برگزاری آیین سنتی «پنجاه بدر» در قزوین

همزمان با پنجاهمین روز سال و در ۱۹ اردیبهشت ماه، آیین سنتی «پنجاه بدر» در قزوین برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین، همزمان با پنجاهمین روز از فصل بهار و در 19 اردیبهشت ماه مراسم سنتی پنجاه بدر که از آن با عنوان آیین باران خواهی یاد می شود در شهر قزوین برگزار می شود.

 

مراسم پنجاه بدر یکی از آیین های کهن در شهر قزوین است که هر سال در پنجاهمین روز فصل بهار برگزار می شود و در این روز مردم با حضور در باغستان سنتی قزوین و همچنین پارک ها و بوستان های شهر ساعاتی از روز را در کنار خانواده و در دامان طبیعت می گذرانند.

 

مراسم سنتی پنجاه بدر آیینی برای طلب باران بوده و مردم قزوین در این روز با حضور در مصلا و خواندن نماز باران از درگاه الهی سالی پرباران را طلب می کنند.

 

مراسم پنجاه بدر با آداب و سنت های خاصی همراه است که خوردن غذاهایی نظیر آش رشته و دیماج بخشی از این آیین کهن است.

 

آیین پنجاه بدر امسال در کنار برنامه های رایج هر ساله و آداب و رسوم سنتی، با برنامه های مختلف دیگری هم به منظور پاسداشت و احیا این آیین بومی و مذهبی همراه است که حضور کامیونت نمایش سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بوستان الغدیر با اجرای برنامه های متنوعی نظیر نمایش، شعرخوانی و قصه گویی با گویش محلی، برگزاری کنسرت در سالن تربیت معلم قزوین به مناسبت پنجاه بدر و پویش گرم کتاب در بوستان الغدیر از جمله این برنامه ها است.

کد خبر 1173409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha