نباید در واردات  و صادرات به یک کشور وابسته باشیم/لزوم فرهنگ سازی برای ایجاد  کار مشترک اقتصادی

وحیدی باتاکید براینکه در بحث تحقق رشد ۸درصدی اقتصادی باید صادرات محور کار کرد، گفت: نباید در واردات و صادرات به یک کشور وابسته باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، «احمد وحیدی» امروز(۱۴اردیبشهت) در همایش چشم انداز توسعه استان مازندران که با رویکرد رشد ۸ درصدی اقتصادی در بندر نوشهر برگزار شد، با بیان اینکه امروز در جنگ اقتصادی تمام عیار دشمن علیه جمهوری اسلامی ایران برای همگان آشکار است که آنچه در جریان است یک جنگ هویتی است که امروز از نگاه اقتصاد و بربستر اقتصادی جریان دارد.

 

وزیر کشور افزود: کسی نمی تواند بگوید جنگ امریکا، اروپا، روسیه صرفا یک جنگ اقتصادی است جنگی است برسر معادلات قدرت که امروز در بستر اقتصاد جریان دارد اما جنگ دنیا با ایران اسلامی هویتی است و هویت برخاسته از اسلام، انقلاب اسلامی و از جایگاه جمهوری اسلامی در عرصه جهانی هماورد طلبی کرده و دنیای کفر پا به میدان نبرد گذاشته است.

 

وحیدی با بیان اینکه کسانی که در این میدان برای اقتصاد کشور تلاش می کند نقطه کانونی هستند در این جنگ نابرابر، گفت: شکست دشمن به اعتراف خودش روز به روز آشکار تر می شود ما باید محکم تر بشویم. محکم تر از این باب که مسیر درستی انتخاب کردیم و آمریکا عمال خود را از بین ببرند تا یاست هایشان محقق شود همانند نابودی اکراین.

 

وی با بیان اینکه ما در این نبرد باید بجنگیم و بسازیم، افزود: نباید اجازه دهیم دشمن برما مسلط بشود. انقلاب همزمان هم ساخته و هم مبارزه کرده است همانند دوران دفاع مقدس که هم می جنگیدیم و هم سازندگی در عرصه نیروهای مسلح داشتیم.

 

وحیدی با بیان اینکه ما باید در استان مازندران به همت همین مازندرانی ها شاهد توسعه باشیم،‌گفت: برنامه ریزی های استانی بسیار مهم است البته از برنامه ریزی ملی نباید غافل شد.

 

وی ادامه داد: برنامه ها باید مبتنی بر اقتضائات فرهنگی، بومی، اجتماعی و اقتصادی هر استان باشد. همه مسائل نیاز نیز در سطح وزارتخانه طراحی شود. هدفگذاری و حکمرانی استان محور مهم است.

 

وحیدی با بیان اینکه برنامه داشتیم در هر استان صندوق توسعه و ییشرفت استانی داشته باشیم و منابع به دست استان ها برسد و پروژه های ملی را کاهش دهیم و استان ها با وجود ظرفیت ها و مزیت های استان ها برنامه ریزی داشته باشند، افزود: باید نقش هر بخش در تحقق رشد ۸درصدی توسعه اقتصادی مشخص و ابلاغ شود.

 

وی با بیان اینکه این برنام ها باید در قالب یک سامانه هوشمند طراحی و مدیریت شود، گفت: مدیریت هوشمند استان یعنی برنامه های استان در یک سامانه مشخص است.

 

وحیدی با بیان اینکه باید پروژه های بی نام مجوز داده شود و  اطلاع رسانی شود تا سرمایه گذار به راحتی از این پروژه ها استقبال کند، افزود: این گونه می شود یکپارچه گی در حوزه توسعه استان شاهد باشیم.

 

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد منابع بانکی برخی از استان ها بازگشت داده می شود، ادامه داد: باید مدیریت شود منابع به جا و درست و به موقع به کار گرفته شود.

 

وحیدی با بیان اینکه برنامه همگانی رشد و توسعه باید در نظر بگیریم، افزود: از جنگ استقبال نمی کنیم اما فرصت های اقتصادی فراوانی ایجاد شده است. استان مازندران به میدان وقوع حادثه(روسیه) نزدیک است باید برنامه ریزی برای صادرات داشته باشیم.

 

وی با بیان اینکه باید فرهنگ کار مشترک اقتصادی با هم داشته باشیم، گفت: زیرساخت های اقتصادی باید در استان دیده شود.زیرساخت ها برای جهش استانی مهم است.

 

وحیدی به اقتصاد کشاورزی اشاره و بیان کرد: اقتصاد کشاورزی اگر دانش بنیان شود سرمایه و آورده را همراه خواهد داشت.

 

وی به ظرفیت خاویار استان مازندران اشاره کرد و افزود: باید این منبع درآمدی خوبی برای استان شود.

 

وحیدی باتاکید براینکه صادرات محور باید کار کرد، گفت: نباید در واردات  و صادرات به یک کشور وابسته باشیم. تنوع مبادی وارداتی و مقاصد صادراتی مورد توجه باشد.

 

وی با بیان اینکه صنعت سبز باید در استان مازندران تعریف شود، افزود: باید سرمایه گذار در این حوزه حمایت شود.

 

وحیدی به اهمیت بوم گردی در مازندران اشاره و بیان کرد: باید توسعه این مهم با هدف رونق گردشگری مورد توجه باشد.

 

وی به مزاحمت جمعیت در گردشگری اشاره کرد و گفت: گردشگر داخلی و خارجی باید اقتصاد استان را تامین کند برای این مهم باید برنامه داشت.

 

وحیدی به اهمیت توجه الگوی کشت برای توسعه کشاورزی استان اشاره کرد و افزود: استراتژی استان محور باید مورد توجه باشد.

 

وی با بیان اینکه اقتصاد جنگل و دریا و گردشگری باید تعرریف شود، گفت: طرح تنفس جنگل و احیای جنگل باید مورد توجه باشد.

 

وحیدی با بیان اینکه موافق خروج دام از جنگل نبوده ام، ادامه داد: دامداران علاوه برزندگی و بهره برداری از جنگل از این موهبت الهی حفاظت می کردند که جلوی این مهم گرفته شد. باید برای اصلاح این تصمیم طرح داده شود.

 

 

کد خبر 1172233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha