آگاهی از سال خمسی برای پرداخت خمس یک اصل ضروری است

میرجعفری با اشاره به اهمیت ضرورت آگاهی از سال خمسی برای پرداخت خمس یک اصل ضروری است گفت: موضوع خمس از جمله مسائل احکامی است که کمتر گفته شده است و ضروری است نسبت به اطلاع رسانی این تکلیف الهی باید توجه ویژه ای شود.

« سید عباس میرجعفری» از طلاب حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از البرز در خصوص بنیاد بین المللی خمس گفت: خمس یکی از واجبات دینی است که زمینه رشد و تعالی اقتصادی جامعه را فراهم می کند. 

 

کارشناس احکام و مسائل شرعی احیاء بین المللی فرهنگ خمس افزود: موضوع خمس از جمله مسائل احکامی است که کمتر گفته شده است و ضروری است نسبت به اطلاع رسانی این تکلیف الهی باید توجه ویژه ای شود.

 

به گفته وی، موضوع خمس تکلیفی است که بر همگان واجب است ولی نوع و میزان آن متفاوت است، ممکن است فردی خمس اش 10 هزار و یا فرد دیگری 10 میلیون تومان باشد؛ هر فردی که از درآمد برخوردار است با در نظر گرفتن موعد اولین درآمد که به اصطلاح از آن به عنوان سال خمسی یاد می شود، باید خمس خود را پرداخت کند.

 

وی ادامه داد: پولی که به شما ارث می رسد، یا هدیه پولی است خمس ندارد و این مهم تنها به درآمد فرد تعلق می گیرد، پولی که هزینه زندگی می شود نیز خمس ندارد. 

 

میرجعفری عنوان کرد: روز طلایی زندگی شما روزی است که اولین درآمد زندگی شما حاصل شده است و وقتی سر سال خمسی شد آن مالی که در زندگی شما است خمس به آن تعلق می گیرد و برای شما استفاده آن حرام است. 

 

وی ادامه داد: خمس به سادات فقیر و امام معصوم(ع) و نمایندگان عام آنان که مراجع تقلید هستند تعلق می گیرد چرا که تنها این گروه هستند که اجازه استفاده این مال را دارند.

 

وی اظهار کرد: به فتوای مراجع تقلید اولین درآمدی که برای ما حاصل می شود سال خمسی شروع درآمد مشخص می شود و مقید بودن به این احکام برای مسلمانان ضروری است. 

 

کارشناس احکام و مسائل شرعی احیاء بین المللی فرهنگ خمس خاطرنشان کرد: افراد می توانند مال خود را پیش از رسیدن به سال خمسی صرف هزینه های زندگی کنند مثلا برای همسر خود طلا بخرد و یا بدهی های خود را مثل مهریه همسر را پرداخت کند. 

 

نمایشگاه قرآنی استان البرز میزبان غرفه بنیاد بین المللی خمس است و هر یک از علاقمندان که در زمینه خمس سوال داشته باشند می توانند به این غرفه مراجعه کنند. 

 

 

 

 

کد خبر 1171008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha