خانه موزه ویژه مراجع و علما، هیئت‌های مذهبی و شهداء در قم راه‌اندازی می‌شود

رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: در جهت توسعه گردشگری اسلامی، خانه موزه ویژه علما، مراجع، هیئت‌های مذهبی و شهداء در قم راه‌اندازی می‌شود. 

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حسین اسلامی امروز(شنبه ۱۰اردیبهشت)در نشست خبری شورای اسلامی شهر قم با اشاره به روز ملی شوراها اظهار داشت: شوراها زبان گویای مردم در برابر مسئولان و نهادهای مختلف حاکمیت به شمار می روند و اعضای شوراها، پیگیر مسائل و مشکلات شهروندان هستند.

 

وی افزود: در واقع شوراها، بی واسطه ترین حلقه ارتباطی مردم با حاکمیت و همچنین نماد و تجلی خرد جمعی و تکریم هویت شهروندان است و حتی سوره ای به نام شورا در قران کریم نازل شده و قانون اساسی به عنوان مهم ترین منبع متکی به آیات قرآن کریم در رابطه با شورا در اصل هفتم قانون اساسی مستند به رعایت دستور قرآن کریم می کند.

 

رئیس شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: شوراها از ارکان تصمیم گیری و اداره کشور هستند و در اصل 103 قانون اساسی به عنوان میثاق ملی تمامی بخش داران و فرمانداران و استانداران و مقام های کشوری در قبال تصمیمات شوراها ملزم به رعایت هستند و حتی ضمانت اجرایی سنگینی برای انفصال در نظر گرفته شده است.

 

وی بیان کرد: وقتی شورا دارای چنین قدرت قانونی است و هیچ مقام دولتی نمی تواند از تصمیمات آن جلوگیری کند، شورا نیز باید شأن خود را بشناسد و مراقب تصمیماتی که اتخاذ می کند باشد و مردم نیز در انتخاب اعضای شورا براساس تخصص و تعهد، دقت لازم را داشته باشند.

 

اسلامی در ادامه پیرامون وضعیت نابسامان اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) نیز عنوان کرد: این نابسامانی‌ها قابل توجیه نیست و باید با عزمی جدی پیگیری شود، در این باره شورای اسلامی شهر قم در تملک املاک مجاور طرح ساماندهی حرم ملزم به رعایت امانت در صرف بودجه‌های اعتباری است.

 

وی بیان کرد: مشکلات ترافیکی در همه دنیا یک معضل آزاردهنده است و بسیاری از کشورهای پیشرفته راهکار عملیاتی برای رفع این معضلات را آرام سازی در مسیر مدیریت ترافیک می‌دانند.
رئیس شورای اسلامی شهر قم در ادامه عنوان کرد: 70 درصد بودجه‌های مدیریت شهری به طرح‌های عمرانی و دو سوم این بودجه نیز به توسعه حمل و نقل اختصاص دارد که در نهایت بسیاری از این پروژه‌ها منتهی به ساماندهی وضعیت ترافیک در سطح شهر می‌شود.

 

وی در خصوص اجرای پروژه‌های نیمه کاره در سطح شهر گفت: اهتمام مدیریت شهری، تسریع در اجرای این پروژه‌هاست، هر چند پروژه‌هایی مانند مونوریل از طرح‌های حاکمیتی به شمار می رود و در کارگروههای ملی تعیین تکلیف می شود، هر چند بررسی توجیه اقتصادی این پروژه هنوز به نتیجه نرسیده است.


اسلامی در مورد عدم توجه برخی از اصناف به ویژه پزشکان به رعایت قانون در استفاده تجاری از پارکینگ افزود: قوانین فصل الخطاب رفع مسائل است، اما گاهی این قوانین به درستی اجرایی نمی‌شود و یا برداشت ناصحیح از قوانین وجود دارد که در مصوبات به سمت اصلاح نوع برداشت از قانون حرکت کرده‌ایم.

 

وی در مورد معضل خانه ها در حریم دکل فشار قوی برق تصریح کرد: ساکنان این مناطق با خطرات و عوارض زیادی مواجه هستند و دولت در رفع این مشکلات از سالهای گذشته اراضی ۳۲ هکتاری را بعنوان پشتیبان این طرح در شهرک پردیسان در نظر گرفته و در سفر اخیر هیات دولت بصورت کامل به استان قم واگذار شد.

 

رئیس شورای اسلامی شهر قم مهم‌ترین ویژگی قم را زائرپذیری برشمرد و بیان کرد: با توجه به چنین ویژگی‌هایی، تسهیلات مهمی برای احداث هتل و ظرفیت‌های اقامتی و زائرپذیری در قم در نظر گرفته شده و شورای اسلامی این تسهیلات و کاربری‌ها را پیگیری می کند.

 

وی با تاکید بر پیگیری مصوبات سفر رهبری در حوزه مدیریت شهری از سوی شورای اسلامی شهر عنوان کرد: در خصوص ماندگاری زائر و مسافر نیز مجموعه مدیریت شهری طرح‌هایی همچون باغ پرندگان، تله سیژ و سایر مراکز تفریحی را ایجاد کرده است.


اسلامی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر همراهی شورای اسلامی شهر با کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد به خصوص در اوقات فراغت خاطرنشان کرد: ارگان ها و دستگاهها نهادها دارای مجموعه‌های تفریحی هستند که می تواند در اختیار جوانان و نوجوانان قرار گیرد، هر چند واگذاری آن در حیطه اختیار شورای اسلامی شهر نیست.

 

وی ادامه داد: در صورتی که شهرداری و مدیریت شهری دارای چنین ظرفیت هایی باشد استفاده رایگان و یا نیم بها از این ظرفیت‌ها توسط کانون ها و مساجد نیازمند مصوبه شورای اسلامی شهر است که با ارائه درخواست، لایحه ای تنظیم و تصویب می شود.

 

رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: در مجموع شورای اسلامی شهر قم از ظرفیت‌های مردمی و کانون‌های مساجد و جهادگران در برنامه‌های فرهنگی و رفع آسیب‌های اجتماعی حمایت می‌کند.

 

مصطفی ملایی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم نیز در خصوص اجرای طرح های فرهنگی در ایجاد نشاط اجتماعی و کاهش آسیب هایی شهری بیان کرد: مدیریت شهری نقش مهمی در کاهش آسیب های اجتماعی دارد؛ در زندگی اجتماعی یک سری اصول و هنجارها و ارزش ها و قواعد رفتاری برای برقراری تعامل میان اعضا و پیکره جامعه تعریف شده است.

 

وی عنوان کرد: آسیب اجتماعی به معنای شکل گیری رفتارها بر خلاف هنجارها و ارزش هاست، مهم‌ترین رویکرد مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر قم با توجه به جایگاه این شهر، برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی برای نظام مسائل کردیم.

 

ملایی تصریح کرد:یک سری مشکلات در سطح شهر وجود دارد که با توجه به اینکه قم، دومین شهر زیارتی کشور به شمار می رود باید به طور ویژه با آسیب‌ها مواجه شد، هر چند متاسفانه تششت فرهنگی در قم به دلیل مهاجرت بالا مساله هویت اجتماعی ناشناخته را به وجود آورده است.

 

وی خاطرنشان کرد: در ساختار شورای اسلامی و به ویژه در کمیسیون فرهنگی و در دیگر ساختارها، حضوری منجسم و همگرایی در جهت حل آسیب ها وجود دارد  تا از پدیده به روند تبدیل نشود، همچنین در سطح استان، کمسیون خاص حوزه های علمیه در ارزیابی آسیب ها فعال است  اشراف کاملی به مسائل دارد.

 

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم بیان کرد: هر پروژه ای باید دارای پیوست فرهنگی و اجتماعی باشد در این باره پیوست نگاری تبدیل به یک مصوبه شد و تدوین سندی در کاهش آسیبهای اجتماعی شکل گرفت.

کد خبر 1171272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha