نمایشگاه اسناد بلدیه رشت در عمارت میرزا خلیل رفیع برپا شد

نمایشگاه اسناد بلدیه رشت امروز(۱۸ اردیبهشت) با حضور شهردار و فرهیختگان گیلان در عمارت میرزا خلیل رفیع آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، نمایشگاه اسناد بلدیه رشت امروز(یک‌شنبه، ۱۸ اردیبهشت) با حضور «سیدامیر حسین علوی» شهردار و فرهیختگان گیلان در عمارت میرزا خلیل رفیع افتتاح و آغاز بکار کرداین نمایشگاه که به همت سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری رشت و سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان تدارک یافته، طی سه روز، تعداد ۳۰ سند از اسناد بلدیه رشت و همچنین مجموعه خصوصی «حسن اکبری» را به نمایش عمومی می‌گذارد.

 

 

«حبیب پوراکبری» در این مراسم، ضمن شرح وظایف سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: جمع آوری، ارزشیابی، طبقه بندی و حفظ اسناد تاریخی بر عهده این سازمان است.

 

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان افزود: اسناد زیادی از بلدیه رشت در سازمان اسناد ملی موجود است که اسناد به‌نمایش درآمده در این نمایشگاه تنها ۳۰ مورد از آنهاست.

 

وی ادامه داد: تعداد ۲۵۵ هزار و ۰۱۸برگ سند از محتوای هزار و ۱۱۴ پرونده در سازمان اسناد ملی موجود است که می‌توان به مرور کپی این اسناد را احصا کرده و به‌نمایش گذاشت.

 

*احیای ۳ بنای تاریخی در تملک شهرداری رشت

«امیرحسین علوی» نیز در این مراسم گفت: حوره بازآفرینی در یک سال اخیر، به‌طور جد پیگیر احیای سه بنای تاریخی در تملک شهرداری رشت، است.

 

شهردار رشت با اشاره به مصوبه شورای شهر در تغییر کاربری فرهنگی بناهای تاریخی، افزود: مرمت این بناها تاکنون به تاخیر افتاده و امیدوارم با کمک فرهیختگان گیلان بتوانیم تغییرکاربری مطلوبی به این بناها بدهیم.

 

*عمارت میرزا خلیل رفیع برای مرمت به مناقصه گذاشته می شود

«میثم حرفت خواه» در آیین آغاز بکار نمایشگاه گفت: سه بنای تاریخی در تملک شهرداری رشت است که با همت حوزه بازآفرینی سازمان عمران، مراحل اخذ پیمانکار برای مرمت و احیا را می‌گذراند.

 

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری رشت با اشاره به عمارت میرزاخلیل رفیع افزود: این ساختمان تاریخی که قرار است با مصوبه شورای شهر به موزه مشروطه تبدیل شود، به‌زودی برای مرمت به مناقصه گذاشته می‌شود.

 

وی اضافه کرد: خانه نخستین شهردار رشت، پتانسیل خوبی برای اجرای نمایشگاه‌های موردی پیرامون اسناد تاریخی دارد. بر همین اساس، به مناسبت روز اسناد ملی و میراث مکتوب، سه روز نمایشگاهی حاوی اسناد بلدیه و اسناد مشروطه و برخی از اقلام تاریخی در این بنا به نمایش در می آید.

 

«نادر حسینی» نیز حضور مفاخر گیلان در مراسم را مغتنم شمرد و ابراز امیدواری کرد با همیاری این فرهیختگان، خانه‌های تاریخی که هویت‌های رشت هستند، مرمت و تغییر کاربری فرهنگی یابد.

 

 

 

 

کد خبر 1173209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha