سلامت معنوی نقش مهمی در ارتقای سلامت روحی و جسمی در جامعه دارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: براساس پژوهش‌های راهبردی سلامت معنوی نقش مهمی در ارتقای سلامت روحی و جسمی در جامعه دارد و در این زمینه برنامه‌هایی در دستور کار است. 

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، مهدی مصری امروز(شنبه ۱۷ اردیبهشت) در نشست خبری به مناسبت هفته سلامت از 17 تا 23 اردیبهشت در سالن امام علی(ع) در دانشگاه علوم پزشکی قم اظهار داشت: برنامه‌های این هفته با گرامیداشت شهداء به ویژه شهدای مدافعین سلامت آغاز شد و در نخستین روز هفته سلامت، زنگ سلامت در آیینی در دبیرستان نمازیخواه به صدا درآمد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: شعار امسال هفته سلامت «سلامت ما، سلامت سیاره ما» است و موضوع عدالت و تعالی نظام سلامت در تمام شئون در دستور کار دولت سیزدهم قرار دارد که در مسیر توسعه خدمات و افزایش رضایتمندی و پاسخگویی و توزیع عادلانه خدمات گام‌های موثری برداشته می‌شود.

 

وی با اشاره به نام گذاری ایام هفته نیز بیان کرد: نقش مردم، مسئولین، سمن ها در تحقق عدالت و تعالی نظام سلامت و دستیابی به انرژی پاک، مدیریت حوادث و بلایا، ارتقای سلامت خانواده و جوانی جمعیت، تولید پاک و مدیریت پسماندها، تغذیه سالم از مزرعه تا سفره و کاهش و کنترل مصرف دخانیات از جمله این ایام است.

 

مصری عنوان کرد: توجه به سلامت جسمی و روانی و اجتماعی و سلامت معنوی از جمله رویکردهای مهم در تعالی سلامت جامعه است، همچنین موضوعاتی مثل انرژی پاک، تولیدات پاک، آب و هوا، حوادث و بلایای طبیعی و جوانی جمعیت مورد تاکید در حوزه سلامت است.

 

وی با اشاره به ظرفیت‌های فعلی در استان قم خاطرنشان کرد: با تکمیل 2 بیمارستان، سرانه تخت‌ها از 1.7 به 2.7 می رسد، در حال حاضر 2 هزار و 58 تخت بیمارستانی در قم وجود دارد که به زودی به بیش از 4 هزار و 500 تخت بیمارستانی افزایش می‌یابد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در مورد اهمیت واکسیناسیون در کاهش ابتلا به کرونا گفت: یکی از علل مهم در اینکه قم همچنان به رنگ زرد کرونایی باقی مانده علاوه بر عادی انگاری و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، رغبت پایین شهروندان به واکسیناسیون است و در این باره قم 15 درصد واکسیناسیون از میانگین کمتر است.

 

وی افزود: باید در جهت مقابله با واکسن هراسی و اقناع سازی شهروندان، به فرهنگ سازی بپردازیم و رسانه به عنوان سفیران سلامت نقش مهمی در این باره دارند، در حال حاضر نیز از یک میلیون و 350 هزار نفر ساکن قم فقط یک میلیون و  850 هزار دوز واکسن تزریق شده است.

 

مصری درباره موضوع شیوع سرخک در قم بیان کرد:  2 مورد ابتلا به سرخک در قم شناسایی و تاکنون 6 هزار دز واکسن سرخک در قم تزریق شده است و توصیه می‌شود افراد دارای بیماری زمینه‌ای در این باره اقدام کنند.

 

وی تصریح کرد: قم فاقد مرکز سوانح سوختگی است و با همراهی خیران سلامت که نقش مهمی در تجهیز مراکز درمانی و توسعه زیرساختها دارند درصدد راه اندازی مرکز سوانح سوختگی در درمانگاه دارالشفا هستیم.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم توسعه گردشگری سلامت را مورد توجه قرار داد و گفت: این صنعت، نیازمند زیرساختهای مناسبی است، هر چند در هر بیمارستانی بخش وی آی پی برای توسعه گردشگری سلامت تعریف کرده و با راه اندازی فرودگاه در قم و همراهی جامعه المصطفی به دلیل تعامل با بیش از 120 کشور جهان، ظرفیت‌هایی ایجاد می شود.

 

وی همچنین اظهار داشت: در استان قم 200 هزار نفر اتباع زندگی می کنند که بار سلامت بالایی دارند، از طرفی در جهت سلامت اتباع غیرقانونی نیز رایزنی هایی با وزارت کشور از سهمیه سازمان‌های بین‌المللی انجام شده است.

 

مصری عنوان کرد: همزمان با هفته سلامت، اقداماتی در دستور کار قرار دارد که نصب چند دستگاه اکسیژن ساز و سی تی اسکن در مراکز درمانی و افتتاح چندین مرکز جامع سلامت و توسعه موسسات درمانی غیردولتی، مراکز سوانح سوختگی، توسعه قطب سرطان، راه‌اندازی استودیو سلامت در دانشکده بهداشت و چند پروژه عمرانی در دانشکده پزشکی از این جمله است.

کد خبر 1172718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha