از خانواده هایی که گوش شنوایی برای درددل ها ندارند تا آه سرد مردم برای زندگی عشایری

استاد دانشگاه با ذکر این سوال که چرا مردم استان با دیدن یک کلیپ از زندگی عشایری آه می کشند؟، گفت: چون داشته‌های گذشته خود را فراموش کرده ایم و به چیزهایی که جایگزین آن کرده اند، روی آورده ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد و با همکاری موسسه فرهنگی، قرآنی فرقان بویراحمد کارگاه آموزشی خانواده سالم با رویکرد (قرآنی، ایرانی و اسلامی) و محوریت فرصت ها و آسیب ها در حسینیه صاحب الزمان (عج) روستای سروک برگزار شد.

 

«سید هدایت مقیمی» در این کارگاه آموزشی با اشاره به اینکه برای اثرگذاری یک مطلب باید خود نیز عمل گرا باشیم، گفت: ضرورت دارد ابتدا آسیب ها را بشناسیم و سپس راهکارهای لازم متناسب با هر آسیب را ارائه دهیم.

 

این مدرس کشوری خاطرنشان کرد: بزرگ ترین نسبت ما با خداوند بندگی خداوند بودن است و باید برنامه‌ریزی اصولی برای مسیر اصول زندگی داشته باشیم.

وی ضمن تاکید بر خودشناسی و بعد از آن خداشناسی، افزود: هرکس در جایگاه خود باید به وظایفی که خداوند متعال برای او تعیین کرده عمل کند.

 

مقیمی یادآور شد: بزرگ ترین آموزگار ما طبیعت بوده که تغییر و تحول در آن ایجاد می شود و در این زمینه پیامبر گرامی اسلام (ص) می فرماید «ای مردم وقتی طبیعت را می بینید از قیامت یاد کنید»

 

این استاد دانشگاه اسلام را دین زیبایی و عمل گرایی دانست و اظهار کرد: ما فرهنگ زیبایی آمیخته به فرهنگ قرآنی داریم و سبک زندگی ایرانی، اسلامی بهترین فضایی است که آن را کنار گذاشته و به سبک زندگی غربی روی آورده ایم.

وی قرآن را کتابی برای خوب زندگی کردن دانست و تاکید کرد: قرآن الگوهای بسیاری برای زندگی ارائه کرده و هر کجا خداوند در زندگی مان نبود، ضرر می کنیم.

 

مقیمی تصریح کرد: دشمنان خانواده ایرانی به ویژه شیعه را هدف قرار داده و با استفاده از شبکه های مختلف ماهواره ای و فضای مجازی، سعی در منحرف کردن بنیان خانواده دارند.

 

این مدرس کشوری با اشاره به اینکه فرزندان رفتاری را در آینده با همسر خود دارند که امروز در خانواده یاد گرفته اند، افزود: لقمه حلال در تربیت فرزندان اثرگذاری لازم را خواهد داشت .

وی ضمن تاکید بر اینکه برخی از خانواده‌ها گوش شنوایی برای حرف ها و درد دل ها ندارند، ادامه داد: برای رشد فرزندان باید از خودمان شروع کنیم و اگر به وظیفه خود عمل کنیم، بسیاری از آسیب ها را در خانواده نخواهیم داشت.

 

مقیمی یکی دیگر از آسیب های اجتماعی را به دلیل انتخاب دوست نامناسب دانست و گفت: یکی دیگر از آسیب‌ها در خانواده‌ها مسئله «چشم و هم چشمی» و مقایسه سطح زندگی افراد و خانواده ها با یکدیگر است.

 

این استاد دانشگاه با ذکر این سوال که چرا مردم استان با دیدن یک کلیپ از زندگی عشایری آه می کشند؟، افزود: چون داشته‌های گذشته خود را فراموش کرده ایم و به چیزهایی که جایگزین آن کرده اند، روی آورده ایم.

وی خاطرنشان کرد: در خانواده سالم، پدر باید پدری، مادر باید مادری و فرزند باید نقش فرزندی خود را ایفا کند، ولی متاسفانه امروز برعکس این موضوع شاهد جابجایی نقش ها و از هم گسیختگی در بسیاری از خانواده ها هستیم.

 

مقیمی یکی دیگر از آسیب ها در خانواده ها را تن پروری فرزندان دانست و گفت: این موضوع باعث عدم تحرک فرزندان و نقش پذیری آنها در خانواده و جامعه شده است.

 

این استاد دانشگاه ضمن تاکید بر اینکه وقتی انسان خدا ترس و خدا گرا نبود هر کاری انجام می دهد، افزود: یکی دیگر از آسیب‌ها این است که «ما برای خود زندگی نمی کنیم» و به نوعی چشم هم چشمی ها وارد زندگی ما شده که این یک آسیب بزرگ محسوب می شود.

وی گفت: آسیب های بسیاری امروز در خانواده‌ها و جامعه وجود دارد که بخش زیادی از آنها توسط خود ما ساخته و پرداخته می شود.

 

گفتنی است در بخشی از این کارگاه آموزشی حاضرین سوالات خود را در زمینه مسائل و آسیب های اجتماعی و خانواده مطرح کردند که استاد مقیمی به سوالات پاسخ کارشناسی لازم را ارائه داد.

کد خبر 1170544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha