علم و فناوری در صنایع هسته ای باید به دیگر صنایع سرریز شود

آیت الله رئیسی گفت: با اینکه در صنعت خودرو این میزان تهدید را نداشتیم ولی چرا شرایطی به گونه ای است که مردم رضایت ندارند ما باید علم و فناوری در صنایع هسته ای و نظامی را به دیگر صنایع سرریز کنیم تا موفقیت حاصل شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین، آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» در دیدار با نمایندگان اقشار مختلف مردم که امروز (چهارشنبه ۷ اردیبهشت) در سالن اجتماعات دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین برگزار شد، بیان کرد: یکی از ظرفیت های استان قزوین دشت پهناور قزوین است که مقام معظم رهبری روی کار دانش بنیان و علم پایه تأکید کردند و در جلسه شورای اداری تأکید خواهد شد که تاکید رهبری نسبت به دشت قزوین و کار دانش پایه دنبال شود.

 

رئیس جمهور ادامه داد: صنایع ما باید علم پایه و دانش پایه باشد و استفاده از فناوری های نوین در صنایع باید محور قرار گیرد و در جایی مانند قزوین که دارای مجموعه صنعتی و شهرک های صنعتی است در حوزه صنایع باید چند کار انجام شود که یک کار این است صنایع تعطیل و نیمه تعطیل فعال شود.

 

* اولویت ما فعال کردن صنایع نیمه تعطیل است

وی افزود: اولویت ما این است صنایع نیمه تعطیل فعال شوند و استاندار قزوین هم این مهم را دنبال کنند و احیای واحدهای صنعتی با جدیت دنبال شود.

 

آیت الله رئیسی عنوان کرد: مسئله آسیب های اجتماعی موضوعی است که مردم متدین استان قزوین را رنج می دهد و این امر زبینده استان نیست و با همکاری مردم می شود آسیب های اجتماعی را کاهش داد و رفع کرد.

 

وی افزود: مردمی سازی در حوزه های مختلف را باور دارم و معتقد هستم اگر در دفاع مقدس پیروز شدیم و در عرصه های مختلف، جمهوری اسلامی پیش رفته است نتیجه حضور مردم بوده است و البته مسئولان با روحیه بسیجی و جهادی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

 

وی توضیح داد: در خصوص گروه های جهادی، با ادغام جهاد، روحیه جهادی در جوانان سرد نشد و همان روحیه که از اول پیروزی انقلاب در مردان و زنان کشور ما بود، بعد از ادغام جهاد این روحیه هم بوده و در مناطق محروم خدمت می کنند و در این بین ما نقش دولت را اینگونه تعریف کردیم که نقش هدایت، نظارت و حمایت داشته باشد.

 

آیت الله رئیسی اعلام کرد: اما تصدی گری، کار دولت به خصوص در حوزه اقتصادی نیست ما باید خصوصی سازی را به شکل حقیقی انجام دهیم و اصل ۴۴ به عنوان سیاست مصوب ابلاغی است و دولت موظف است این امر را دنبال کند البته نه به شکل قبل، بلکه به شکل دقیق و منطبق بر قانون که به فعال کردن صنایع، تولید کشور، کاهش بیکاری و افزایش اشتغال منجر شود و این امر در دستور کار است.

 

* اختصاص اعتبار برای بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی قزوین

وی با اشاره به کمبودهای استان در حوزه بهداشت و درمان اظهار کرد: بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی در قزوین ۲۰ درصد پیشرفت داشته است و اولویت ما پروژه هایی با پیشرفت ۸۰ تا ۹۰ درصد است ولی با توجه به کمبود سرانه بهداشتی و درمانی این موضوع را در دستور کار قرار داده و اعتبار می گذاریم زیرا نیاز جدی برای استان قزوین است.

 

رئیس جمهوری در ادامه با اشاره به اهمیت نقش آفرینی مردم گفت: توصیه به استاندار این است حلقه ای از مشاوران جوان و فرهیخته را داشته و هر ماه جلساتی را برگزار کرده و دغدغه ها مطرح و در جریان پیشرفت کارها قرار گیرد.

 

وی با اشاره به مطالب مطرح شده در خصوص شهرک مهرگان تصریح کرد: مهرگان را به عنوان شهر اعلام کردند و همه لوازم شهر بودن باید آنجا ایجاد شود و وقتی می گوییم شهر باید خدمات شهری آنجا آید و همه جوانان کمک کنند این مکان فقط اسمش شهر نباشد و وصف آن هم شهر باشد.

 

* استفاده از ظرفیت وقف برای گره گشایی از زندگی مردم

آیت الله رئیسی با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت موقوفات برای حل مشکلات اقتصادی اضافه کرد: یکی از بخش هایی که موقوفات آن زیاد بوده منطقه قزوین است، کارکرد وقف حبس همیشگی مال برای گره گشایی در حوزه اقتصادی و رفع آسیب های اجتماعی است و یکی از کارکردهای مهم موقوفات باید به عنوان گره گشایی از زندگی مردم، گره های اقتصادی و فعال کردن تولید و ایجاد اشتغال باشد و البته اجرای نظر واقف هم مهم است.

 

وی خاطر نشان کرد: عمده وقف نامه ها توجه به همین موضوع دارد و پیشرفت معارف دین یا گره باز کردن از مسائل اقتصادی مردم در آن دیده شده و از موقوفات باید در جهت گره گشایی زندگی مردم در مسیر نظر واقف استفاده شود.

 

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به نقش دانشگاه بین المللی بیان کرد: در خصوص این دانشگاه فلسفه کادرسازی برای کشور و استفاده جهان اسلام محوریت دارد، ان شاالله با همفکری خود دانشجویان این موضوع دنبال شود.

 

وی عنوان کرد: دولت امروز ستاد اجرایی کردن فرامین رهبری است و باید خود را مخاطب قرار دهیم و مقام معظم رهبری بر حفظ هویت دانشگاه، هویت علمی و دینی تأکید کردند.

 

آیت الله رئیسی اعلام کرد: حفظ هویت انقلابی، فرهنگی و فرهیختگی در استان قزوین وظیفه همه ماست، دانشجوی سیاسی و طلبه فاضل سیاسی کسی است که جامعه و مشکلات جامعه را خوب شناخته و حاضر باشد خود را در متن جامعه برای رفع آسیب ها و نیازها قرار دهد و حاضر باشد ایفای نقش کند و خطر پذیر باشد و جانبازان مصداق واقعی چهره های سیاسی و روشنفکر جامعه هستند.

 

* در مسائل اقتصادی و در اجرای عدالت دچار عقب ماندگی هستیم

وی با اشاره به تلاش دولت برای رفع مشکلات گفت: ما در مسائل اقتصادی و در اجرای عدالت عقب ماندگی داریم، در حوزه هسته ای ما موفقیت های بسیاری داشتیم با اینکه تهدیدها و تحریم ها را داشتیم و لی پیشرفت ها بیشتر در حوزه صنایع نظامی و هسته ای است.

 

رئیس جمهور ادامه داد: با اینکه در صنعت خودرو این میزان تهدید را نداشتیم ولی چرا شرایطی به گونه ای است که مردم رضایت ندارند ما باید علم و فناوری در صنایع هسته ای و نظامی را به دیگر صنایع سرریز کنیم تا موفقیت حاصل شود.

 

وی اعلام کرد: این کاری است که دولت شروع کرده است تا بتوانیم در مدت کوتاه با استفاده از نظر فرهیختگان آن سری از عقب ماندگی که کشور را رنج می دهد را جبران کنیم.

 

آیت الله رئيسی بیان کرد: در حوزه مسکن ساخت سالانه یک میلیون نیاز کشور است و قانون است و مورد توجه است؛ تولید نیاز جدی کشور و محور است و تولید در حوزه کشاورزی و صنعت مورد توجه است همه باید نسبت به تولید حساس باشیم  و ما باید دانایی ها را ضمیمه توانایی ها کنیم زیرا در این صورت می شود اشتغال، تولید و کار فناوری پایه دنبال شود.

 

وی در پایان یادآور شد: استان قزوین در حوزه کشاورزی، صنعت و صنعت گردشگری می تواند کار علم پایه را دنبال کند این از مواردی است که در دستور کار است و در شورای اداری هم مورد تأکید قرار می گیرد.

 

کد خبر 1170243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha