نقد و بررسی کتاب  عارف قزوینی و شاعران زمانه اش در برنامه سیم و زر رادیو فرهنگ

کتاب عارف قزوینی و شاعران زمانه اش به قلم مهدی نورمحمدی در رادیو فرهنگ معرفی، نقد و بررسی می‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، در تازه‌ترین برنامه سیم و زر رادیو فرهنگ دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه کتاب عارف قزوینی و شاعران زمانه اش در گفت‌وگو‌  با نویسنده اثر معرفی می‌شود.

 

در برنامه رادیویی «سیم و زر» این هفته امین خرمی  به عنوان کارشناس مجری درباره کتاب عارف قزوینی و شاعران زمانه اش با  «مهدی نورمحمدی»، نویسنده این کتاب گفت‌وگو می‌کند. 

 

این کتاب که به سخن‌شناس و سخن‌سرای نامدار معاصر دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی تقدیم شده است، به بررسی روابط عارف قزوینی با دوازده تن از شاعران و چهره‌های مشهور ادب و فرهنگ ایران همچون: ایرج میرزا، اشرف‌الدین حسینی، ملک‌الشعرای بهار، میرزاده‌ی عشقی، وحید دستگردی، علی دشتی، لطفعلی صورتگر، احمد کسروی، حیدرعلی کمالی، واعظ قزوینی، نیما یوشیج، سید محمدحسین شهریار می‌پردازد که علاوه بر شناخت بیشتر زندگی و زمانه‌ی این شاعر ، موجب شناخت بیشتر شخصیت های مرتبط با وی می‌شود. بر همین اساس، این کتاب، در شناخت برهه ای از تاریخ ادبیات ایران از انقلاب مشروطه تا اوایل عصر پهلوی، از اهمیت فراوانی برخوردار است. 

 

با توجه به این که عارف قزوینی یکی از مهم ترین و اثرگذارترین شعرای عصر مشروطیت محسوب می شود، بررسی روابط او با شاعران هم دوره‌اش از اهمیت فراوانی برخوردار است. علاوه بر اهمیتِ شخصیتِ عارف به عنوان شاعر ملی مشروطه، آنچه اهمیت این بررسی را دوچندان می کند، مقام ادبی و علمی چهره‌های مرتبط با وی است که هر یک از آنان به نوبه‌ی خود منشأ خدمات ارزشمندی به ادب فارسی و ادبیات مشروطیت بوده اند. 

 

همچنین در صفحات پایانی کتاب نیز عکس‌هایی از عارف و شاعران مشهور زمانه‌ی وی به چاپ رسیده است.

 

برنامه «سیم و زر» با تهیه‌کنندگی فریده گودرزی و اجرای فاطمه اسحاق تبار دوشنبه‌ها ساعت ۱۲:۰۰ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

کد خبر 1173482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha