تفاهمنامه سرمایه‌گذاری در تکمیل زنجیره ارزش سنگ آهن در کردستان منعقد و امضا شد

تفاهمنامه سرمایه‌گذاری در تکمیل زنجیره ارزش «سنگ آهن از اکتشاف و استخراج تا فرآوری کامل مواد معدنی» بین استانداری کردستان و شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان منعقد و امضا شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، اسماعیل زارعی کوشا استاندار کردستان بعدازظهر پنج‌شنبه (هشتم اردیبهشت ماه) در مراسم امضای این تفاهم نامه که در خانه کُرد سنندج برگزار شد، اظهار کرد: برای رشد و اعتلای استان بویژه در عرصه اقتصاد با تاکید بر اشتغال نیازمند اقدامات موثری هستیم.

 

 

وی افزود: در کنار سرمایه‌گذاری‌ها و اشتغال در حوزه خدمات و کشاورزی، نیازمند سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت و معدن هستیم تا بتوانیم زمینه‌های جهش را در استان فراهم کنیم.

 

 

زارعی‌کوشا اعلام کرد: تفاهم نامه‌ای بین استان و شرکت ذوب آهن اصفهان که یکی از  مجموعه های بزرگ در حوزه تولید و اقتصاد کشور است امضا شد و  امیدواریم این تفاهم نامه در کمترین زمان عملیاتی شود.

 

 

استاندار کردستان یادآور شد: بی‌شک انجام این فعالیت نیازمند مقدمات و شناسایی و واگذاری معادن و اکتشاف و استخراج بوده و زمانبر است و این مهم در کل اقدامی در راستای صنعتی شدن استان است.

 

 

وی اظهار داشت: در ارتباط با شناسایی ذخایر معدنی با هماهنگی سازمان زمین شناسایی کشور و جلسه‌ای که با رئیس این سازمان داشتم قرار شده از ۱۷ مرداد عملیات ژئوفیزیک هوایی در پهنه دیواندره آغاز شود.

 

 

استاندار کردستان با اشاره به اینکه در کمتر از یک سال می‌توانیم نگاه بهتر و جامع‌تری از ذخایر موجود در این پهنه داشته باشیم، ادامه داد: کردستان در جهات مختلف آمادگی جهش بزرگ را دارد و  در سفر رییس جمهوری نهایی کردن  بسیاری از پروژه ها را هدفگذاری کردیم.

 

 

استاندار کردستان اضافه کرد: در زمینه شناسایی ذخایر معدنی کردستان با داشتن ۲۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق، وجود مرزهای رسمی سیرانبند بانه و باشماق مریوان، منطقه ویژه اقتصادی بانه و منطقه آزاد بانه –مریوان ارای  مزیت‌های بسیاری در حوزه سرمایه‌گذاری است.

 

 

وی افزود: تاکنون ۱۸ نوع ماده معدنی در این استان شناسایی شده است و امروز شرایط سرمایه‌گذاری در این استان با توجه به امنیت پایدار در آن برقرار شده است.

 

 

استاندار کردستان یادآور شد: با توجه به ذخایر سنگ آهن در این استان و سرمایه‌گذاری شرکت ذوب آهن اصفهان در استخراج و فرآوری این ماده معدنی با ارزش گام بزرگی در صنعتی شدن استان برداشته می‌شود.

 

 

سرمایه‌گذاری دو هزار میلیاردی شرکت ذوب آهن اصفهان در کردستان

 

 

ایرج رخصتی سرپرست مدیریت شرکت ذوب آهن اصفهان هم در این مراسم با اشاره به اینکه کردستان جزو عرصه‌های غنی معدنی بوده و دارای مردمانی است که در تاریخ کشور اثرگذار بوده‌اند، اظهار کرد: امنیت موجود در این استان برای سرمایه‌گذاری موثر است.

 

 

وی گفت: این سرمایه‌گذاری در سه فاز برنامه‌ریزی می‌شود که شامل استخراج و فراوری دانه‌بندی، پونسانتره و مقاطع ساختمانی است و پیش‌بینی می‌شود تا سه سال اینده به اینده برسد.

 

 

رخصتی تصریح کرد: اشتغالزایی یک‌هزار و ۵۰۰ نفری را در اجرای این اقدام در استان خواهیم داشت و از نیروهای متخصص استان استفاده می‌کنیم.

 

 

سرپرست مدیریت شرکت ذوب آهن اصفهان با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود دو هزار میلیارد در راستای اجرای این طرح هزینه شود، بیان کرد: در فاز اول ۵۰۰ میلیارد و در فاز دوم یک‌هزار و پانصد میلیارد هزینه می‌شود.

 

 

وی گفت: تفاهم‌نامه و سرمایه‌گذاری نخستین فعالیت ما در این راستا نیست بلکه در سایر استان‌های کشور هم سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای انجام داده‌ایم.

 

 

رخصتی با اشاره به اینکه همه کشور باید از خیر و برکت ذوب آهن بهره‌مند شوند، افزود: کردستان با توجه به منابع غنی خدادادی و فرهنگی که دارد موجب ایجاد انگیزه برای مجموعه ذوب آهن اصفهان در راستای سرمایه‌گذاری شده است.

 

 

وی با تاکید براینکه به محض اختصاص پهنه‌های معدنی فعالیت خود را در این استان آغاز می‌کنیم، افزود: این استان جزو عرصه‌های غنی معدنی کشور است لذا این ظرفیت به علاوه حمایت مسوولان و وجود امنیت در این منطقه موجب ایجاد انگیزه شرکت ذوب آهن برای سرمایه گذاری در اینجا شده است.

 

 

رخصتی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری این شرکت در تکمیل زنجیره ارزش سنگ آهن کردستان در سه فاز انجام می‌شود، افزود: فاز نخست شامل استخراج، فرآوری و دانه‌بندی، فاز دوم شامل تولید کنسانتره و گندله و فاز سوم هم تولید محصول نهایی یعنی شمش فولاد است.

 

 

سرپرست مدیریت شرکت ذوب آهن اصفهان ادامه داد: براساس پیش بینی انجام شده این فعالیت در طی سه سال آینده به انجام می‌رسد و هر زمان که پهنه معدنی در اختیار ما قرار داده شود به سرعت عملیات اجرایی را آغاز می کنیم.

 

 

رخصتی یادآور شد: شرکت ذوب آهن اصفهان دارای شرکت‌های زیرمجموعه زیادی است که یکی از آنها شرکت  پویش معادن است که در عرصه‌های معدنی کشور فعالیت ویژه‌ای دارد و این شرکت برای انجام فعالیت‌های لازم در کردستان مستقر خواهد شد.

 

 

وی اعلام کرد: میزان سرمایه‌گذاری انجام شده این شرکت در فاز نخست طرح تکمیل زنجیره ارزش سنگ آهن در کردستان پنج هزار میلیارد ریال، فاز دوم ۱۵ هزار میلیارد ریال و فاز سوم هم پنج هزار میلیارد ریال است.

 

 

سرپرست مدیریت شرکت ذوب آهن اصفهان یادآور شد: با اجرای این طرح برای بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ نفر اشتغالزایی خواهد شد و به منظور کاهش هزینه‌ها هم اکثر این نیروها را از استان جذب خواهیم کرد.

کد خبر 1170540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha