عدالت آموزشی در سهمیه مناطق تبادکان نابرابر است

ترکاشوند گفت: آموزش و پروش منطقه تبادکان در کنکور سراسری منطقه یک کشوری است و متاسفانه دانش اموز محروم حاشیه شهر با دانش آموز منطقه برخوردار سهمیه یکسانی دارد در حالی که شرایط نابرابری از نظر امکانات تحصیلی دارند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «مصطفی ترکاشوند» امروز سه شنبه (۱۳ اردیبهشت) در نشست خبری بزرگداشت روز معلم که با اصحاب رسانه در سالن اجتماعات آموزش و پروش منطقه تبادکان داشت، اظهار داشت: آموزش و پروش منطقه تبادکان در کنکور سراسری منطقه یک کشوری است و متاسفانه دانش اموز محروم حاشیه شهر با دانش آموز منطقه برخوردار سهمیه یکسانی دارد در حالی که شرایط نابرابری از نظر امکانات تحصیلی دارند.


رئیس آموزش و پرورش منطقه تبادکان ضمن اشاره به اینکه منطقه تبادکان بزرگترین منطقه آموزشی در کشور است، ادامه داد: جمعیت دانش‌آموزی و پرسنل کلاسی منطقه آموزش و پرورش تبادکان 140 هزار نفر بوده که امسال حداقل 10 هزار نفر افزایش یافته است، این رقم معادل جمعیت دانش‌آموزان در برخی از استان‌های کشوراست که منطقه تبادکان به تنهایی از نظر مساحت و وسعت چند برابر کل مناطق مشهد است.


وی متذکر شد: تراکم جمعیتی در منطقه تبادکان در حال افزایش است، میانگین سرانه فضای آموزشی در منطقه تبادکان به ازای هر دانش‌آموز، با احتساب منطقه شهری و روستایی، تنها ۱.۸ مترمربع است و حال آنکه رقم استاندارد آن هشت متر مربع و میانگین کنونی همین شاخص در آموزش و پرورش خراسان رضوی ۴.۵ مترمربع است این در حالی است که در برخی از مدارس منطقه تبادکان به دلیل نبود زمین، سرانه فضای آموزشی ۱.۲ و حتی به 0.۵ متر مربع می رسد.


ترکاشوند ادامه داد: 22 هزار دانش‌آموز از اتباع خارجی هم در مدارس این منطقه در حال تحصیل هستند، که معادل یک‌سوم کل جمعیت دانش‌آموزان خارجی شاغل به تحصیل در خراسان رضوی است.


وی تصریح کرد: در ۶ سال اخیر با همراهی اداره‌ کل آموزش و پرورش خراسان رضوی و شهروندان نیکوکار، ۱۲۰ مدرسه در قالب طرح‌های آموزشی در منطقه تبادکان ساخته و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

 

رئیس آموزش و پرورش منطقه تبادکان اظهار کرد: هنوز سرانه آموزشی در منطقه تبادکان، به علت بالا بودن شمار دانش آموزان و افزایش زیاد جمعیت آنان، بسیار پایین است به طوری که از وضعیت بحرانی هم فراتر رفته است و نیاز دارد تا خیرین مدرسه ساز به همراه دیگر نهاد ها اعم از شهرداری، آستان قدس و سازمان های ذیر ربط همکاری کماکان قدرتمند داشته باشند این در حالی است که نهادهایی ماندد: شهرداری که تاثیر زیادی در روند ساخت مدارس دارد با توجه آقای شهردار ادامه دار است و سپاه پاسداران، آستان قدس و ستاد دفتر امام، بنیاد مستضعفان و سازمان نوسازی مدارس نیز روند حمیتی خوبی تا کنون داشته اند و نیازمند توجه بیشتر به منطقه تبادکان است.


وی با بیان اینکه در بحث تامین نیروی انسانی منطقه تبادکان مشکلی ندارد، افزود: در بحث آسیب های اجتماعی نیاز به همکاری و کمک معاونت پیشگیری قوه قضائیه، معاونت اجتماعی ناجا و سازمان بهزیستی داریم. جنس آسیب ها در حاشیه شهر متفاوت است و نیازمند نیروی متخصص داریم و با داشتن یک مرکز مشاوه با این حجم از دانش آموز نمی توانیم جوابگوی اسیب های اجتماعی باشیم.


ترکاشوند تخصیص اعتبارات ویژه به منطقه تبادکان را امری مهم و فوری ذکر کرد و ادامه داد: بحث فضای آموزشی نیازمند کمیته ملی است. موقعیت منطقه تبادکان در کشور بی نظیر می باشد، یک سوم رتبه های برتر کشور در سطح آموزشی متعلق به منطقه تبادکان است.

 

وی با بیان اینکه یکی از پارامترهای مثبت که در منطقه تبادکان وجود دارد وجود نیروی جوان است به طوری که 70 درصد کارکنان منطقه تبادکان نیروی جوان هستند؛ گفت: یکی از ما کاهش مدارس تیزهوشان است و افزایش مدارس خاص نظیر مدارس نمونه دولتی و شاهد یکی دیگر از برنامه های آتی مدیریت منطقه تبادکان است، با توجه به اینکه بیشترین خانواده شهدای مدافع حرم در استان خراسان رضوی متعلق به  منطقه تبادکان است اما مدارس شاهد در این منطقه وجود ندارد و تنها دو مدرسه نمونه دولتی وجود دارد که پاسخگوی حجم دانش اموزان با استعداد را نمی دهد.


رئیس آموزش و پرورش منطقه تبادکان متذکر شد: مخالفتی که با افزایش مدرسه تیزهوشان دارم ناشی از نابرابری عدالت آموزشی است. این مدارس چون از تمام مناطق شهر مشهد دانش آموز می پذیرد و اکثر پذیرفته شدگان قدرت مالی زیادی دارند و دانش اموزان منطقه حاشیه شهر یارای رقابت با دانش ماوزان با امکانات بالا نیستند.

 

وی ضمن اشاره به وجود چالش اساسی بسیار مهم در بحث عدالت آموزشی، خاطر نشان کرد: آموزش و پروش منطقه تبادکان در کنکور سراسری منطقه یک است. و سهمیه منطاق نداریم این در حالی است که ما منطقه برخوردار نیستیم، منطقه تبادکان با منطقه سعادت آباد تهران یا سجاد مشهد  برابر است؟ این عدالت نیست.


رئیس آموزش و پرورش منطقه تبادکان در پایان ضمن اشاره به اینکه مدارس کانکسی در منطقه تبادکان وجود ندارد، افزود: در مدارس عشایری و حاشیه شهر که ناگهانی افزایش جمعیت داشته یک کلاس کانکسی ایجاد شده است که تا انتهای سال تحصیلی امسال تمامی کلاس های کانکسی که تعداد اندکی دارد، جمع آوری می شود اما نیاز به خیرین مدرسه ساز داریم که با اهتمام بیشتری در ساخت مدارس به ما کمک کنند.

کد خبر 1172150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha