می کنند حافظ ارزش های اسلامی است. به همین دلیل عادی سازی با رژیم صهیونیستی برای عربستان نسبت به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس حساس‌تر است.

 

این نویسنده اسرائیلی نوشت: عامل بازدارنده دیگر برای عربستان پایبندی این عربستان به طرح صلح عربی سال 2002 میلادی که تدوین و پیشنهاد آن را عبدالله بن عبدالعزیز، برادر ناتنی سلمان بن عبدالعزیز داد.

 

این طرح خواستار راه حل دو کشور برای مناقشه اسرائیل و فلسطین است که مستلزم ایجاد یک کشور مستقل فلسطین در سرزمین هایی است که رژیم صهیونیستی در طول جنگ شش روزه سال 1967 بر آن تسلط یافت. این مسئله به این معنای پیوند عادی سازی با رژیم صهیونیستی با ایجاد راه حل عادلانه برای مسئله آوارگان فلسطینی است.

 

فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر امور خارجه عربستان اخیرا به روزنامه عبری زبان معاریو گفته است که اولویت الان، یافتن راه حلی است که بتواند اسرائیلی ها و فلسطینی ها را با گردهم بنشاند و روند صلح انجام شود. این کار برای همه کشورهایی که روابطی با رژیم صهیونیستی ندارند، آسان تر خواهد شد و به نسبت برای ما. این مسئله هنگامی که یک راه حل عادلانه پیدا شود، انجام خواهد شد.

 

فیصل بن فرحان براین باور است که ترکیب شدن اسرائیل در منطقه نه تنها برای این رژیم، بلکه برای همه منطقه بی نهایت مفید است.

تلر می گوید: امارات و بحرین حل منازعه اسرائیلی – فلسطینی مشروط به عادی سازی روابط با این رژیم نمی داند. بلکه توسعه خاورمیانه شکوفا را جایگزین کردند.

 

در همین حال، امارات برای مقابله با هژمونی منطقه ای مورد نظر ایران و ترکیه تلاش می کند و برای توسعه ارتباط علمی، تجاری و فناری پیشرفته با رژیم صهیونیستی و افزایش همکاری دفاعی و دستیابی به سامانه های تسلیحاتی از واشنگتن مانند جنگنده f-35 فعالیت می کند.

 

تلر درباره بحرین می گوید که حکام سنی مذهب بحرین درحالی بر مردم آن حکومت می کنند که بیشتر آنها شیعه هستند. به همین دلیل به قدرت اسرائیل برای مقابله با اسران و مقابله با گروه های شیعه نیاز دارند.

این نویسنده معتقد است که هرگز تصادفی و بی سابقه نیست، زمانی که تل آویو روابط خود با رژیم را عادی کند. به همین دلیل توصیف اسرائیل توسط بن سلمان به عنوان متحد بالقوه، تعجب آور و غافلگیر کننده نیست.  زیرا همکاری دیپلماتیک و اطلاعاتی محرمانه شدیدی بین دو طرف از سالها پیش وجود دارد. از جمله این همکاری ها سفر محرمانه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی به عربستان در نوامبر 2020 میلادی است.

 

او می گوید: زمانی که عربستان مزایا و معایب عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و پیوستن رسمی به توافق نامه ابراهیم را بسنجد، یکی از عوامل اصلی که ممکن است آن را تشویق به اقدام کند، تصمیم رژیم صهیونیستی برای مقابله با ایران است.

تلر می گوید: بن سلمان امید دارد که روابط با رژیم صهیونیستی به اصلاح روابط پرتنش بین ریاض و واشنگتن کمک کند. به همین دلیل ریاض تمایل دارد که گزینه عادی سازی باز نکه داشته شود.

 

بن سلمان باید درباره قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد عربستان  در محافل سیاسی آمریکایی پاسخ دهد، اما عادی سازی روابط با این رژیم می تواند دیدگاه ها را درباره عربستان در دو حزب اصلی دمکرات و جمهوریخواه آمریکا تغییر دهد و به جایگاه بن سلمان در آمریکا کمک کند.

کد خبر 1170180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha