نرخ رشد جمعيت در شهرستان جهرم روندی ثابت داشته است

رحمانیان گفت: ميزان مواليد در اين شهرستان از سال ۹۰ تا ۹۹ از ۱۷ و پنج دهم درصد به ۱۵ و سه دهم درصد در هزار نفر جمعیت رسيده كه روندی كاهشی داشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جهرم، «محمد رحمانیان»، امروز (شنبه ۱۰ اردیبهشت) در اولين جلسه «قرارگاه تعالی سلامت و جوانی جمعيت» از چالش های مهم كشور را كاهش نرخ رشد جمعيت و مواجه شدن با پديده سالخوردگی عنوان کرد و گفت: در سال های اخير رشد جمعيت در كشور كاهش يافته و ميزان مواليد كم شده است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم افزود: شهرستان جهرم هم از اين موضوع مستثنی نبوده به طوری كه ميزان مواليد در اين شهرستان از سال ۹۰ تا ۹۹ از ۱۷ و پنج دهم درصد به ۱۵ و سه دهم درصد در هزار نفر جمعیت رسيده كه روندی كاهشی داشته و موجب شده رشد طبيعی جمعيت در اين سال ها نسبتا ثابت بماند.

 

وی با اشاره به اینکه اگر همين روال ادامه يابد، ۱۵ تا ۲۰ سال آينده رشد جمعيت در جهرم منفی و سالمندان ۶۵ سال به بالا از جمعيت جوان بيشتر می شوند، تصریح کرد: تنزل نرخ تولد و به‌ تبع آن کاهش نرخ رشد جمعیت و پیرشدن آن چالش هايی را در جامعه بوجود می آورد.

 

رحمانیان گفت: جمعیت باید به عنوان مسئله‌ای راهبردی در کشور مورد توجه قرار گیرد، چرا که شاخص‌های اجتماعی و اقتصادی کشور همیشه از تغییرات جمعیت متاثر می‌شوند.

 

وی با اشاره به اینکه از دیرباز جمعیت و رشد آن از مباحث مهم جمعیتی بوده و پیامد‌‌های آن از جهات مختلف بررسی شده است، خاطرنشان کرد: بدون تردید نیروی انسانی هر کشور عامل اصلی توسعه پایدار بوده و پیشرفت هرکشور با بهره مندی از نیروی انسانی کارآمد و مولد ایجاد می شود.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم با اشاره به اینکه از ۴۵ سال گذشته تا کنون جمعیت کشور ایران ۱۰ سال پیرتر شده است، بیان کرد: در اين راستا نقش دانشگاه های علوم پزشكی در جهت افزايش نرخ جمعيت در بعدهای مختلف مانند درمان نازايی، ارائه خدمات درمانی با كم ترين هزينه و... می تواند بسیار تاثیرگذار باشد؛ همين طور  تمهيدات و همكاري ساير ارگان ها بخصوص ارگان های تاثیر گذار در امر اقتصاد و معیشت مردم، در اين زمينه بسيار مهم و كمك كننده است.

 

وی با اشاره به اینکه با توجه به اهميت موضوع جلوگيري از كاهش نرخ رشد جمعيت «قرارگاه تعالی سلامت و جوانی جمعيت» در تمامی دانشگاه های علوم پزشكی كشور ايجاد شده است، گفت: این قرارگاه در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده وجوانی جمعیت است که با تشکیل کمیته های تخصصی آن می توان گام مهمی برای جوان ماندن جمعیت ایران برداشت.

 

کد خبر 1171234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha