۳۰ میلیارد تومان هزینه آخرین نمایشگاه کتاب تهران بود/ نمایشگاه کتاب امسال توامان دو نمایشگاه است

احمدوند با بیان اینکه طبق نظرسنجی ناشران و مردم مصلی را بهترین گزینه برای نمایشگاه کتاب دانستند، گفت: هر دوره ناشرانی در نمایشگاه کتاب شرکت نمی کنند که این امر ربطی به سیاست های ممیزی ندارد.

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، یاسر احمدوند امروز 17 اردیبهشت در نشست خبری سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد، گفت: برخی از ناشران امسال صرفا در بخش مجازی نمایشگاه کتاب شرکت می کنند. عده ای ترجیح دادند که کلا در نمایشگاه شرکت نکنند. به هر حال در تمام دوره ها عده ای از ناشران تمایل دارند که شرکت نکنند و این ربطی به سیاست های ممیزی ندارد. سیاست های ممیزی مبتنی بر امنیت روانی جامعه است. سخت گیری خاصی در حوزه ممیزی صورت نگرفته. تلاش ما این است که تحول در حوزه نشر وجود داشته باشد.

 

احمدوند با بیان اینکه عمده نمایشگاه های کتاب در سراسر دنیا با جابجایی و توقف روبرو بودند، عنوان کرد: این پدیده خارج از اختیار برگزارکنندگان است. طبیعی است که این تغییر ممکن است تاثیراتی داشته باشد کما اینکه این تاثیرات در تمام دنیا رخ داده است.

 

وی اظهار داشت: در دومین نمایشگاه مجازی کتاب طبق نظرسنجی صورت گرفته از ناشران در خصوص عملکرد خود رضایت حداکثری مشخص شد. اشکالات اساسی وجود داشته که در این دوره از نمایشگاه رفع می شود. از کتابخوانان و ناشران نیز در مورد محل نمایشگاه نظرسنجی کردیم. هر دو گروه مصلی را بهترین محل برای برگزاری نمایشگاه اعلام کردند. 

 

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه نمایشگاه کتاب رویدادی پر هزینه است، بیان کرد: دولت برای تولید کتاب و دانش این هزینه زیاد را متقبل شده است. قطعا بخش خصوصی از عهده این هزینه زیاد بر نمی آید. محل اصلی که می تواند در نمایشگاه کتاب درآمدزا باشد، اجاره غرفه است که با حمایت دولت به حداقل مبلغ تقلیل یافته است. نمایشگاه کتاب ابعاد وسیعی دارد و یک رویداد بزرگ در جهان محسوب می شود که هزینه های قابل توجهی دارد البته هزینه نمایشگاه کتاب در مقابل برکات آن اندک است. در آخرین نمایشگاه کتاب که سال 98 برگزار شد، 30 میلیارد تومان هزینه شد. افزایش هزینه ها در تمام بخش ها نشان می دهد که این عدد امسال افزایش می یابد. جلسات متعددی در کمیته مالی نمایشگاه برگزار شده است. نظارت دقیق و شفاف بر هزینه کرد اقلام ریز و درشت صورت گرفته است. 

 

وی با بیان اینکه نمایشگاه کتاب امسال در حقیقت برگزاری دو نمایشگاه توامان است، گفت: بخش مجازی نمایشگاه، بخش پاسخگویی، بخش های نرم افزاری، سخت افزاری و پشتیبانی هزینه زیادی دارند اما دولت این هزینه را برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی تقبل کرده است و تمام تلاش خود را کرده که هزینه کمی بر دوش ناشران قرار گیرد.

 

وی با بیان اینکه در این دوره از نمایشگاه کتاب از حضور تشکل های نقش بهره مند هستیم، اظهار داشت: تشکل های مختلف از جمله انجمن فرهنگی کودک، انجمن ناشران دانشگاهی و انجمن فرهنگی ناشران همکاری های خوب و ارزنده ای با دست اندرکاران نمایشگاه دارند و امیدواریم با این همکاری نمایشگاه خیلی خوب برگزار شود. ما به دنبال تصدی گری پنهان نیستیم. 

 

گفتنی است، سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران 21 تا 31 اردیبهشت با شعار با کتاب سلامتیم در مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی است. بخش مجازی این نمایشگاه در سایت Ketab.ir برگزار می شود. 

کد خبر 1172810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha