بزرگداشت روز قدس یک وظیفه انسانی و اسلامی است/ دشمن و دشمنی شناسی ویژگی بارز شهید مطهری بود

حجت الاسلام میهن پرست با بیان اینکه روز قدس، فقط یک مساله فلسطینی و عربی نیست، بلکه بزرگداشت، روز قدس یک وظیفه انسانی و اسلامی است، گفت: دشمن شناسی و دشمنی شناسی ویژگی بارز شهید مطهری بود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام، امام جمعه شهر چوار، ظهر امروز(۹ اردیبهشت) در خطبه های این هفته نماز جمعه در مسجد مقدس صاحب الزمان(عج) این شهر با اشاره به خطبه هشاد و سوم کتاب شریف نهج البلاغه اظهار کرد: حضرت امام علی(ع) در این خطبه می فرماید که ای صاحبان چشم و گوش بینا و شنوا و ای دارندگان عافیت و امکانات و متاع دنیا! آیا هیچ راه گریز یا خلاص و پناهگاه و قلعه محکم و یا فرار و بازگشتی وجود دارد، یا نه؟ حال «چگونه از راه حق) منحرف میشوید!» یا به کجا می روید! یا به چه چیز مغرور می شوید؟! این در حالی است که بهره هر یک از شما از زمین، با این طول و عرضش، تنها به اندازه قامت او است، در حالی که گونه اش بر خاک ساییده می شود؟

 

حجت الاسلام« شهاب الدین میهن پرست» یادآور شد: در اینجا مخاطب کسانی هستند که چشم بینا و گوش شنوا دارند و از سلامت جسم و جان و نعمت دنیا برخوردارند، حضرت امام علی(ع) می فرماید بالاخره عاقبت کار شما چیزی جز مرگ و وداع با دنیا نیست، نه راه گریزی وجود دارد و نه راه خلاص، نه پناهگاهی که به آن پناه ببرید و از مرگ در امان باشید و نه قلعه محکم، نه میتوانید از مرگ فرار کنید و نه بار دیگر به این دنیا باز گردید.

 

وی بیان کرد: در واقع شش راه فرار از چنگال مرگ را، حضرت امام علی(ع) بیان فرموده و تأکید کرده که تمام این راهها بر روی شما بسته خواهد شد، این مسیری است که همه باید آن را بپیمایند و سرنوشتی است که هیچ استثنایی ندارد و اگر مخاطب تنها صاحبان چشم و گوش اند به خاطر این است که غافلان و بی خبران از این گونه مسائل چیزی نمی فهمند و به راستی اندکی اندیشه درباره مرگی که در سرنوشت همه ما از روز نخست رقم زده شده است، کافی است که ما را بیدار کند و به راه راست هدایت نماید.

 

امام جمعه چوار در ادامه با بیان اینکه قضیه فلسطین یک قصبه انسانی اسلامی است، افزود: در این میان حادثه فلسطین واقعا یک بحران بزرگ و تلخ انسانی و اسلامی است که هیچ انسانی نمی تواند نسبت به آن بی تفاوت باشد، جامعه فلسطینی همانند دیگر جوامع جهان در سرزمین خود زندگی می کردند که ناگهان مجموعه ای از مهاجران صهیونیست اروبابی با کمک قدرت های استعماری به آنها یورش بردند و سرزمین آنها را غصب کردند.

 

حجت الاسلام میهن پرست ابراز کرد: نتیجه این تجاوز این است که نیمی از جامعه فلسطینی در نتیجه کشتار و ارعاب بیرون رانده شده و ار حدود ۷۱سال پیش باکنون در اردوگاه در شرایط  غیر انسانی به سر می برند و نیم دیگر این جامعه در حال حاضر تحت اشغال و خارج از سرزمیں خود تبعبص نرادی و مقررات تبعیض نژادی در سرزمین خود قرار دارند.

 

وی بیان کرد: عجیب اینجاست که به رغم گذشت هفت دهه از این فاجعه، جامعه بین الملل هیچ کاری برای پایان دادن به این فاجعه انجام نداده و حاضر نیست در جهت احقاق حقوق جامعه فلسطینی گام بردارد.

 

امام جمعه چوار افزود: روز قدس، فقط یک مساله فلسطینی و عربی نیست، اولا یک درد و رنج جانکاه انسانی و بشری است و تانیا یک موضوع بین المللی اسلامی است، لذا بزرگداشت روز قدس یک وظیفه انسانی و اسلامی است که همه انسانهای آراده و همه مسلمانان باید برای بزرگداشت آن اقدام کنند و تا محو رژیم صهیونیستی این روز را باشکوه تر از همبسه برگرار نماید.

 

حجت الاسلام میهن پرست تصریح کرد: مذاکرات وین، مدتی است متوقف شده است، طبق آنچه که مقامات سیاست خارجی ایران گفته اند، مباحث فنی تماما مطرح شده و نقطه ابهامی برای اعضای دیگر باقی نمانده است. آنچه هست بهانه جویی های سیاسی آمریکا است که به عنوان مهمترین مانع بر سر دستیابی به توافق قرار دارد.

 

وی گفت: اما چرا آمریکا بهانه جویی می کند؟ دلیل اول اینکه شرایط داخلی و خارجی دولت بایدت و حاکمیت آمریکا، شرایط نامساعدی است، از سوی دولت بایدن درگیر انتخابات آینده مجلس است و از دیگر سو در منطقه غرب آسیا شکست های متعددی را متحمل شده است و از طرف دیگر، جنگ روسیه و اوکراین، آمریکا را در شرایط سختی قرار داده است.

 

امام جمعه  چوار ابراز کرد: تن دادن به تعهدات خود برای رفع تحریمها و امضاء توافقنامه با ایران، شکست هیمنه و سیطره آمریکا در مقابله با بزرگترین دشمن حاکمیت آمریکا است، لذا بایدن هم اکنون برسر دوراهی بسیار سخت و حساس تصمیم گیری مانده است.

 

حجت الاسلام میهن پرست بیان کرد: دومین دلیل این که دولت تروریستی آمریکا در یک حمایت آشکار، شبانه و بزدلانه دست به ترور سردار سلیمانی در خاک عراق زد و به خاطر توجیه جنایات خود و عدم پاسخگویی به افکار عمومی و مجامع بین المللی و نیز کاهش قدرت مقاومت در منطقه، نام سپاه پاسداران و سیاه قدس را در فهرست گروه های فلسطیی قرار داد، اکنوب اگر موافقت با خروج نام سیاه و سیاه قدس از فهرست مزبور، تناقض رفتاری امریکا را بروز داده و او را در برابر افکار عمومی جهان قرار خواهد داد، ضمن اینکه دست ایران برای شکایت از امریکا در مجامع بین المللی باز می شود و از همه مهمتر اینکه، راه انتقام سخت فراهم تر از همیشه خواهد شد.

 

وی بیان کرد: به طور قطع نمایندگان ایران انقلابی در مذاکرات، که از فرزندان شجاع و انقلابی مردم ایران هستند و دربرابر زیاده خواهی های شیطانی خواهند ایستاد و به چیزی کمتر از رفع تحریم ها رضایت نخواهند داد.

 

امام جمعه چوار در ادامه با اشاره به ۱۲ اردیبهشت  سالروز شهادت شهید مطهری، گفت: شهید مطهری بک اسلام شناس کامل و آشنا به همه زوایای اسلام بود و به همین جهت می توانست انحرافات و التقاطات فکری و اعتقادی را شناسایی و تبیین نماید. بسیاری از نویسندگان و نظریه پرداران که آثارشان زمینه ساز انحراف و تفكر التقاطی گروهک های نفاق، فرقان و امثال آن شد، ناشی از عدم شناخت همه جانبه نسبت به اسلام بود.

 

حجت الاسلام میهن پرست گفت: شناخت زمان و مقتضیات آن از دیگر ویژگی های ممتاز آن معلم ثانی انقلاب بود، شهید مطهری همواره همراه با زمان حرکت می کرد و حتی در برخی از عرصه ها جلوتر از زمان خود می اندیشید، آثار ارزشمند ایشان در موضوعات گوناگون جهان بینی و ایدئولوژی، عدل الهی، نظام حقوق زن، علل گرایش به مادیگری، شرح و تفسير اصول فلسفه و روش رئالیسم و ده ها اثر فاخر دیگر بیان کننده شناخت دقیق زمان و نیاز آن عصر می باشد، وجود امواج سهمگین ایسم های گوناگون برخاسته از اندیشه های الحادی غرب و شرق علیه ارزشهای الهی دینی، موج شکن های غیور و قهاری می خواست عالم و آگاه به زمان که استاد مطهری از چنین ویژگی برخوردار بود.

 

وی تصریح کرد: در هر دوره ای عناصر معاند، سودجو و یا جاهل، جریان های فکری را برای انزوای اندیشه ناب اسلامی ایجاد می نمایند و با رویکردهایی نظیر وهابی گری، بھائی گری، صوفی گری و... افكار بخشی از جامعه به ویژه جوانان در تحت تأثیر قرار می دهند، در مقابله با این اندیشه ها و جریان های انحرافی، عالمانی می توانند به مقابله برخیزند که در جریان شناسی تبحرر داشته باشند، استاد مطهری در شناخت جریان های فکری، سیاسی، مهارتی مثال زدنی داشت و با دقت نسبت به جریان های معاصر خود، مطالعه و به پاسخگوئی اهتمام می ورزید.

 

امام جمعه چوار با اشاره به اینکه دشمن شناسی و دشمنی شناسی از دیگر ویژگی های بارز شهید مطهری بود، ابراز کرد: اینکه قرآن حدود هزار و پانصد آیه پیرامون دشمن شناسی و دشمنی شناسی دارد و سیصد آیه آن به پدیده ی نفاق پرداخته، بیان کننده اهمیت این مقوله است، به ویژه دشمن پنهان و پیچیده ای که به سادگی قابل شناسایی نمی باشد، یکی از ویژگی های برجسته استاد مطهری دشمن شناسی بود که توانست با نگاه تیزبین خود انواع دشمن ها و دشمنی ها را شناخته و به موقع و با روشی مناسب در برابر آنان قد علم کند.

کد خبر 1170656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha