روزهای پایانی نمایشگاه «پنج گنج»  در موزه هنرهای معاصر

نمایشگاه «پنج گنج» که همسو با سایر رویدادهای نکوداشت حکیم نظامی از اسفندماه ۱۴۰۰ با نمایش ۱۵۹ اثر نقاشی، خوشنویسی، نقاشیخط و حجم در موزه هنرهای معاصر برپا شده بود امروز به پایان می رسد.

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان؛ نمایشگاه «پنج گنج» از 21 اسفند سال ۱۴۰۰ همزمان با روز نظامی گنجوی شاعر پارسی گوی قرن ششم هجری  در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شد و امروز 18 اردیبهشت پس از 2 ماه به کار خود پایان می دهد؛ این نمایشگاه  در حالی امروز خاتمه می یابد که با استقبال گسترده مخاطبان در ایام نوروز مواجه شد.در نمایشگاه «پنج گنج» ۱۵۹ اثر هنری در ژانرهایی  نقاشی، خوشنویسی، نقاشی خط و حجم از ۱۱۰ هنرمند به نمایش در آمده است. آثار به نمایش درآمده در نمایشگاه «پنج گنج»  از سوی شورای هنری متشکل از احسان آقایی، کیانوش معتقدی و امیر عبدالحسینی انتخاب شده است.

در نمایشگاه «پنج گنج» آثاری از ابوالقاسم سعیدی، احمد اسفندیاری، احمد خلیلی فرد، احمد وکیلی، اردشیر مجرد تاکستانی، ایرج اسکندری، ایرج کریمخان زند، آیدین آغداشلو، بهرام دبیری، بهمن بروجنی، بهمن محصص، پروانه اعتمادی، پرویز تناولی، جلیل رسولی، جواد بختیاری، حبیب الله صادقی، حسن شیردل، حسین خسروجردی، حسین زنده رودی، حسین محجوبی، حمید عجمی، دامون خانجان‌زاده، رضا مافی، رضوان صادق زاده، ژازه تباتبایی، سهراب سپهری، صادق تبریزی، ضیاالدین امامی، طاها بهبهانی، عباس معیری، علی اکبر صادقی، غلامحسین نامی، فرامرز پیلارام، فرح اصولی، فرزانه اسعدی، کاظم چلیپا، کورش شیشه گران، گیزلا وارگا سینایی، مارکو گریگوریان، مجید مهرگان، محسن وزیری مقدم، محمد ابراهیم جعفری، محمدباقر آقامیری، محمد احصایی، محمد فدوی، محمدحسین حلیمی، محمدعلی شیوایی، محمود جوادی پور، مسعود عربشاهی، منصور قندریز، منصوره حسینی، منیر فرمانفرماییان، منیژه میرعمادی، مهدی حسینی، مهدی سحابی، مهرداد فلاح، ناصر اویسی، ناصر پلنگی، نصرالله افجه ای، نصرت الله مسلمیان، هادی هزاوه‌ای، هانیبال الخاص، همایون سلیمی، هوشنگ پزشک نیا، یعقوب امدادیان و … به نمایش در آمده است.

 

نمایشگاه «پنج‌گنج» که همسو با سایر رویدادهای نکوداشت حکیم نظامی  از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شده است سعی دارد با تکیه بر هنر مدرن و معاصر ایران، خوانشی از پنج کتاب ارزشمند حکیم نامدار ایرانی به دست دهد. مخاطب آگاه پس از دیدن نمایش، خواهد دانست که آثار انتخابی، قصد تصویرسازی از داستان‌های حکیم نظامی را ندارد و ارتباط با اشعار، در اغلب بخش‌های نمایش، تجریدی است، چنانکه آثار دیگری نیز می‌توانست در این نمایش جای داشته باشد.

بخشی از آثار نمایشگاه پنج گنج نظامی گنجوی از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران و بخشی دیگر از مجموعه‌های خصوصی   و هنرمندان به امانت گرفته شده است.

 

 در استیتمنت نمایشگاه پنج گنج نظامی گنجوی آمده است: ادبیات و هنرهای دیداری پیوندی دیرین دارند که طی قرون متمادی، تجلی آن را در کتاب‌آراییِ دوران مختلف تاریخی، دیده‌ایم. در دوران اسلامی، پس از خط که وظیفهٔ‌ کتابت را بر عهده داشت، نقاشان در ارتباطی تنگاتنگ با متون منظوم و منثور بودند. فرآیند سنتی کتاب‌آرایی موجب می‌شد که خطاطان، نقاشان و مُذَهّبان آشنایی تنگاتنگی با ادبیات داشته باشند، هرچند بعید نیست ادبیات، در جان صحافان، جدول‌کشان و سایر عوامل تولید کتاب نیز راه یافته باشد. پس از اختراع چاپ و پیشرفت آن، عملاً تولید کتاب به شیوهٔ‌ سنتی کمرنگ و در نهایت متوقف شد. از این رو ارتباط هنرمندان کتاب‌آرا نیز عملاً با متون ادبی و تاریخی قطع شد. این چنین است که در روزگار اکنون، غنای ادبیات ایران، نقشی بسیار اندک در هنرهای زیبای کشور دارد. کافی است به تولید نمایش‌نامه، فیلم‌نامه، موسیقی و یا هنرهای دیداری کشورمان طی نیم قرن اخیر نگاهی بیاندازیم؛ به سختی می‌توان نشانی از ادبیات– به عنوان کهن‌ترین هنر مستمر ایران طی هزارهٔ‌ گذشته – یافت.مجموعه آئین‌های نکوداشت #حکیم_نظامی، این ضعف را به بهترین شکل ممکن در برابرمان قرار می‌دهد. عاشقانه‌هایی چون #خسرو_و_شیرین، #هفت_پیکر و #لیلی_و_مجنون که در افواه عوام نیز به گوش می‌رسد، تجلی ناچیزی در هنرهای دیداری ایران دارند.گنجینهٔ‌‌ غنی موزهٔ‌ هنرهای معاصر تهران، این امکان را می‌دهد که با خوانش‌های گوناگون، نمایش‌های متفاوت از آن طراحی شود. نمایش «پنج‌گنج» که همسو با سایر رویدادهای نکوداشت حکیم نظامی برگزار می‌شود، سعی دارد با تکیه بر هنر مدرن و معاصر ایران، خوانشی از پنج کتاب ارزشمند حکیم نامدار ایرانی به دست دهد. مخاطب آگاه پس از دیدن نمایش، خواهد دانست که آثار انتخابی، قصد تصویرسازی از داستان‌های حکیم نظامی را ندارد و ارتباط با اشعار، در اغلب بخش‌های نمایش، تجریدی است، چنانکه آثار دیگری نیز می‌توانست در این نمایش جای داشته باشد. جهد بر آن بوده است که مخاطب، پس از دیدن نمایش، آشنایی مختصری با نظامی و آثارش از رهگذر هنرهای دیداری به دست آورد. امید آن که آتشی در جان هنرمندان جوان بیافروزد تا آیندگان، از خزائن بصری بیشتری در ادبیات باشکوه ایران برخوردار باشند.

کد خبر 1173087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha