ارایه خدمات دندانپزشکی منتظران ظهور در ۲۶ زندان کشور در دوران کرونا

عادلی از ارایه خدمات تخصصی دندانپزشکی کشور در دوران کرونا در زندانهای کشور خبر داد و گفت: تاکنون این خدمات در ۲۶ زندان کشور به همت گروه جهادی منتظران ظهور ارایه شده است.

خبرگزاری شبستان_ گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: گروههای جهادی یکی از فعالترین گروه های خودجوش مردمی هستند که زیر نظر بسیج مستضعفین با ارایه خدمات تخصصی در حوزه های مختلف پزشکی، عمران، فرهنگی، اجتماعی، مددکاری و سایر حوزه های مورد نیاز مناطق محروم در کشور همواره در صف اول ارایه خدمات جهادی هستند و این خدمات تا حدود زیادی بار مسئولیت سایر نهادهای مکلف  در ارایه خدمات مورد نیاز مردم در مناطق محروم را کم می کند و حتی در مواردی به جرات باید بگوییم که خدمات انها مورد استقبال نهادهای مسئول قرار گرفته و بسیاری از مشکلات مردم را در زمان بسیار کمتر از حد تصور حل به نتیجه مطلوب رسیده است که از جمله این خدمات می توان به تولید ماسک، شیلد، مواد ضدعفونی کننده، گان و واکسن برای مقابله با شیوع و کنترل بیماری کرونا اشاره کرد در همین رابطه گروه جهادی منتظران ظهور در ادامه خدمات جهادی و تخصصی پزشکی خود این بار زندانهای کشور را به عنوان جامعه هدف خود انتخاب کرده و در دوران کرونا با توجه به ممنوعیت اجتماع و وجود قرنطینه جامعه زندانیان کشور خدمات خود را در زندانهای سطح کشور ارایه کرده است. در همین رابطه گفتگویی با جلال عادلی متخصص دندانپزشکی مسئول  گروه جهادی منتظران ظهور به شرح زیر ارایه می شود.

 

در گروه جهادی منتظران ظهور و سابقه فعالیت این گروه توضیح بفرمایید؟

گروه جهادی منتظران ظهور بزرگترین گروه جهادی  دانپزشکی کشور است که قریب به 15 سال است در مناطق مختلف کشور خدمات دانپزشکی ارایه می کند که قریب به 500 عضو فعال از متخصصان داندانپزشکی و فارغ التحیصلان این رشته و دستیاران دندانپزشکی کشور عضو فعال در این گروه هستند که در 23 استان کشور برنامه اجرا کردیم و همچنان کار ما ادامه دارد و فعالیت داندانپزشکی ما به شکل تخصصی انجام می شود و در کنار این فعالیت با اقدامات فرهنگی و امور دیگر پزشکی مانند چشم پزشکی وفعالیت های فرهنگی و سایر تخصص ها با گروههای کوچکتر با این گروه جهادی همراه هستند.

 

تعداد هر گروه فعال در هر منطقه برای ارایه فعالیت های جهادی چند نفر هستند؟

در حال حاضر  با 120 نفر یا تیم های کوچکتر با تعداد کمتر در هر منطقه که فعال هستیم اقدامات پزشکی رایگان در اختیار مردم مناطق محروم قرار می دهیم وقبل از کرونا در بشاگرد با یک تیم 120 نفری خدمات پزشکی به مناطق محروم این منطقه ارایه کردیم و پس از ان نیز در کربلا این خدمت را ادامه دادیم.

 

خدمات پزشکی تخصصی خود را در دوران کرونا با توجه به ممنوعیت تجمع چگونه ارایه کردید؟

در دوران کرونا خدمات دندانپزشکی به دلیل شیوع این بیماری خطرناک شد  و در همین  راستا اجازه برگزاری اردوی جهادی داده نشد زیرا در تجمع امکان انتقال این ویروس صد در صد بود. در این دوره زمانی گروههای جهادی  به جای نشستن در خانه و نداشتن هیچ فعالیتی یک کارگاه کوچک تولید ماسک در جنوب تهران راه اندازی کردند که دندانپزشکان شروع به تولید ماسک ان 95 کردند و به بیمارستان های کشور توزیع کردند در این دوران  بیش از 100 بیمارستان تقاضای اهدا ماسک داشتند که اکنون نیز نامه های این بیمارستان ها موجود است که با توجه  به قیمت 60 هزار تومانی ماسک این محصول به قیمت 2 هزار تومان تولید و دراختیار کادر درمان و نیازمندان قرار گرفت که پس از 2 ماه بعد از تولید شیلد و گان پس از فروکش کردن بحران فضایی در زندان ها باز شد.

 

در زندان چگونه خدمات پزشکی را اریه کردید؟

با توجه به فضای ایزوله در زندان ها و وجود قرنطینه در این اماکن ، امکان کار درمانی در این فضاها وجود داشت و اولین گروهی که برای  اولین بار وارد فضای زندان ها شد و کار درمانی را شروع کرد گروه جهادی منتظران ظهور بود که در این مدت تمام زندان های داخل شهر تهران و البرز وارد شدیم و خدمات پزشکی خود را ارایه کردیم و به مرور زمان وارد زندان های سایر استان ها شدیم و با توجه به درخواست استانها  به خراسان جنوبی، شمالی ، رضوی ، تبریز و همدان سفر کردیم و در حال رایزنی هستیم تا با توجه به فروکش کردن بیماری به روستاهای محروم بازگردیم . در نوروز  چابهار و استان سیستان و بلوچستان بودیم و قبل از آن در قشم وارد شدیم .

 

کدام استانها در نوبیت ارایه خدمات داندپزشکی گروهای جهادی منتظران ظهور هستند؟

در حال حاضر زندان لرستان و گلستان  در نوبت خدمات دهی هستند و تا کنون در 26 زندان خدمات پزشکی خود را ارایه کردیم خدمات ما در زندان ها در تمام زندان های کشور از زندان زنان تا کانون اصلاح تربیت و سایر زندانهای کشور بوده  و این خدمات تفاوتی با یکدیگر ندارد.

تمام تلاش خود را می کنیم تا تمام زندانهای کشور را پوشش دهیم زیرا زندان های کشور جامعه بکری هستند که به دلیل مشکلات اقتصادی و اسیب های اجتماعی نیازمند به خدمات درمانی هستند. اوایل فعالیت در زندان های کشور تصور می کردیم که شاید بازخورد خوبی از فعالیت پزشکی در زندانها نداشته باشیم اما پس از گذشت مدتی کوتاه استقبال زیاد شد و با خیل عظیمی از درخواست ها از زندان ها  در استانهای کشور مواجه شدیم و همزمان  در کنار فعالیت دندانپزشکی با گلریزان دندانپزشکان چند زندانی هم آزاد می شدند و علاوه بر کارهای درمانی  خدمات دیگر هم ارایه می شد.

 

در مورد ارایه خدمات به خانواده های زندانیان توضیح بفرمایید؟

در مراحل بعد خدمات در زندانها یک روز را به خانواده زندانیان اختصاص دادیم تا خدمات دندانپزشکی را ارایه کنیم خدمات دندانپزشکی ما تخصصی  بوده و از عصب کشی ، جراحی و ترمیم دندان بود و فقط کشیدن یک دندان و رها کردن آن نبوده است جهادگران این گروه افرادی هستند که خود را برای شرایط بحران آماده کردند و با توجه به شرایط بحرانی در ادوار مختلف آماده ارایه خدمات هستند و خدمات خود را تنها منوط به مطب دندانپزشکی نمی دانند  در اربعین در کربلا و پس از آن هم در سوریه برای خانواده شهدا اردوی جهادی اجرا کردیم .

 

آیا خدمات تخصصی پزشکی خود را دوباره در روستاها آغاز می کنید؟

اردوهای جهادی ما در روستا  ادامه دارد و در 14 و 15 خرداد نیز در استان گلستان و لرستان در خدمت مردم عزیز کشورمان هستیم .

 

در نمایشگاه قرآن چه خدماتی ارایه کردید؟

در نمایشگاه قران نیز با اختصاص  2 یونیت دندانپزشکی از سوی وزارت بهداشت خدمات عمومی در حد مشاوره به بازدید کنندگان از نمایشگاه ارایه می شود و اگر در شرایط مالی مناسبی نباشند به درمانگاه خیریه گروههای جهادی ارجاع داده می شوند و خدمات دندانپزشکی به آنها ارایه می شود.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 

کد خبر 1173125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha