آئین تجلیل از ماماهای نمونه جنوب کرمان برگزار شد

ظهر امروز ۱۹ اردیبهشت با حضور امام جمعه و رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، آئین تجلیل از ماماهای نمونه جنوب کرمان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، ظهر امروز ۱۹ اردیبهشت با حضور امام جمعه و رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، آئین تجلیل از ماماهای نمونه جنوب کرمان برگزار شد.
 
حجت الاسلام «میثم تارم» در این آئین ضمن گرامیداشت هفته سلامت، گفت: این هفته را به همه حافظان و مراقبان امر سلامت به ویژه مجموعه دانشگاه علوم پزشکی که سهم مهمی در حفظ سلامت و ایجاد عوامل سلامت دارند تبریک عرض می کنم. 
 
امام جمعه جیرفت خاطرنشان کرد: یک جامعه پویا و بالنده بستگی به سلامتی افراد آن جامعه دارد و در آموزه های اسلامی و علوم تربیتی نیز ارتباط متقابلی بین مسائل سلامت جسم و نشاط روح وجود دارد و بر یکدیگر تاثیر متقابل دارند.
 
وی ابراز کرد: انسان بیمار قطعا در انجام امور معنوی و دینی ضعیف است بنابراین باید همه مراکز آموزشی در بحث آشنا کردن سنین کم نسبت به اصول سلامتی حساس باشند. 
 
حجت الاسلام تارم ضمن تبریک روز ماما، تصریح کرد: ماماها فرشتگانی هستند که با کار سخت همراه با عشق و تعهد، مسئولیت خود را به خوبی انجام می دهند.
 
امام جمعه جیرفت اظهار کرد: ماما یک کلمه طبیعی می باشد و این کلمه برگرفته از صدای نوزاد است و عنوان یک شغل شده  که مورد پذیرش جامعه بشری است این عنوان چون یک مجرای طبیعی دارد پس ماندگار است.
 
وی خطاب به ماماها، عنوان کرد: شما اولین فردی هستید که بین فرزند و مادر و دنیای جسم مادر و این دنیا رابطه برقرار می کنید و با تلاش های شما فرد پا به این دنیا می گذارد و از اقدامات و تلاش های شما نهایت تشکر می کنم و برای شما آرزوی موفقیت روز افزون دارم.
 
 
 
 
«علی اصغر خیرخواه» در این آئین، گفت: رشته مامایی یکی از کهن ترین رشته های آکادمیک در ایران است و قریب به صد سال از اجرای اولین برنامه آموزش مدون مامایی می گذرد.
 
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جیرفت بیان کرد: شعار سال ۲۰۲۲ سازمان بهداشت جهانی و کنفدراسیون بین المللی مامایی (مامایی صد سال تعالی ) اعلام شده که نشانگر اهمیت و تاثیر گذاری خدمات مامایی در تامین سلامت جامعه به ویژه در مسیر صیانت از سلامت مادران و فرزندان است.
 
 وی ادامه داد: امروز با توجه به وضعیت جمعیت کشور و ضرورت زاد آوری و جوان گرایی در جمعیت کشور، مشارکت جامعه مامایی در کشور اهمیتی دو چندان یافته است.
 
خیرخواه با بیان این مطلب که ۴۰۰ ماما در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت فعالیت دارند، افزود: در گذشته وظیفه ماما صرفا حمایت از مادر و کودک در لحظه تولد تصور می شد اما امروز ماماها برای تمام دوران زندگی جامعه هدف از قبل از تولد تا سالمندی خدمات مراقبتی، مشاوره ای و آموزشی ارائه می کنند.
 
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جیرفت خاطرنشان کرد: در این دوران همه گیری کووید ۱۹ به خصوص مقاطع اوج پاندمی شاهد بودیم که جامعه مامایی به طور داوطلبانه و با مسولیت پذیری بالا در بخش بهداشت و  درمان جانانه وارد عرصه شده و از سلامت مادران و کودکان صیانت کردند.
 
وی یادآور شد: در سال گذشته ۲ هزار و ۳۵۳ مادر مبتلا به کووید ۱۹ در منطقه وجود داشت اما پس از اعلام شروع واکسیناسیون توسط وزارت بهداشت واکسیناسیون مادران از همان روز با جدیت شروع شد به طوری که پوشش واکسیناسیون کووید مادران دانشگاه علوم پزشکی جیرفت جز بالاترین شاخص های واکسیناسیون در کشور بود.
 
خیرخواه اضافه کرد: پوشش واکسیناسیون کووید مادران دانشگاه علوم پزشکی جیرفت همچنان جز بالاترین شاخص های واکسیناسیون در کشور است و بارها از سمت وزارت بهداشت دانشگاه مورد تقدیر قرار گرفت.
 
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جیرفت خاطرنشان کرد: ماه ها است شاهد مرگ مادر به دنبال بیماری کووید ۱۹ نبودیم و این مهم با برنامه ریزی، مدیریت و تلاش شبانه روزی ماماها به دست آمده است.
 
وی با بیان این مطلب که روز شنبه نشست معاونین بهداشتی سراسر کشور در شهر مقدس مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در این نشست وضعیت برنامه های بهداشتی در سال ۱۴۰۰ گزارش و تحلیل شد که با توجه به پاندمی کووید ۱۹ در سال گذشته شاخص های بهداشتی در کشور کاهش چشمگیری داشته است.
 
وی ادامه داد: با افتخار اعلام می کنیم با تلاش و همت بالای شما ماماها در بحث شاخص های اعلام شده برنامه مادران دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با تفاوت قابل توجهی جز برترین ها در کشور قرار داشت.
 
خیرخواه بیان کرد: این شاخص ها یک شبه به دست نیامده و سال ها برنامه ریزی و تلاش شما عزیزان چه در نقش های ستادی و چه محیطی را به دنبال داشته و حفظ وضعیت موجود و رفع نقیصه های حال حاضر نیز مستلزم عزم جدی و تلاش و کوشش شما است
 
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جیرفت ابراز کرد: به ویژه نقیصه وضعیت جمعیت کشور و منطقه و تاکید مقام معظم رهبری در خصوص لزوم زادآوری و جوان گرایی جمعیت اطمینان داریم اگر جامعه مامایی ما اراده کند همان طور که در عرصه های مختلف توانایی و قابلیت های خود را اثبات کرده این بار نیز دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در سال های آتی با افتخار جز بهترین ها در این عرصه مهم می شود.
 
گفتنی است؛ در این آیین علاوه بر تجلیل ماماهای نمونه حوزه دانشگاه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت ۵ مامای نمونه کشوری دانشگاه نیز تجلیل شدند.
کد خبر 1173634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha