جلوگیری از برداشت غیرمجاز ۱۰۸ هزار مترمکعب از منابع آب زیرزمینی

مدیر امور منابع آب شیروان گفت: از ابتدای امسال تاکنون، از برداشت غیرمجاز ۱۰۸ هزار مترمکعب از منابع آب زیرزمینی جلوگیری شد.

«اسحاق خسروپناه» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهارکرد: 20 حلقه چاه آب غیرمجاز در این شهرستان پر شد که متوسط عمق چاه های مزبور، 15 متر بوده و بیشترین دبی بهره برداری از چاه ها 2 لیتر در ثانیه گزارش شده که از 108 هزار مترمکعب برداشت غیرمجاز از منابع آب زیرزمینی جلوگیری شد.

 

مدیر امور منابع آب شیروان عنوان کرد: این تعداد حلقه چاه غیرمجاز در مرکز آبخوان دشت ممنوعه بحرانی شهرستان پر و مطلوب المنفعه شد که با همکاری خوب دادستان، نیروی انتظامی و سایر عوامل اجرایی به منطقه اعزام و اقدامات لازم صورت گرفت.

 

خسروپناه اضافه کرد: با توجه به وضعیت خشکسالی و افزایش چاه های غیرمجاز در راستای صیانت از افرادی که پروانه مجاز دارند با متخلفین برخورد جدی صورت خواهد گرفت که این امر لزوم همکاری سایر عوامل را می طلبد زیرا که اضافه برداشت موجب پایین رفتن سطح آب های زیرزمینی، خشک شدن و کاهش آبدهی قنات ها و آبخوان ها می شود و پیامدها و خسارت های جبران ناپذیری برای طبیعت و منابع آبی به همراه دارد.

 

وی تصریح کرد: در راستای کاهش آثار زیان بار کمبود آب و برای جلوگیری از افت شدید سفره‌های آب زیرزمینی، برنامه سازگاری با کم آبی با هدف صرفه جویی در مصرف آب‌های زیرزمینی تهیه و تصویب شده که یکی از مهم‌ترین اقدامات پیش بینی شده در این برنامه پر کردن چاه‌های غیر مجاز است.

 

وی خاطرنشان کرد: گروه‌های گشت و بازرسی منابع آب استان ضمن نظارت بر دشت‌ها هرگونه تخلف مرتبط با برداشت‌های غیر مجاز و حفاری‌های غیر مجاز را نیز پیگیری می‌کنند که توقیف دستگاه‌های حفاری، جلوگیری از اضافه برداشت‌های غیرمجاز از اهم وظایف آنها است.

 

مدیر امور منابع آب شیروان گفت: ۸۱ درصد آب این شهرستان در بخش کشاورزی، ۵.۴ درصد صنعت و ۱۳.۶ درصد در بخش آشامیدنی مصرف می شود.

 

خسروپناه افزود: این شهرستان ۹۸۵ حلقه چاه غیرمجاز با حجم آبدهی ۹.۴ میلیون مترمکعب دارد که تاکنون  ۴۷۶ حلقه چاه غیرمجاز با حجم ۴.۹ میلیون مترمکعب پر شده است.

 

 

کد خبر 1173076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha