طلسم پروژه ۱۵ ساله آبرسانی به روستاهای کوهپایه ای سرایان شکست

طلسم پروژه ۱۵ ساله آبرسانی به روستاهای کوهستانی شهرستان سرایان با ورود بسیج سازندگی به میدان اجرای این طرح شکسته شد و با اتمام پروژه «چرمه» در هفته دولت امسال، تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار سرایان از نعمت آب آشامیدنی برخوردار می شوند.

خبرگزاری شبستان- سرایان: هر سال خبرنگاران رسانه ها و به ویژه شبستان در خصوص روند لاک پشتی پروژه آبرسانی به روستاهای کوهستانی شهرستان سرایان و ضرورت تسریع در اجرای آن اقدام به تهیه گزارش خبری کرده اند. آخرین گزارش خبرگزاری شبستان با تیتر «آب آشامیدنی با طعم گل در روستای «چرمه» سرایان» در دی‌ماه سال قبل منتشر شد ولی تاکنون نتیجه بخش نبوده است.

 


در این گزارش آمده است: پروژه آبرسانی به ۱۳ روستاهای کوهپایه ای سرایان، در سال‌های اخیر به قصه ای پرغصه برای اهالی دو روستای پایانی به ویژه «چرمه» تبدیل شده است و با گذشت ۱۵ سال از آغاز عملیات اجرایی این پروژه، اهالی دو روستای ییلاقی چرمه و سراب به تحقق آن در سال جاری هم خوش‌بین نیستند.

 


یکی از اهالی روستای «چرمه» با انتقاد از اجرای لاک پشتی طرح انتقال آب در قالب مجتمع آبرسانی «چرمه - نوده» گفت: مردم روستای چرمه در بیشتر ایام سال از آب آشامیدنی سالم بی بهره اند.

 


«علی حسینی» با بیان اینکه روستای چرمه از ظرفیت‌ گردشگری مناسبی برخوردار است، نبود آب آشامیدنی را مانع بزرگی در این مسیر عنوان و اظهار کرد: اوضاع تامین آب آشامیدنی روستای چرمه به حدی بغرنج است که در بیشتر ساعات شبانه روز، اهالی با بی آبی یا کم آبی دست و پنجه نرم می‌کنند.

 


وی تصریح کرد: مشکل کم آبی در مواقعی که مخزن و یا شبکه بی آب شده و دو مرتبه نسبت به پرآب کردن آن اقدام می شود به دلیل رسوبات داخل مخزن به بحران تبدیل شده و اهالی روستا به محض باز کردن شیر آب، با صحنه وحشتناک آب گِل آلود همانند شیرکاکائو در شیرهای آب مواجه می شوند.

 


به گفته این اهالی، روستای چرمه علاوه بر مشکل کم آبی با مشکل بدآبی هم دست و پنجه نرم می کند.

 


«مهدی صمیمی راد» از دیگر اهالی روستای چرمه نیز به خبرنگار شبستان گفت: در فصل زمستان مشکلات آب خیلی برای اهالی محسوس نیست ولی در فصل نوروز و دیگر ایام سال به ویژه ایام محرم و برداشت گل زعفران، مشکل کم آبی و بدآبی همواره اهالی را آزار می دهد تا حدی که بیشتر فعالیت‌هایشان از جمله استحمام را در مرکز شهرستان انجام می دهند.

 


یکی از اهالی روستای چرمه به روند طولانی عملیات اجرایی مجتمع آبرسانی روستاهای کوهستانی شهرستان سرایان اشاره می کند و در گفتگو با خبرنگار شبستان می‌گوید: کندی در اجرای طرح در سال‌های گذشته روند مهاجرت از این مناطق را شدت تسریع بخشیده و اهالی این روستاها با گذشت ۱۵ سال از آغاز پروژه احداث مجتمع آبرسانی چرمه و نوده همچنان خواستار تامین آب هستند.

 


وی همچنین از تحصیل حدود ۱۰۰ دانش آموز در مدارس روستای چرمه می‌گوید: این جمعیت دانش آموزی حکایت از حضور قشر جوان در روستا دارد که اگر برای تامین مهمترین نیاز زندگی آنها یعنی آب اقدام نشود به طور قطع رفتن را بر ماندن ترجیح خواهند داد.

 


«رضا صادقی» تغییر شرایط جدید آب و هوایی را یادآور می شود و می افزاید: تسریع در تکمیل پروژه آبرسانی باعث تثبیت جمعیت و افزایش روند مهاجرت معکوس به روستا می شود.

 


فرماندار سرایان در جلسه شورای اداری سال جاری با نویدی از خلعیت پیمانکار قبلی پروژه خبر داد و گفت: بسیج سازندگی اجرای این پروژه بزرگ را در شهرستان سرایان عهده دار شده است و به صورت جهادی دنبال می کند.

 


«یاسر رضوی حیدری» اظهار امیدواری کرد: با اقدام جهادی و شتاب در اجرای طرح در صورت نبود مشکل این پروژه در هفته دولت امسال در مدار بهره برداری قرار خواهد گرفت و تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار شهرستان از نعمت آب آشامیدنی سالم و پایدار برخوردار خواهند شد.

 

وی با تشریح این پروژه خاطرنشان کرد: پروژه «چرمه - نوده» در قالب طرح‌های آبرسانی به روستاهای بالادست سرایان به بسیج سازندگی واگذار شده است و در حال حاضر حفاری استخر ذخیره آب روستای «چرمه» در دست اجرا است و پس از آن لوله کشی های این پروژه انجام خواهد شد.

 


وی از انعقاد تفاهمنامه اجرای طرح با بسیج سازندگی خبر داد و افزود: پیش بینی‌های لازم در خصوص تامین اعتبار طرح نیز صورت پذیرفته است و کار طبق زمان‌بندی و با سرعت پیش می رود.

 

رضوی در ادامه با بیان اینکه پروژه آبرسانی به روستاهای کوهپایه ای شهرستان سرایان یکی از ۱۴ پروژه ای است که در بدو ورودم به شهرستان احصا شد، تصریح کرد: ۱۴ پروژه مهم و نیمه کاره در سطح شهرستان وجود دارد که اجرای آن سال‌هاست بطول انجامیده است و هنوز به بهره برداری نرسیده است.

 


وی گفت: پیگیری و تحقق این پروژه ها در سال ۱۴۰۱ در دست اقدام است و تاکنون سه پروژه محقق شده و سه پروژه در حال اجرا است و امید است با تعامل همه دستگاهها همه این پروژه ها به بهره برداری برسد.

 

 

 

 

کد خبر 1172183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha