مسجد «نور» کارلسروهه، مکانی برای معرفی اسلام به دانش آموزان و دانشجویان+عکس

مسجد نور در شهر کارلسروهه آلمان، یکی از بزرگ ترین مساجد این شهر است که پذیرای دانشجویان و دانش آموزان برای معرفی اسلام است.

خبرگزاری شبستان، گروه جهان اسلام: مسجد نور در کارلسروهه در ایالت ایالت بادن-وورتمبرگ، در جنوب غربی کشور آلمان واقع شده است. این شهر پس از اشتوتگارت دومین شهر بزرگ ایالت بادن-وورتمبرگ است و حدود 313 هزار نفر جمعیت دارد.

 

در  این شهر بهترین دانشگاه های مهندسی واقع شده است. مسجد نور در این شهر مورد استقبال دانش آموزان و دانشجویان است و اسلام را به آنان معرفی می کند.

 

علی العابدی، مدیر جمعیت گفت و گو و تفاهم میان امت ها گفت: در زمان تاسیس دانشگاه مکانی برای اقامه نماز دانشجویان عرب وجود نداشت. نخستین بار فکر تاسیس این مسجد از سمت  دانشجویان و کارگرانی که در این شهر بودند، مطرح شد و در ابتدا نماز جمعه در سالن دانشگاه کالسروه اقامه می شود و در سال 1988 میلادی مکانی را به عنوان مسجد اجاره کردند که یک آپارتمان 80 متری بود. پس از آن در آغاز دهه نود در سال 1994 میلادی این مسجد تاسیس شد.

 

 

وی افزود: این جمعیت مکانی را در شمال شهر به مساحت 240 متر مربع خریداری کرد و سپس به مکان جدید در سال 2006 میلادی نقل مکان کردند و با توجه به افزایش تعداد نمازگزاران مکان مسجد بار دیگر تغییر یافت.

 

العابدی گفت: بار دیگر به مکان جدید در جنوب شهر منتقل شد و مساحت این مسجد به چهار هزار متر مربع رسید. این مسجد دارای یک سالن نماز، سالن آموزش عربی، قرآن و تربیت اسلامی و ورزشگاه کودکان، سالن چند منظوره، رستوران، پارکینگ و مکانی برای اسکان امام است.

 

دکتر علی شافعی، امام مسجد نور درباره فعالیت های این مسجد گفت: این مسجد در اروپا نقش برجسته ای در زندگی مسلمانان دارد و مانند مساجد در کشورهای اسلامی نیست و نقش مضاعفی دارد، با توجه به اینکه مسلمانان در اروپا برای انجام شعائر دینی خود و بهره مندی از آن تنها به مساجد مراجعه می کنند، برای همین مساجد در اروپا نقش تربیتی برای مسلمانان دارد.

 

وی افزود: مسجد نور نقش مهمی در شکل گیری هویت مسلمانان کالسروهه دارد و در انتشار و آگاهی بخشی دینی به ویژه میان جوانان مفید است.

 

مسجد نور در جمع کردن مسلمانان به دور هم و ایجاد وحدت و تفاهم میان آنان بسیار موفق عمل کرده است.

 

 

 

 

همچنین این مسجد نقش مهمی در تاسیس جمعیت گفت و گوی مسیحی اسلامی داشته است.

 

شیخ هادی، معاون مدیر و مسئول خارجی فعالیت های این مسجد گفت: هر سال در روز وحدت آلمان روز مساجد باز برگزار می شود و این مسجد از زائران و بازدیدکنندگان استقبال می کند.

 

در این روز مسئولان مسجد به سوالات غیر مسلمانان پاسخ می دهند و با شیرینی و خوردنی ها از آنان پذیرایی می کنند.

 

مسجد نور همچنین در طول سال از دانش آموزان مدارس و دانشجویان نیز استقبال می کند و آنان می توانند از مسجد و فعالیت های آن با خبر شوند.

 

وحید البحیری، عضو شورای امنای مسجد و مسئول طرح توسعه آن نیز گفت: این مسجد بیش از یک بار توسعه یافته است و با توجه به افزایش ظرفیت نمازگزاران به فکر توسعه این مسجد هستیم.

 

وی افزود: مسجد نور به سه بخش تقسیم می شود که بخشی از آن به آموزش قرآن کریم، آموزش زبان عربی و آموزش اسلام به زبان آلمانی می پردازد و بیش از 500 دانش آموز در مدرسه تحت نظارت این مسجد در سنین مختلف آموزش می بینند و برخی از آنان حافظ قرآن کریم شده اند.

 

 

کد خبر 1171604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha