همکاری مردم نقش اساسی، در تنظیم بازار و عرضه و تقاضا دارد/ ضرورت توجه دولت به اقشار کم درآمد

حجت الاسلام کریمی تبار با بیان اینکه همکاری مردم نقش اساسی، در تنظیم بازار و عرضه و تقاضا دارد، گفت: اگر مردم ما همراهی کنند، تولید کنندگان و بازاریان پای کار بوده و دولت هم توجه بیشتری به معیشت مردم داشته باشد، از این مسائل عبور خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام، ظهر امروز(۱۶ اردیبهشت) در خطبه های این هفته نماز جمعه در مصلی بزرگ امام خمینی(ره)، اظهار کرد: امروز در شرایطی و موقعیتی از تاریخ انقلاب اسلامی قرار داریم که نیاز به  صبر و مقاومت مردم هچون گذشته و  تلاش و جهاد مسئولان برای گذر از مشکلات دارد.

 

حجت الاسلام« الله نور کریمی تبار» ابراز کرد: در سطح کلان، وضعیت ما یک وضعیت امید آفرین است و طبیعتا مشکلاتی هم وجود دارد و برخی از مشکلات به اندازه ای که در جامعه مطرح می شود سخت نیست و دشمنان در این زمینه تبلیغات گسترده ای می کنند که افکار عمومی  جامعه را به سمت و سویی دیگر هدایت کنند.

 

وی بیان کرد: اگر در بازار مسلمانان یکی کالایی کمیاب شود یک وظیفه ای بر عهده مردم، وظیفه ای برعهده بازاریان و و دولت وجود دارد، آنچه بر عهده مردم قرار دارد این است که وقتی کالایی در بازار کم می شود، مردم با دولت همکاری کنند، اینجور نباشد که وقتی کالا کمیاب شد، افراد بگویند که هر میزان که می تواند تامین کند، باید به حداقل اکتفا کرد تا تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار ایجاد شود.

 

امام جمعه ایلام بیان کرد: وقتی کالایی کمیاب می شود اگر صرفه جویی باشد و جو روانی مصرف آن کالا در جامعه ایجاد نشود، بازار تنظیم می شود و قیمت افزایش نخواهد یافت و فرصت برای محتکران و گرانفروشان فراهم نمی گردد و همکاری مردم نقش اساسی، در تنظیم بازار و عرضه و تقاضا دارد.

 

حجت الاسلام کریمی تبار با بیان اینکه بخشی هم مربوط به بازار است، افزود: بازاریان مسلمان، معتقد و پای کار هستند و همواره در خدمت مردم و انقلاب بوده اند، برخی به دنبال سوء استفاده از وضعیت موجود هستند،بازاریان و اصناف آنچه که دارند باید عرضه کنند و دنبال احتکار نباشند، ما پیرو اهل بیت عصمت و طهارت(ع) هستیم و سبک زندگی، منش و رفتار  اهل بیت(ع) برای ما الگو است و باید از آن تبعیت کنیم.

 

وی با بیان اینکه در روایاتی از پیامبر اکرم(ص) آمده است که کسی که کالاهای مورد نیاز مردم را احتکار کند دور از رحمت خداوند متعال است، افزود: ما اعتقاد داریم که رازق خداوند است و کسب معامله با خدا است، امام صادق(ع) می فرماید اگر کسی چنانچه در فراوانی کالا بیش از ۴۰ روز و در کمبود کالا بیش از ۳ روز اقدام به جمع آوری کالا کند، صاحب آن کالا از رحمت خدا به دور است.

 

امام جمعه ایلام گفت: قشر ضعیف و کم درآمد جامعه به عنوان دهک های پایین، تامین کالا های کمیاب برایشان سخت است، در روایاتی از امام کاظم(ع) آمده است که کسی می خواهد ما را زیارت می کند و به ما دسترسی ندارد به شیعیان فقیر ما سر بزند، آنهایی که دستشان می رسد تلاش بیشتری برای کمک به اقشار ضعیف داشته باشند، کمک های مومنانه و مواسات در جامعه ما موجود دارد و در این شرایط باید بیشتر کمک کرد.

 

حجت الاسلام کریمی تبار تصریح کرد: بخشی از مشکلات هم به دولت به عنوان متولی اداره کشور بر می گردد، اگر چنانچه منصفانه قضاوت کنیم، دولت سیزدهم وقتی روی کار آمد با خزانه خالی مواجه شد و دولت ۴۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه و ۱۵۰۰ میلیارد تومان هم بدهکار داشت،دولت تلاش کرد که وضع موجود را حفظ کند و بدهکاری ها را پرداخت کند.

 

وی با اشاره به اینکه تلاشی که دولت برای شکستن تحریم ها و گرفتن طلب های خارجی در شرایط رجز خوانی دشمنان و تحریم های آنان وجود داشت، قابل تقدیر است، گفت: انصافا کرونا هم در دولت سیزدهم خوب مدیریت شد و با وجود تحریم، با واردات واکسن و تولیدات داخلی، در زمینه واکسیناسیون خوب عمل شد و مدیریت کرونا در کشور در سطح دنیا، موجب افتخار است و امروز فوتی های کرونا تک رقمی شده است.

 

امام جمعه ایلام گفت: این در حالی است که ماهانه در دولت سیزدهم ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق قرضه دولت قیلی که سر رسید آنها رسیده است، باید پرداخت می شد و پرداخت شده است، خوشبختانه در دولت سیزدهم، برای مشارکت و عضویت در سازمان شانگاهی افدامات خوبی انجام شد و  طلبی که بعد از ۴۳ سال توانستند از دولت خبیث انگلیس بگیرند، نشان قدرت این دولت است، مشتری پیدا کردن برای خرید نفت آن هم به میزان قبل از تحریم نیز کار ارزشمندی بوده است.

 

حجت الاسلام کریمی تبار گفت: یک حرکت جهادی نیز برای احداث چند میلیون واحد مسکونی برای مستاجرین نیز آغاز شده است و حرکت خوبی  در این زمینه انجام شده، اما شرایط ما شرایطی است که نیاز به همکاری همه آحاد دارد، در این شرایط که تولید محصولات کشاورزی در اثر جنگ روسیه و اکراین در سطح جهان با کاهش مواجه شده است، لازم است توجه ویژه ای به زیر ساخت های کشاورزی و دامپروری و کالاهای اساسی و  راهبردی شود که به خودکفایی برسیم.

 

وی با اشاره به اینکه این توان در کشور وجود دارد در گندم به خودکفایی برسیم و حتی صادر کننده محصولات کشاورزی و دامپروری باشیم، ابراز کرد: در سال های گذشته جشن خودکفایی گندم در کشور برگزار شد و لازم است که توجه ویژه ای در این زمینه انجام گیرد و  دولت مقتدارانه با دلالان و مافیاهایی که کالاهای اساسی مردم که را احنکار می کنند برخورد جدی داشته باشند.

 

حجت الاسلام کریمی تبار یادآور شد: در شرایط فعلی توجه بیشتر دولت به سفره های مردم لازم است تا مردم دغدغه خرید نان نداشته باشند و زندگی بر آنها سخت نگذرد و اقشار آسیب پذیر و دهک های جامعه را نمی توان با دهک های بالای جامعه همسان دانست و اگر قرار است تغییراتی هم داده شود لازم است که دولت محترم یارانه را به صورت مستقیم به سبد مصرف کننده واریز کند.

 

امام جمعه ایلام افزود: متاسفانه در سال های گدشته در خصوص یارانه هایی که از جیب تک تک افراد جامعه پرداخت می شده است، سوءاستفاده ها  و خیانت هایی انجام می شده است، به جای اینکه، این یارانه در سفره مردم قرار گیرد به حساب های بانکی برخی ها، واریز می شد و اندوخته آنها را افزایش داد و نه اینکه به جیب مستمندان واریز شود.

 

وی بیان کرد: اگر قرار است قیمت نان افزایش و یارانه آن برداشته شود، باید نیازمندان جامعه این یارانه را مستقیم دریافت کنند و که دغدغه خرید نداشته باشند، اگر مردم ما همراهی کنند، تولید کنندگان و بازاریان پای کار بوده و دولت هم توجه بیشتری به معیشت مردم داشته باشد، از این مسائل عبور خواهیم کرد و امید است این مشکلات حل شود که حل شدنی است.

 

حجت الاسلام کریمی تبار در پایان با گرامیداشت سالروز تاسیس بسیج سازندگی، خاطرنشان کرد: خوشبختانه با تاسیس این نهاد، خدمات ارزنده ای برای  اقشار محروم جامعه در نقاط مختلف کشور انجام شده و این خدمات در ایام شیوع کرونا کاملا مشهود بود که این زحمات قابل تقدیر است.

کد خبر 1172503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha