۸ شوال یادآور داغی فراموش نشدنی/ زخم جانکاه وهابیت بر پیکر اسلام

«۸ شوال» یادآور داغی فراموشی نشدنی است که وهابیان کینه توز و جاهل بر پیکر اسلام وارد کردند. در این روز با هدف نابودی اسلام و قبور اهل بیت (ع) دست به جنایتی جانکاه در قبرستان بقیع زدند جایی که قطعه ای از بهشت در زمین محسوب می شود.

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی؛ زینب روحانی مقدم: «یَومُ الهَدم؛ روز تخریب»! واژه ای کوچک که مصیبتی بزرگ را در قلب خویش جای داده است. بغضی گلوگیر، نفسم را در زندان سینه حبس می کند و روح و روانم را روانه مدینه.

 

هشتم شوال، سالروز غم‌انگیز تخریب حرم شریف ائمه بقیع (ع) به دست وهابیان آل‌سعود است؛ در این روز، تفکر ارتجاعی وهابی‌گری به بهانه برداشت غلط از دین، مضجع شریف و حرم نورانی ائمه بقیع(ع) و صحابه بزرگوار را ویران کردند و به خیال خود، سنت پیامبر (ص) را احیا کردند.

 

تخریب بقاع متبرکه ائمه مظلوم (ع) مدفون در قبرستان بقیع در مدینه منوره توسط وهابیون سعودی و دشمنان از خدا بی‌خبر و سفاک قرآن و عترت در هشتم ماه شوال سال ۱۳۴۴ هجری قمری (مصادف با ۲۱ آوریل ۱۹۲۶)  یکی از ناگوارترین و اسفناک ترین حوادث تاریخ اسلام به شمار می‌رود.

 

*آشنایی با قبرستان بقیع

بقیع همچون بهشتی بر روی زمین است که در خود بنایی و مناره‌ای و گنبدی جای نداده و بوی غربتش حلقوم‌های پر از درد را می‌فشارد، غربت واژه غریبی است برای توصیف این همه تنهایی، این همه مظلومیت و هتک حرمت واژه عجیبی است در برابر آن همه ظلم، ناسپاسی و جهالت.

 

حکایت بقیع، حکایت غربت است، غربت اسلام و با که باید این راز را باز گفت که اسلام در مدینه النبی از همه جا غریب تر است؛ در بقیع عقده های دل با سرانگشت اشک، گشوده می شود و اشک دیده، زخم دل و سوز درون را تسکین می دهد.

 

یکی از پر خاطره ترین مکان های مدینه، بقیع است؛ جایی که نخست آن را بقیع الغرقد می نامیدند؛ «غرقد» نوعی درخت بوده که در گذشته، در محل این قبرستان و یا در کنار آن قرار داشته و به تدریج با گسترش قبرستان، آن درخت ها (که به نظر برخی توتستان بوده) از میان رفته است.

 

بقیع پیش از اسلام، گورستان مردم یثرب بوده و پس از اسلام نیز به عنوان مهمترین گورستان مدینه شناخته شده است؛ این گورستان با وسعت نسبتا زیاد خود، در طول قرون مختلف اسلامی مدفن صحابه، تابعین و مهم تر از همه، چهار تن از امامان (علیهم السلام) بوده و از این رو محل زیارت تمامی زائران مدینه منوره است.  

 

بقیع در زمان رسول خدا (ص) نیز زیارتگاه بوده و آن حضرت برخی شب‌ها خانه را ترک کرده و تنها به بقیع می رفته و در آنجا به راز و نیاز با خدا می پرداخته است. برخی دختران آن حضرت و نیز برخی از یاران نزدیکش در بقیع مدفونند؛ کسانی چون عثمان بن مظعون که از صحابی مورد علاقه رسول خدا (ص) بود.

 

قبرستان بقیع تا قبل از تسلط آل سعود، قبه های متعددی داشت که بر روی قبور خاصی ساخته شده بود اما اکنون به صورت فضای باز و ساده ای در آمده است و قبرها جز نشانی ساده، به صورت سنگی که بالای سر آنها گذاشته شده، چیزی ندارد.

*اقدام بی شرمانه وهابیت جهت تخریب بقیع

نخستین بار در سال ۱۲۲۱ هجری قمری نیروهای وهابی به سرکردگی عبدالعزیز بن سعود بعد از محاصره طولانی مدینه، ساکنان شهر را در تنگنا قرار دادند و مردم بی گناه بی شماری را قتل عام کردند.

 

سپس خادمان آستان پیامبر(ص) را یک جا جمع کردند و برای آن که محل جمع آوری و نگهداری هدایا را نشان دهند، آنان را مورد ضرب و شتم قرار دادند و بعد از غارت کردن حرم نبوی، هنگام بازگشت به نجد که محل استقرار وهابیون بود، از بقیع گذشتند و عبدالعزیز دستور بی شرمانه تخریب تمامی بارگاه ها را صادر کرد.

 

دومین تخریب قبور بقیع در هشتم شوال سال 1344 هجری قمری رخ داد و وهابیان، ساختن گنبد، ضریح و بقعه و غیره بر روی قبور را حرام و تخریب آن را واجب می دانند؛ آنان ساختن این چیزها بر روی قبور را نوعی شرک و کفر می پندارند.

 

به گمان آن ها، ساختمان کردن قبرها، بدعتی است که بعد از عصر تابعین رخ داده و در قرون نخستین اسلامی نبوده است؛ آنان در این مسأله پیرو پیشوای خود، ابن تیمیه و شاگرد او ابن جوزیه هستند از این رو آنان در چند قرن گذشته، تا می توانستند مشاهد و زیارتگاه ها را ویران کردند و حتی قبور ائمه بقیع و قبر امام حسین(ع) را نیز استثنا نکردند.

 

وهابیان در هشتم شوال سال ۱۳۴۴ هجری قمری حرم امامان بقیع را ویران کردند و این روز به «یوم الهدم» (روز ویرانی) مشهور است؛ تخریب بناها در بقیع توسط جریان وهابیت در عربستان سعودی برای از بین بردن اماکن زیارتی بود و  تا آن زمان بر روی مقبره پیشوایان و سایر بزرگان اسلام که در مدینه مدفون بودند گنبدها و بناهایی قرار داشت و پس از تسلط وهابیان بر مدینه آن‌ها ضمن تخریب قبور آثاری که بر روی قبور قرار داشت را نیز از بین بردند.

 

*هتک حرمت بقیع در کلام بزرگان

مقام معظم رهبری در خصوص تخریب قبور بقیع فرمودند: «تلخى دیگرى که وجود دارد، این است که در میان مجموعه ى مسلمانان و امت اسلامى کسانى پیدا شوند که با افکار پلید و متحجر و عقب مانده و خرافى خود، تجلیل از بزرگان و برجستگان و چهره هاى نورانى صدر اسلام را شرک بدانند، کفر بدانند؛ واقعاً این مصیبتى است. اینها همان کسانى هستند که گذشتگانشان قبور ائمه (علیهم السّلام) را در بقیع ویران کردند. آن روز که در دنیاى اسلام، از شبه قاره ى هند گرفته تا آفریقا، علیه اینها قیام کردند، اگر اینها جرأت مى کردند، قبر مطهر پیغمبر را هم ویران مى کردند، با خاک یکسان مى کردند. ببینید چه فکر باطلى، چه روحیه ى پلیدى، چه انسانهاى بداندیشى، احترام به بزرگان را اینجورى بخواهند نقض کنند و هتک کنند و این را جزو وظائف دینى بشمرند! در آن وقتى که اینها بقیع را ویران کردند، این را بدانید؛ سرتاسر دنیاى اسلام علیه اینها اعتراض کرد. عرض کردم؛ از شرق جغرافیاى اسلام- از هند- تا غرب جغرافیاى اسلام، علیه اینها بسیج شدند.»

 

آیت الله نوری همدانی طی سخنانی در درس خارج خود، با اشاره به جنایات وهابیون و تلاش های شیطانی آنها در تخریب آثار اهل بیت(ع) اظهار داشت: «وهابیون پس از تسلط بر مکه و مدینه به عنوان یک گروه سلفیه در پی تخریب قبور شهدای مظلوم بقیع برآمدند. وی با بیان اینکه رژیم عربستان سعودی به عنوان مدافع عقاید وهابیت، بر فجایع وهابیون صحه می گذارد، ابراز داشت: آنها با تحریف قرآن و تفاسیر غلط، سعی در این دارند نقش پیشوای اول مسلمانان و شیعیان حضرت علی ابن ابی طالب(ع) را کمرنگ جلوه دهند و حتی با اعراب گذاری در کلمات قرآن به اسلام خیانت می کنند. این مرجع تقلید پیرامون سلفی گری و کج فهمی علمای وهابیون خاطرنشان کرد: عقاید انحرافی وهابیون پایه و اساس علمی ندارد و آنها از بحث و مناظره پیرامون عقاید خود اجتناب می کنند که این مسئله خود گواه و شاهدی بر رد عقاید آن گروه جنایتکار است.»

 

 

*توهین وهابیان کوردل به مسلمانان

حجت الاسلام «حامد شاهبیکی» رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه خراسان‌ جنوبی در خصوص تخریب قبور ائمه اطهار(ع) در بقیع در گفتگو با خبرنگار شبستان گفت: حدود یک قرن پیش در هشتم شوال 1334 بعد از روی کار آمدن وهابیت کور دل و این جریان صهیونیستی بر مدیه حاکم شدند دست به تخریب قبور بقیع زدند.

 


وی در ادامه بیان کرد: در قبرستان بقیع چهار امام بزرگوار ما شیعیان مدفون شده اند و قبل از تخریب دارای حرم و بارگاه بودند اما وهابیان کوردل دست به جنایتی و جسارتی فراموش نشدنی زدند که توهین به همه مسلمانان بود.

 


1-علل تخریب بارگاه ائمه بقیع(ع) چه بود؟ کوته فکری وهابیون همواره جهان اسلام را اذیت می کرده است و به بهانه های واهی از روی جهل و کوته فکری دست به اقدام این عمل زدند. جریاناتی از جمله خوارج و وهابیان با نگاه ها و توجیهات غلط و عقاید باطلی که داشتند و از معارف ناب اسلامی دور شده بودند در طول تاریخ به پیکر اسلام ضربه زدند و به قصد قربت مقدسات اسلامی را مورد اهانت قرار دادند.

 


متاسفانه این جریانات هنوز ادامه دارد که داعش نمونه ای از این جریانات در زمان معاصر است که چهره ای کریه از اسلام به جهانیان نشان می دهند و در برابر مجاهدین اسلام با خشونت برخورد می کنند و در برابر کفار مهربانی و سازش را پیشه می کنند. این جریانات دست ساخته رژیم صهیونیستی هستند و از این جاهلان برای ضربه زدن به اسلام و مقدسات استفاده می کنند و به جان جهان اسلام انداخته اند.

 


2-آیا ساختن بارگاه برای قبر از نظر اسلام بدعت است؟ جریاناتی مانند وهابیون و داعش دو لبه قیچی هستند که اصل دین را قبول ندارند و به دنبال اختلاف افکنی و از بین بردن مقدسات هستند. ساخت بارگاه هیچ مشکلی در اسلام ندارد و تکریم قبور ائمه اطهار (ع) و تکریم شعائر مرسوم بوده است و در فرهنگ اسلام ریشه دارد و حتی برخی از بزرگان خودشان دارای بارگاه هستند و بدعت بودن آن بسیار عجیب است و متاسفانه وهابیون با کوته فکری خود دست به این جسارت زدند.

 


3- مدفون شدگان در بقیع چه کسانی هستند؟ در این قبرستان بقیع قبور مطهر چهار امام معصوم امام حسن مجتبی(ع)، امام سجاد(ع)، امام باقر(ع) و امام صادق(ع) در یک حرم و بارگاهی مدفون بودند. در کنار قبور ائمه بقیع با فاصله کم قبر عباس عموی پیامبر (صلی‌الله علیه و آله و سلم) و در کنار قبر ایشان نیز قبر دیگری متعلق به فاطمه بنت اسد قرار گرفته است که همه این قبور شش‌گانه در زیر یک گنبد و دارای ضریح و صندوق زیبا بوده‌اند و بنا به نقلی قبر پنهان حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) در قبرستان بقیع قرار دارد.

 


گنبد‌های متعلق به عبدالله و آمنه والدین پیامبر اسلام (ص)، قبر ام البنین مادر حضرت ابوالفضل و اسماعیل پسر امام صادق (ع) و حرم دختران و همسران و ابراهیم فرزند گرامی رسول اکرم (ص) و گنبد مالک بن انس و عثمان را هم تخریب کردند.

 


4-هدف اصلی وهابیت از اجرای این جنایت چه بود و چه تاثیری بر جهان گذاشت؟ هدف اصلی وهابیت از اجرای این جنایت از بین بردن معارف ناب اسلام و توهین به همه مقدسات اسلام از جمله اهل بیت(ع) بوده است. این جریان جاهل و ملحد اصل دین اسلام را قبول ندارند و تفکر انحرافی خود می خواستند جلوی انتشار دین مبین اسلام را بگیرند و خوشبختانه موفق نشدند.

 


5- آیا مسئله تخریب بقیع تنها به شیعیان مربوط است یا خیر به تمام جهان اسلام؟ این موضوع توطئه ای برای تمام جهان اسلام بود و کینه و دشمنی وهابیون با جهان اسلام بر هیچ کس پوشیده نیست. این اتفاقات سبب خاموش شدن نور و تفکر ناب اهل بیت(ع) نشد و اکنون شاهد منتشر شدن تفکر و اندیشه ناب اسلامی در مکتب اهل بیت(ع) در جهان هستیم و شکل گیری جریان مقاومت در جهان اسلام و انقلاب اسلامی نمونه بارز این تفکرات است که در جهان شکل گرفته است.

 


6-وظیفه طلاب و مسئولان فرهنگی در مقابله با انحرافات تاریخی چیست؟ وظیفه همه به خصوص طلاب و مسئولان فرهنگی است تا مظلومیت اهل بیت (ع) را بیان کنیم و این جریانات منحرف را بشناسیم و به جامعه خود معرفی کنیم. باید نسبت به توطئه های این جریانات انحرافی نسبت به جهان اسلام هوشیار، آشنا و آگاه باشیم و همان کسانی که دست به این جنایت ها زده اند اکنون دست بوس رژیم صهیونیستی شده اند و این رسوایی را به بار آورده اند و خداوندمتعال اسلام و مسلمانان را از شر این افراد نجات دهد.

 

 

 

کد خبر 1173681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha