مسئولان باید برای آسیب های اجتماعی جامعه چاره ای بیاندیشند

حجت الاسلام خواجه پور با اشاره به آسیب‌های اجتماعی در جامعه، گفت: آسیب های اجتماعی همچنان در جامعه می تازند و باید مسئولان برای کاهش این آسیب ها چاره ای بیاندیشند و هزینه اختصاص دهند .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، حجت الاسلام «رحم الله خواجه پور» در خطبه های نماز جمعه مارگون ضمن دعوت مردم به تقوای الهی در رابطه با روش های امر به معروف و نهی از منکر از لسان امیرالمومنین (ع)، اظهار کرد: باید بدانیم نقش امیرالمومنین، امام علی علیه السلام در جامعه چگونه بود و آن را عملی کنیم.

 

امام جمعه شهرستان مارگون با اشاره به حکمت ۳۷۴ نهج البلاغه، افزود: مردم چهار دسته هستند که نسبت به امر به معروف و نهی از منکر متفاوت عمل می کنند و بهترین شان کسانی هستند که با دیدن منکر هم ناراحت شود، هم تذکر بدهد و هم اگر کارساز نشد، خودش مانع شود.

 

وی با ذکر مثالی در این زمینه، اظهار کرد: کسی که می خواهد جلوی فحشا را بگیرد پول خرج کند تا جوانان ازدواج کنند، اگر می خواهد جلوی فساد و طلاق را بگیرد، وقت بگذارد با خانواده ها صحبت کند، فقرشان را برطرف کند، از دیدگاه امیرالمومنین علیه السلام این بهترین آدم است که حساسیت قلبی، زبانی و عملی داشته باشد.

 

حجت الاسلام خواجه پور نخستین و کلیدی ترین روش برای احیای امر به معروف و نهی از منکر را این موضوع دانست که به خودسازی بپردازیم و ادامه داد: زمانی می توانیم در جامعه تاثیرگذار باشیم که خودمان را الگو قرار دهیم، مثلا اگر بخواهیم جلوی فساد را بگیریم، باید خودمان فساد نداشته باشیم و اگر بخواهیم جلوی اختلاس را بگیریم و اهل این کار نباشیم، نخستین راه اجرا شدن معروف در جامعه این است که مدیران، مسئولان و کسانی که مردم به آنها رای دادند خودشان را اصلاح کنند و بعد به دیگران تذکر بدهند .

 

امام جمعه شهرستان مارگون با اشاره به عدالت امیرالمومنین علیه السلام، افزود:  زمانی که خواهر امیرالمومنین علی علیه السلام آمد حقش را از بیت المال بگیرد حضرت به خواهرش  ۲۰ درهم داد و همان لحظه یک زنی عجم آمد، حضرت هم به او ۲۰ درهم داد، ام هانی فرزند ابوطالب به این کار اعتراض کرد، حضرت فرمود «ام هانی، چیزی که تو می گویی در قرآن نیست و قرآن ملاکی برای برادر و خواهر خلیفه قرار نداده که از بیت المال حقوق بیشتری داشته باشند».

 

وی خاطرنشان‌کرد: امیرالمومنین امام علی علیه السلام در زمان خلافتش یک نفر از فرزندانش را در پست ها و مقام های دنیوی قرار نداد، حتی طلحه و زبیر که در رکاب حضرت بودند هم به آنها پست ندارد و به خاطر آن است مقام به روی حضرت علی شمشیر کشیدند و جنگ جمل را به وجود آوردند.

 

حجت الاسلام خواجه پور یادآور شد: شما رهبر فرزانه انقلاب را ببینید یک نفر از فرزندان حضرت آقا در پشت و مقام های اداری قرار ندارند و همه مشغول تحصیل و تعلیم هستند.

 

امام جمعه شهرستان مارگون در خطبه دوم نماز جمعه با اشاره به حذف یارانه ترجیحی برخی کالاهای اساسی و افزایش قیمت آن در بازار، خاطرنشان کرد: بازتاب های گوناگونی در فضاهای مجازی و رسانه ها در این رابطه وجود دارد که ضرورت دارد نکاتی را در این زمینه مطرح کنم.

 

وی با اشاره به اینکه سیاست حذف یارانه ترجیحی برخی کالاهای اساسی و افزایش قیمت تداوم سیاست گذشته برای تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی فسادزا و موجب هدر رفتن منابع ارزی کشور می شود، افزود: موضوع گرانی های اخیر ریشه در سیاست غلط گذشته دارد، چرا که تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی چند ۱۰ میلیارد دلار یارانه مردم را به جیب دلالان، سودجویان، رانت خواران و واسطه گران سرازیر می کند تا بخواهیم این موضوع حل شود نیاز به یک بازه زمانی دارد و هدف این دولت این است که جلوی رانت خواران، دلالان و سودجویان را بگیرد.

 

حجت الاسلام خواجه پور گفت: آرد از اساسی ترین کالاهای مردم است، وقتی قیمت آن افزایش پیدا کند به طبع نان، ماکارونی، کیک و نشاسته هم گران می شود.

 

امام جمعه شهرستان مارگون با اشاره به سیاست های غلط دولت گذشته، افزود: آنها شیطنت می‌کنند و از کاه کوه می سازند و تمام توجه مردم را بر گرانی ماکارونی قرار داده اند، در حالی که نمی گویند سهام عدالت در دولت گذشته ۷۵ هزار تومان بوده است، اما در این دولت بالای سه میلیون تومان واریز شده است.

 

وی خاطرنششان کرد: اگر مدیریت قوی باشد می توانیم به جای ۷۵ هزار تومان سه میلیون تومان به مردم بدهیم و حال آنکه برخی از رسانه ها مخرب دولت سیزدهم هستند و نمی‌خواهند مردم از این دولت خوش بین شوند .

 

حجت الاسلام خواجه پور با اشاره به اینکه بخش زیادی از یارانه در دولت گذشته به دلیل صادرات یا قاچاق به کشورهای همسایه می رفت، ادامه داد: اگر این منابع ارزی را به قیمت آزاد در بازار می‌فروختند در دولت گذشته سهم یارانه هر خانوار چهار نفری  یک میلیون و هشتصد می شد، ولی این تدبیر را نکردند .

 

خطیب نماز جمعه شهرستان مارگون با اشاره به جنگ اوکراین در قاچاق غیر قابل کنترل کالاهای اساسی از جمله آرد و روغن که به کشورهای همسایه مثل ترکیه، افغانستان و عراق جدیدتر شده، خاطرنشان کرد: اگر این روند ادامه داشته باشد ممکن است کمبود این کالاها را به دنبال داشته باشد و یک تورم جهانی صورت بگیرد.

 

وی با بیان اینکه مردم باید به آینده این کشور، پویایی اقتصاد و مرتفع شدن مشکلات به مرور زمان امید داشته باشند و تحت تاثیر حرف های دشمن قرار نگیرند، گفت: مردم بدانند که انشاالله مشکلات اقتصادی و دیگر مشکلات این کشور با مدیریت دولت انقلابی و مردمی حل خواهد شد.

 

حجت الاسلام خواجه پور ضمن تاکید بر اینکه باید از عملکرد دولت ها آگاهانه سخن گفت، افزود: برخی از رسانه ها متاسفانه مخرب دولت سیزدهم بوده و قصد دارند مردم را نسبت به دولت سیزدهم بدبین کنند، ولی الحمدلله مردم نسبت به شیطنت های دشمنان و برخی از رسانه ها بصیرت دارند .

 

امام جمعه شهرستان مارگون با اشاره به آسیب‌های اجتماعی از جمله، فقر، بیکاری طلاق، خودکشی، تبعیض طبقاتی، فساد و فحشا در جامعه، اظهار کرد: آسیب های اجتماعی همچنان در جامعه می تازند و باید مسئولان برای کاهش این آسیب ها چاره ای بیاندیشند و هزینه اختصاص دهند .

 

وی با انتقاد نمایندگان کشور گفت: متأسفانه نماینده ها تمام توجه شان به پروژه ها و جاده ها دوخته شده و مسایل فرهنگی، کاهش آسیب های اجتماعی و مسائل دینی کمتر توجه شده، چرا که برای یک بار ندیدم یا نشنیدم که یک نماینده به طور مفصل برای جذب اعتبارات فرهنگی و کاهش آسیب های اجتماعی در مجلس سخن به میان آورده باشد .

 

حجت الاسلام خواجه ‌پور در پایان با تبریک مجدد هفته معلم و تشکر از زحمت های دلسوزانه معلمین، از جامعه فرهنگیان خواست تا در جهت ترویج ارزش‌های دینی و کاهش آسیب های اجتماعی در کنار والدین همت لازم را داشته باشند .

کد خبر 1172601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha