از تدریس با وضو تا بدرقه معلم توسط دانش آموزان

کارش را مقدس می داند و تک تک لحظات تدریس برایش مهم است برای همین همیشه با وضو وارد کلاس می شود. هر روزش را با نام و یاد یک شهید آغاز می کند و مشق عشق تدریس می کند.

خبرگزاری شبستان_خراسان جنوبی: معلم را عده ای عارف و برخی به چشم عاشق می نگرند که مشق عشق تدریس کنند. معلمی همیشه نه تنها شغل نبوده بلکه برای مردم جلوه گاه عشق است، عشقی که با جان و دل آمیخته شده است.

 

برخی از معلمان انسان های نمونه ای هستند که این عشق را در قالب عمل به خوبی به تصویر می کشند تا دانش آموزان آن را به وضح لمس و از آن الگو بگیرند. با وجود شیوع شدید بیماری کرونا طی دو سال گذشته، کلاس های درس تعطیل نشد و معلمان با آموزش مجازی در هر شرایطی خود را با شرایط وفق دادند تا مبادا دانش آموزان آموخته هایشان را به باد فراموشی بسپارند.

 

«فهیمه صفری» کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت و معلم برتر استان خراسان جنوبی است که سه سال سابقه معلمی در آموزش و پرورش دارد در سال گذشته به عنوان معلم نمونه منطقه و امسال به عنوان معلم نمونه استان منتخب شد. 

 

او در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار می‌کند: امسال با کسب بیش از 60 امتیاز، معلم نمونه استانی شدم هرچند تا مرحله کشوری فاصله زیادی نداشتم، یکی از آرزوهای بزرگ من این است که معلم برتر کشور بشوم، چراکه شغل معلمی را مقدس می دانم.

 

این معلم نمونه که با کار در پیش دبستانی آستین همت را بالا می زند و در آزمون استخدامی شرکت و سهمیه نهبندان را کسب می کند، می گوید: روزی که به مصاحبه رفتم، 35 سال سن داشتم و مصاحبه کننده ها به من گفتند، اگر در مصاحبه شما را رد کنیم، چه کار می کنید؛ با اعتماد به نفس کامل گفتم اگر من را رد کنید من سال دیگر باز هم روی همین صندلی و جلوی شما خواهم نشست و تا زمانی که فرصت دارم برای هدفم می جنگم.

 

وی در ادامه خاطراتش می افزاید: از من خواستند 10 سال پیش روی خود را بازگو کنم و گفتم اینقدر به کار معلمی عشق دارم که حتما معلم برتر منطقه و استان خواهم شد. هم اکنون خیلی خوشحالم که با گذشت سه سال به این هدف خود رسیدم. بدون شک دعای خیر پدر و مادر و همراهی همسرم در این موفقیت تاثیرگذار است.

 

از وضوی با اخلاص معلم تا شروع هر روز کلاس با یاد یک شهید

او که عاشق کار معلمی است در ادامه این گفتگوی صمیمی می گوید: تک تک لحظات معلمی برایم مهم است و همواره با وضو وارد کلاس می شوم چراکه کارم مقدس است، روزم را در کلاس درس هر روز با نام و یاد یک شهید و صلوات بر او آغاز می کنم و این شهیدان را برای بچه ها معرفی می کنم، دانش آموزان کلاس من شهیدان «همت، باکری، حججی، شوشتری و بابایی و ...» را به خوبی می شناسند، به همین خاطر اگر موفقیتی را کسب کرده ام به خاطر خدا و از کرامات این شهیدان حاصل شده است چراکه خودم به جایگاه شهیدان خیلی معتقدم.

 

این معلم نمونه خراسان جنوبی بیان می کند: شیوع بیماری منحوس کرونا، شرایط سختی را برای معلمان ایجاد کرد و بسیاری از معلمان نتوانستند آن طور که دلشان می خواست برنامه های خود را اجرا کنند اما والدین به من می گویند «جان سخت»؛ چراکه در هر شرایطی من برنامه ریزی دارم و کار می کنم.

 

تولید محتوای معلم خراسان جنوبی در شاد

او می گوید: در دوران کرونا با فیلم ها و انیمیشن های زیادی بچه ها را جذب کردم، یکی از نکات مثبتی که نصیب من شد تولید محتوای کشوری بود در برنامه شاد؛ در هر پایه یکسری برنامه ها به صورت انیمیشن بارگذاری شد تا بچه ها جذب درس شوند و من عضو گروه 40 نفره کار گروه بودم و تولید محتوا داشتم و 30 قطعه برای وزارت علوم تولید و دو سال با آنها همراهی و همکاری کردم.

 

تولید محتواها به اسم شهرستان نهبندان و خراسان جنوبی در برنامه شاد بارگذاری شده و این را افتخار خود و استان می دانم که همه بچه های ایران می توانند از این محتوای آموزشی استفاده کنند.

 

او که خیلی دغدغه رتبه بندی معلمان را ندارد، می گوید: من با درآمد بسیار پایین تر کار کردم و هدفم درآمد نیست، چراکه تمام لحظاتم در کلاس و کارهای بچه ها برای من لذت بخش است و دغدغه رتبه بندی و حقوق ندارم، حقوقم به قدری در زندگیم برکت دارد که به آن راضی ام و خیلی خوشحالم و به معلم بودن خود هر لحظه افتخار می کنم. چراکه شرایط کاری دیگری در بهزیستی برایم مهیا بود و می توانستم دفتر مشاوره داشته باشم اما خودم معلم بودن را ترجیح دادم.

 

به گفته صفری کیفیت کار مهم تر از کمیت کار تدریس است و ادامه می دهد: دوست دارم وقتی به عقب بر می گردم از کارها و تدریس خود لذت ببرم و بچه ها هم بهترین نتیجه را آخر سال داشته باشند.

 

علاقه دلی به معلمی/ بدرقه معلم تا خودرو توسط دانش آموزان

«هما هراتی زاده» هم از معلمان استانی برنامه جلوه های ویژه معلمی است که به خبرنگار شبستان می گوید: آزمون استخدامی سال 96 را به عشق معلمی شرکت کردم و در سرایان مشغول به خدمت شدم و هم اکنون در مرحله استانی، معلم برتر شناخته شدم.

 

او از علاقه وافر خود به شغل معلمی می گوید و ادامه می دهد: علاقه زیادی به معلمی داشتم و به عنوان یک شغل به آن نگاه نکردم. چون با این دید سر کلاس حاضر می شوم، به عنوان دوست بزرگتر با بچه های کلاس، به قلب دانش آموزان ورود کرده ام تا آنها را به درس مجذوب و علاقه مند کنم.

 

هراتی زاده با بیان اینکه اگر رابطه دلی بین معلم و دانش آموز برقرار باشد، همراهی دانش آموزان در درس را خواهیم داشت، می افزاید: خوشبختانه تاکنون دانش آموزان اگر کوچک ترین مشکلی را در مدرسه و خانواده داشته باشند به من منتقل می کنند، یکی از دانش آموزان مشکل و بیماری خاصی داشت که بعد از دو سال درگیری سبب گوشه گیری وی شده بود که با صحبتی که با والدینی دانش آموزان داشتم، پیگیر یک پزشک شدم که با اولین مراجعه مشکل دانش آموزم؛ حل و بیماری او درمان شد.

 

او می گوید: اولین موضوعی که سبب می شود معلم در مدرسه با جان و دل به درس برسد، حمایت های کادر مدرسه است که باید پشتیبان و حمایتگر باشند خوشبختانه اولیای دانش آموزان پشتیبان و حامی من بودند اما مسئولین باید حمایت های خود را بیشتر کنند.

 

این معلم نمونه با اشاره به اینکه در دو سالی که کرونا شیوع داشت کلاس های حضوری و مجازی را توامان با هم داشتیم، ادامه می دهد: تولید محتوا را خودم انجام دادم و همه تلاشم را کردم تا فیلم ها و انیمیشن با صدای خودم و دانش آموزان باشد تا رابطه دو طرفه حفظ شود و بچه ها، احساس فضای مجازی نداشته باشند.

 

او می گوید: هر روز با دانش آموزان روستا یک دنیا خاطره است و همین که رابطه ای بین من و دانش آموزانم برقرار شده که محال است پایان روز که قصد خروج از مدرسه دارم حداقل پنج تا شش دانش آموزان همراه من نباشند و تا درب خودرو مرا بدرقه نکنند، بچه های من منتظر هستند از دفتر مدرسه بیرون بیاییم و کیف مرا بگیرند و تا داخل خودرو مرا همراهی می کنند و دوست دارم این دوستی استمرار داشته باشد.

 

بیداری های شبانه معلم به عشق تدریس

«محمدعلی فرحناکی مقدم» هم که دو سال پیاپی معلم برتر خراسان جنوبی معرفی شده است، به خبرنگار شبستان گفت: تمام کتاب پایه هفتم و هشتم را تدریس و برای مباحث آن محتوا آماده کردم تا دانش آموزان مطالب را بهتر متوجه شوند.

 

او با بیان اینکه در دوران بیماری کرونا بر ما سخت گذشت و این بیماری وقت ما را زیاد می گرفت، تصریح کرد: شب های زیادی تا نیمه های شب بیدار بودم و محتوای درسی و پاورپوینت برای دانش آموزان آماده می کردم، برگزاری کلاس ها در بستر فضای مجازی بسیار سخت تر از حضور در کلاس ها بود و هم ارزشیابی ها نشان داد که کلاس های غیرحضوری بازدهی دانش آموزان را کم کرده است.

 

او با بیان اینکه از قبل شیوع کرونا رابطه من با بچه های کلاس خوب است، ادامه می دهد: همواره سعی کردم روابط اجتماعی خوبی را با دانش آموزان داشته باشم، ایجاد محیطی شاد در کلاس همراه با گفتگوهای دوطرفه از مواردی بود که به آن توجه داشتم.

 

فرحناکی مقدم می گوید: یک رابطه فوق العاده صمیمی با بچه ها دارم که این خود سبب جذب بچه ها به درس من می شود، معتقدم اگر بخواهیم ذهن بچه ها را به کلاس و درس سوق دهیم، اول باید به قلب او احاطه داشته باشیم. بازخوردهایی که از طرف دانش آموزان می بینم بسیار مرا مشتاق می کند.

 

او که دارای کانال های چهار هزار نفره تلگرامی و هزار نفری اینستاگرامی برای آموزش دانش آموزان است، ادامه می دهد: دانش آموزانی از شهرستان ها و استان های دیگر عضو کانال های من هستند و از استان های دیگر دانش آموزی دارم که می گفت من دو سال است که به صدا و آموزش شما عادت کردم و صدای شما به ما انرژی می دهد.

 

این معلم برتر می گوید: از دی ماه سال گذشته سایت طراحی کردم و در یک ماه بیش از 9 هزار بازدید کننده داشتم که آمار خوبی برای من بود، این بازدیدها مرا تشویق به تدریس و آموزش بیشتر کرد.

 

حقوق اندک معلمان

فرحناکی مقدم با بیان اینکه مسئولان عالی رتبه شخصیت معلم را با توجه به مشکلاتی که هست حفظ نمی کنند و از لحاظ حقوقی هم معلمان نسبت به بقیه کارمندان حقوق پایین تری دریافت می کنند، می افزاید: برخی معلمان مجبورند برای گذران زندگی، شغل دوم و جانبی داشته باشند این مهم سبب می شود در امر آموزش متمرکز نباشند و مشکلاتی را برای اموزش و پرورش به بار می آورد.

 

او که معلم را یکی از تاثیرگذارترین افراد در زندگی یک دانش آموز عنوان می کند، می گوید: معلمان نقش پر رنگی در آینده فرزندان دارند و هنوز هم معلم فرد مورد اعتماد خانواده های ایرانی است و ایجاب می کند که نگاه ویژه ای به جایگاه معلم شود.

 

«سیده معصومه علوی» هم یکی دیگر از معلمین برتر خراسان جنوبی که ٢۱ سال سابقه آموزشی و حضور در کلاس های درس در روستاها و مناطق محروم و چهار سال تدریس در مدارس مرکز استان دارد به خبرنگار شبستان می گوید: باید معلم باشی که عشق عمیق معلم را نسبت به هنرش درک کنی؛ تا معلم نباشی و ذوق معلمی نداشته باشی وجودت قاصر است از ساختن رویاهای کودکانه فرزندان معصوم این سرزمین و نمی توانی با خنده های آنها بخندی و با غصه هایشان گریه کنی.

 

او با بیان اینکه زمانی که معلم هستی صبرت عمیق و وجودت سراسر شور و شعف می شود، ادامه می دهد: معلمان باید هنر داشته و با نگاه به دانش آموزان حرف های ناگفته آنها را بخواند.

 

علوی در بیان خاطره شیرینش عنوان می کند: حضور اولیاء در کلاس های درس مجازی نکته جالب این روزهای کرونایی بود، هرازگاهی وقتی در کلاس های شاد گفتگوی صوتی را فعال می کردیم و بچه ها به سوالات پاسخ می دادند صدای بعضی از اولیا هم به گوش می رسید. این نکته مثبت و قابل تاملی بود که ولی دانش آموز از نزدیک در جریان کلاس قرار می گرفت و حتی گاهی همزبان و همراه با دانش آموزان به سوالات معلم پاسخ می داد؛ بازخورد دادن نسبت به محتواهای تولید شده و اینکه خودشان هم پا به پای فرزندانشان این کلیپ ها را تماشا می کردند خاطره شیرین و به یاد ماندنی دیگر هست.

 

او همچنین در بیان خاطرات تلخش از تدرس می گوید: متاسفانه تعدادی از دانش آموزان با استعداد و تلاشگرمان به خاطر فقر و در دسترس نداشتن امکانات دیجیتالی مثل گوشی تلفن همراه، تبلت و یا کامپیوتر و گاهی به خاطر مشکلات خانوادگی و عدم حمایت از طرف اولیاء، قادر به شرکت در کلاس های مجازی نبودند و یا دچار افت تحصیلی شدید شده و یا در مواردی مجبور به ترک تحصیل می شدند.

 

این معلم برتر تولید محتواهای کاربردی، خلاقانه و مفید متناسب با نیاز دانش آموزان با استفاده از نرم افزارهای مختلف، استفاده از انواع سنجش های آغازین، تکوینی و پایانی در کلاس های مجازی متناسب با به روزترین تکنیک های سنجش مطرح شده در وبینارهای کشوری، برگزاری کلاس های تعاملی، دخالت دادن دانش آموز در فعالیت های یاددهی- یادگیری و محول کردن تکالیف عملکردی خلاقانه به دانش آموزان و فعالیت های گسترده در گروه های مدرسه ای، منطقه ای، استانی و کشوری دبیران زبان انگلیسی و به اشتراک گذاری تجربیات خود با سایر همکاران را از جمله معیارهای ارزشیابی و انتخاب معلم توانمند عنوان می کند.

 

برترین امانت خدا در دستان معلم

معلم نمونه شهرستان بیرجند در ادامه توصیه ها و انتقال تجربیات معلمی خود برای معلمان جوان هم می گوید: معلم پویا خود را در یک قالب خاص محدود نمی کند و در کنار کشف استعدادهای دانش آموزان به رشد و بالندگی توانایی های خود نیز توجه می کند و در مسیر پیشرفت هیچگاه منتظر حرکت دیگران نمی ماند، مهره موثر در مسیر پیشرفت خود وجودی شماست.

 

به خود ببالید و شأن و جایگاه واقعی خود را بشناسید که برترین امانت خدا یعنی انسان به دست شما سپرده شده است. دنیای بچه ها را درک کنید و در مسیر پرورش و آموزش دانش آموزان،  آموزه های اسلام ناب را سرلوحه خود قرار دهید. تلاش کنید تا با رأفت و عطوفت به قلب و روح دانش آموزان نفوذ کنید تا تاثیر کلام خود را به روشنی ببینید.

 

او در ادامه در توصیه به مسئولان آموزش و پرورش در حوزه های آموزشی، تربیتی و اجرایی بیان می کند: انتظار نداشته باشید معلمِ آموزش ندیده بتواند کلاسی پربار و مفید داشته باشد. معلمان را عمیقا و فراتر از حرف و شعار دریابید و شأن و منزلت واقعی آنها را حفظ کنید. معلمان قشر زحمتکش و وظیفه شناسی هستند که از نظر مسائل معیشتی در مضیقه هستند و لازم است مسئولان توجه بیشتر و بهتری نسبت به آن داشته باشند.

 

این معلم نمونه با بیان اینکه معلمی که خود پویا و توانمند باشد نمونه عملی خوبی برای تشویق دانش آموزان و آحاد مختلف اجتماع است و مطمئنا حرفش تاثیرگذارتر و دلنشین تر خواهد بود، ادامه می دهد: پویایی معلم و منش و رفتار او ارتباط مستقیم با پویایی جامعه و اعتلای فرهنگ آن دارد.

 

و در پایان گفتگویش تصریح می کند: من بیشترین بازخورد مثبت را از دانش آموزان خودم و حتی دانش آموزانی که من معلمشان نبودم دریافت کردم. دانش آموزان بهترین و مهم ترین عامل پیشرفت من بودند. بچه ها با شادی من شاد شدند و همیشه هر جا موفقیتی داشتم بلافاصله ابراز خوشحالی کردند و بازخوردهای خیلی خوبی نشان دادند. اولین تولید محتوایی که بلافاصله پس از شیوع کرونا داشتم بسیار مورد توجه دانش آموزانم قرار گرفت و حتی زمینه ترغیب خود آنها را هم برای انجام تکالیف خلاقانه برانگیخت.

 

گفتنی است «هما هراتی مقدم»، «فهیمه صفری»، «محمدعلی فرحناکی مقدم»، «سیده معصومه علوی»، «هادی نصرتی» و «حجت خاکشور» از جمله معلمین برتر و استانی برنامه جلوه های ویژه معلمی هستند که در خراسان جنوبی حائر رتبه برترین معلم شده اند.

 

 

 

 

کد خبر 1172594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha