ارز ترجیحی جز از بین بردن منافع ملی و توزیع رانت نتیجه دیگری نداشته است

سلاح ورزی با بیان اینکه مسائل و مشکلات مربوط به ارز ترجیحی به نوعی آتش زدن منابع ملی و ثروت ملی است، گفت: ارز ترجیحی جز از بین بردن منافع ملی و توزیع رانت نتیجه دیگری نداشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، حسین سلاح ورزی، نائب رئیس اتاق بازرگانی،صنایع، معادن و کشاورزی ایران شب گذشته (دوشنبه 19 اردیبهشت) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما به بیان توضیحاتی درباره تغییر شیوه پرداخت یارانه ها پرداخت و در این باره که چرا بخش خصوصی به عنوان کسی که ذینفع است نسبت به پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی معترض است، گفت: مسائل و مشکلات مربوط به ارز ترجیحی به نوعی آتش زدن منابع ملی و ثروت ملی است. همه مطالعات ، بررسی ها و تجربیات سالهای گذشته حاکی از این است که هدف سیاست گذار که حمایت از اقشار آسیب پذیر بوده برآورده نشده و برنامه ها به هدف اصلی اصابت نکرده است به جز از بین رفتن منافع ملی و توزیع رانت نتیجه دیگری نداشته است.

 

وی در این باره که آیا ارز ترجیحی آسیب به بخش خصوصی وارد کرده است، گفت: از دو منظر می‌توان گفت که به نظام تولید و بخش خصوصی واقعی و متعهد کشور آسیب وارد شده است. در همه این سال‌ها به جای اینکه برخی از بنگاه ها را بتوانیم در جهت افزایش بهره وری و راندمان تشویق کنیم شاید عملاً با توزیع سوبسید های پیدا و پنهان آنها را تشویق به رقابت برای گرفتن یک برش بیشتری از کیک رانت ناشی از افزایش و تفاوت قیمت ها می کردیم.

 

سلاح ورزی با بیان اینکه طیف گسترده‌ای از بنگاه‌ها از اینکه بتوانند رقابت پذیر در صحنه بین المللی و کیفیت باشند فقط سعی کردند بتوانند از این منابع استفاده کنند، گفت: در ۳۰ سال گذشته شعار اغلب دولت‌ها پیش از آمدن همیشه این بود که بایستی از یک سمت یارانه های پیدا و پنهان را از بین ببریم و دوم اینکه نظام دو نرخی ارز را از بین ببریم تا رانت ، فساد و مسائل پیرامون آن از بین برود .

 

نائب رئیس اتاق بازرگانی،صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به اینکه در این روزها شاهد تک نرخی شدن ارز ۴۲۰۰ تومانی بودیم، گفت: علی‌رغم اینکه ممکن است نقدهایی در بخش خصوصی به دولت در خصوص شرایط نا اطمینان اقتصاد در کشور داشته باشیم اما باید از این اقدام حمایت کرد و امیدواریم دولت با محکم این مسیر را پیش ببرد و عقب‌نشینی نکند.

 

وی با اشاره به اینکه خیلی از روسای قبلی بانک مرکزی قول جمع کردن بساط چند نرخی بودن ارز را می‌دادند، افزود: ولی در هنگام عمل استدلال می‌کردند که در مقطع حساس کنونی شرایط مناسب نیست.

 

نائب رئیس اتاق بازرگانی،صنایع، معادن و کشاورزی ایران درباره سیاست دولت برای حذف ارز ترجیحی گفت: تصور می‌کنم مدل و ساز و کاری که وزارت اقتصاد برای حذف تدریجی یا ساماندهی استفاده از ارز ترجیحی در نظر گرفته است، طرح مطالعه شده و نسبتاً کامل است که امیدوارم در اجرای آن دولت بتواند به درستی پیاده سازی را انجام دهد.

کد خبر 1173742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha