معلمان تفکر قرآنی را در بین دانش آموزان ترویج دهند

آیت الله عابدینی گفت: معلمان گرامی باید بیش از پیش تفکر قرآنی را در اینکه عالم و انسان اتفاقی خلق نشده‌اند در بین دانش آموزان ترویج و تبیین کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین به نقل از روابط عمومی دفتر امام جمعه قزوین، آیت الله «عبدالکریم عابدینی» در دیدار با مدیرکل و معاونین آموزش و پرورش استان قزوین بیان کرد: امام‌ خمینی (ره) فرمودند معلمی شغل انبیاء است، نخستین کلاس درسی پیغمبر ما در آیات سوره مبارک علق بود که اهمیت علم و دانش را نشان می ‌دهد و نخستین آیاتی است که بر قلب رسول گرامی اسلام (ص) نازل شد.

 

نماینده ولی فقیه در استان قزوین ادامه داد: مکاتب غیر دینی نسبت به پیدایش عالم معتقدند که انسان و عالم هستی به ‌صورت اتفاقی به وجود آمده‌اند و تلاش کرده‌اند دیدگاه خود را در کتب درسی هم ترویج دهند، در حالی که طبق آیات قرآن انسان اشرف مخلوقات و دارای کرامت است، این ابتدای بحث و مجادله ما با نظام‌های الحادی و منکر خداست، معلمان گرامی هم همانطور که به این مهم توجه دارند باید بیش از پیش تفکر قرآنی را در اینکه عالم و انسان اتفاقی خلق نشده‌اند در بین دانش آموزان ترویج و تبیین کنند.

 

وی عنوان کرد: خداوند در سوره علق به صورت قدم به قدم شیوه پرورش انسان و سیر تکاملی او را بیان می‌کند، خداوند در قرآن از خود تحت عنوان رب اکرم یاد کرده است، یعنی خدا معلم کرامت است، عالم مانند مدرسه است، انسان‌ها دانش‌آموز و خداوند هم معلم این مدرسه و قرآن کریم هم کتاب درسی این مدرسه است.

 

آیت الله عابدینی تأکید کرد: معلمان سرمایه‌ های عظیم معنوی و ملی ما هستند که باید این معانی را قطره قطره در بین دانش ‌آموزان ترویج کنند، باید این نگاه‌ های ارزشی در آموزش ‌و پرورش دیده شود، ده‌ ها سال پیش اگر اینگونه سخن می ‌گفتیم شاید مورد تمسخر قرار می ‌گرفتیم، اما اکنون متوجه شده‌ ایم که تمدن بشری غیر دینی و غیر الهی به کشتار مردم مظلوم و بی‌ گناه ختم می شود که نمونه آن را در کشورهای یمن، افغانستان و سوریه مشاهده کردیم.

 

وی تأکید کرد: امیرالمومنین (ع) زمانی که می‌خواستند خود را معرفی کنند فرمودند من کوهی سر به آسمان کشیده هستم که از دامنه‌ های وجود من رودها جاری است، خطبه متقین یک رود از رودهای وجودی امیرالمومنین (ع) است، زمانی که خطبه‌ ها و رودها به هم می ‌پیوندند، رود بزرگی به نام نهج‌البلاغه تشکیل می‌شوند، همه می ‌دانیم تمدن‌ها کنار رودخانه‌های بزرگ شکل گرفته ‌اند، تمدن‌هایی که دنیای مادی از آن‌ها صحبت می‌کند، تمدن سنگ و آجر است، هنوز عقل بشر به آنجا نرسیده که وحی، رسالت و نبوت، موجب اتصال زمین به آسمان است، این کار معلم ‌های عزیز است که اینها را به دانش‌آموزان آموزش بدهند.

 

نماینده ولی فقیه در استان قزوین خاطر نشان کرد: تمدنی که امیرالمومنین (ع) از آن یاد می‌ کند، تمدن عدالت است، در این تمدن امیرالمومنین قسم یاد می‌ کند که اگر این عالم هستی و آنچه در آن است را به من بدهند و بگویند دانه ‌ای را از دهان مورچه ‌ای بگیر، این کار را نخواهم کرد.  

 

وی گفت: تمدن در کنار رود شکل می‌گیرد، خطبه متقین، خطبه ذکر، خطبه 176 و خطبه نخست نهج‌البلاغه مانند رود هستند، این رودها به هم می ‌پیوندند و تبدیل به تمدن بشری می‌شوند، مقاومت اسلامی زیرساخت‌های همان تمدن بزرگی است که انتظار آن را می‌کشیم.

 

آیت الله عابدینی اظهار کرد: یک دوره ‌ای خودسازی در میان دانش ‌آموزان بسیار حائز اهمیت شده بود، اکنون دانش‌آموزان ما چقدر این دغدغه را دارند؟ باید کاری کنیم دانش‌آموزان ما چنین دغدغه‌هایی داشته باشند، که البته خوشبختانه چنین است و لازم است هر روز تقویت شود.

 

وی یادآور شد: در روزهای اخیر بیش از 500 نفر از دانش‌آموزان قزوینی معتکف شده‌ اند، فضای بسیار معنوی در این جلسه حاکم بود، ما باید کاری کنیم هر سال زمینه و فرصت‌های حضور دانش آموزان در برنامه اعتکاف و برنامه‌های خودسازی افزایش یابد و شاهد حضور بیشتر دانش آموزان در برنامه اعتکاف باشیم.

 

کد خبر 1171793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha