تکذیب اخذ مالیات بر ارزش افزوده از تراکنش کارت‌های بانکی/بسته سیاستی بانک‌ها در راستای سند تحول دولت

بسته سیاستی بانک‌ها در راستای سند تحول دولت، آمادگی صندوق توسعه ملی برای ختصاص منابع در جهت رشد اقتصادی، تکذیب اخذ مالیات بر ارزش افزوده از تراکنش کارت‌های بانکی، هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۲,۸۷۵,۰۰۰ ریال رسید برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت شبستان به شرح زیر است:

بسته سیاستی بانک‌ها در راستای سند تحول دولت است

سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در گفتگویی تلویزیونی با تأکید بر اهمیت سند راهبردها و سیاست‌های بخش بانکی وزارت اقتصاد که صبح امروز و با حضور مدیران عامل بانک‌های دولتی رونمایی و ابلاغ شد، گفت : مبنای عقد اخوت ما با مدیران بانکی کشور براساس عملکرد ناظر بر این سند خواهد بود، بنابراین انتظار دقیق و جدی ما این است که در زمینه افزایش اعتبار سنجی و جایگزین شدن نظامات اعتبار سنجی به جای نظام های سنتی وثایق و تضمین هایی است که پیش از این وجود داشته و بخش زیادی از مردم و فعالان اقتصادی را دچار مشکل می کرد و مانع از دسترسی آنها به تأمین مالی می شد.


وزیر اقتصاد در پاسخ به پرسشی در خصوص اهداف و محورهای سند راهبردها و سیاست‌های بخش بانکی وزارت امور اقتصادی و دارایی و زمان آغاز اجرای این سند، گفت: ما در وزارت امور اقتصادی و دارایی معتقد هستیم اگر سند تحول دولت ابلاغ می‌شود و اگر نقشه راه رشد غیر تورمی در دستور کار دولت قرار می گیرد و اگر امسال برای حمایت از تولید با تمرکز بر دانش بنیان ها و اشتغال زایی معرفی می‌شود، بنابراین در این مسیرها حتماً بانک های دولتی پیش قراول و پیش قدم باشند.


خاندوزی در ادامه افزود: با همکاری کارشناسان و متخصصان بانکی، سندی در فروردین ماه تدوین شد که از امروز رسماً ابلاغ شد، برای اینکه این سند محور ارزیابی ها و نظارت های وزارت امور اقتصادی و دارایی بر شبکه بانک‌های دولتی باشد.


خاندوزی با اشاره به اینکه محورها و محتوای این سند کاملاً با مصوبات شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی سازگار است، افزود: به نظر ما با توجه به اقتضائات امسال در حوزه اشتغال و بنگاه های دانش بنیان نیاز بود که اولویت هایی در این خصوص در نظر گرفته شود، از نظر افزایش شفافیت در نظام بانکی از جمله اینکه مسئله پاسخگویی مدیران و قابلیت نظارت پذیری در تمام بانکهای دولتی فراهم بشود، مقرر شد که نه فقط به صورت موردی بلکه حتی صورت‌های مالی میان دوره ای شش ماهه و سالانه تمام بانکهای دولتی و تمام شرکت‌های زیر مجموعه بانکهای دولتی و همچنین موضوع تسهیلات کلان بانکی و تعهدات کلان اشخاصی که تسهیلات کلانی از بانکها دریافت می کنند، به عنوان یک رویه جاری و مستمر از طرف وزارت امور اقتصادی و دارایی منتشر گردد.

 

آمادگی صندوق توسعه ملی برای ختصاص منابع در جهت رشد اقتصادی

مهدی غضنفری، رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی در حساب کاربری خود در توییتر عید سعید فطر را به همه روزه داران و فطرت گرایان تبریک گفت. 

 

وی در ادامه نوشت: ‏⁧‫صندوق توسعه ملی‬⁩ آماده است از منابع خود در مسیر رشد ٨ درصدی قدم بردارد و از ⁧‫سود‬⁩ سالیانه خود، کمک منبع ⁧‫بودجه کشور‬⁩ باشد؛ به شرط آنکه، از اصل ⁧‫منابع‬⁩ برداشتی صورت نگیرد.

 

تکذیب اخذ مالیات بر ارزش افزوده از تراکنش کارت‌های بانکی

سازمان امور مالیاتی کشور در واکنش به انتشار شایعاتی در فضای مجازی مبنی بر اخذ ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از تراکنش کارت‌های بانکی، اطلاعیه‌ای صادر کرد.

 

در این اطلاعیه آمده است: طبق مقررات قانون مالیات بر ارزش افزوده، کالاها و خدمات مشمول مالیات و عوارض مشخص شده‌اند و در حال حاضر نیز اشخاص مشمول نیز مطابق فراخوان‌های بعمل آمده در زمان فروش و صدور صورتحساب، مکلف به کسر مالیات و عوارض مذکور و پرداخت آن به حساب‌های تعیین شده هستند.

 

بنابراین پرداخت بهای کالا از طریق کارت بانکی یا هر روش دیگر، تاثیری در مالیات و عوارض مذکور ندارد. بر این اساس، خبرهای منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر اخذ ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از پرداخت‌های انجام شده با کارت بانکی از ابتدای خرداد ماه سال جاری، خارج از واقعیت بوده و صحت ندارد.

 

هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۲,۸۷۵,۰۰۰ ریال رسید

امروز (یکشنبه ۱۱ اردیبهشت) هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۲,۸۷۵,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا به ۱,۸۹۷.۲۸ دلار، قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۳۰,۶۳۰,۰۰۰ ریال،‌ هر عدد سکه بهار آزادی به ۱۲۶,۹۶۰,۰۰۰ ریال، هر عدد نیم‌سکه به قیمت ۷۲,۹۵۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به قیمت ۴۳,۰۲۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۲۶,۵۲۰,۰۰۰ ریال رسید.

 

بنابراین گزاش، امروز (یکشنبه ۱۱ اردیبهشت) قیمت هر دلار آمریکا به ۲۷۹,۲۲۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو به ۲۹۶,۱۰۰ ریال و قیمت هر پوند به ۳۵۲,۹۹۰ ریال رسید.

 

مقابله با جعل تاریخ به‌ویژه در مورد خلیج فارس دستور کار دائمی سازمان نقشه‌برداری باشد

"سید مسعود میرکاظمی" در آیین رونمایی از اطلس آب که همزمان با گرامیداشت روز ملی خلیج فارس که در سازمان نقشه برداری کشور برگزار شد، گفت: روز خلیج فارس روز بزرگی است که در این روز استقلال ما توسط انسان‌های غیور خطه جنوب به دست آمد و باعث شد تجاوزگران از ایران خارج شوند.

وی با بیان اینکه سازمان نقشه برداری از استفاده اسامی مجعول برای خلیج فارس مقابله کند، تصریح‌کرد: سازمان نقشه برداری باید با ارائه اسناد و مدارک به صورت مرتب از فضاسازی و جعل نام خلیج فارس جلوگیری کند و در رسانه ها و مجامع بین المللی اقدامات جدی برای جلوگیری از استفاده واژه مجعول را انجام دهد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه لازم است نقش سازمان نقشه برداری در بودجه های سنواتی پررنگ شود افزود: با توجه به نقشی که به استانها و  به شورای برنامه ریزی استانها داده شده است اطلاعات مکانی اهمیت ویژه ای پیدا کرده که سازمان نقشه برداری می تواند کمک کند تا خدمات لازم به استانها  داده شود.

معاون رئیس جمهوری با اشاره به اینکه رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۱ هدف گیری شده است، تصریح کرد: بحث آمایش سرزمین باید به گونه ای باشد تا منطبق بر طبیعت، استعدادها و ظرفیت های خدادای آن استان باشد که در این زمینه نقش سازمان نقشه برداری بسیار مهم و ساختار این سازمان باید در استان‌ها بازسازی شود.

لزوم استفاده از ظرفیت های دانش بنیان

میرکاظمی با تاکید بر اینکه سازمان نقشه برداری کشور در برنامه های سال ۱۴۰۱ و برنامه هفتم توسعه فعال‌تر شود، افزود: در این زمینه سازمان نقشه برداری اطلاعات مورد نظر و تکمیل کننده را در اختیار برنامه‌ریزان قرار دهد تا استفاده بهینه از ظرفیت های سازمان نقشه برداری صورت گیرد.

وی با تاکید بر ضرورت استفاده از همه ظرفیت های کشور در سازمان نقشه برداری گفت: از همه توان کشور استفاده شود و اگر خود سازمان توانایی دارد این توانایی تقویت شود و اگر درجایی نیاز است برون‌سپاری شود تا از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت های دانش بنیان در کشور گفت: اگر شرکت هایی وجود دارد که می تواند در زمینه دانش بنیان به سازمان نقشه برداری کمک کند حتما از این ظرفیت استفاده و فن آوری های روز بکارگیری شود تا اطلاعات دقیقتر و جامع تر در اختیار کاربران قرار گیرد چون بدون اطلاعات دقیق برنامه ریزی سخت می شود و قطعا هزینه هایی به کشور تحمیل می شود.

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1171380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha