نماینده زابل از توضیحات وزیر امور خارجه قانع شد

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی از توضیحات وزیر امور خارجه در مورد رودخانه های مرزی به صورت مشروط قانع شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان،در ادامه جلسه علنی امروز سه شنبه(۲۰اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی  سوال حبیب الله دهمرده،نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی از وزیر امور خارجه در مورد اینکه چرا تاکنون دررابطه با رودخانه های مرزی ازجمله رودخانه هیرمند، علیرغم تذکرات فراوان، نطق ها ومکاتبات  اقدام جدی صورت نگرفته است،مطرح شد و وی به صورت مشروط قانع شد.

محمدباقر قالیباف در  مورد مباحث مطرح شده از سوی دهمرده در زمینه پیگیری مسائل و مشکلات از سوی وی گفت: همه امور پیگیری می‌شوند اما برخی از آنها به نتیجه می‌رسند و پیگیری برخی دیگر به دلیل وجود مشکلات و دو جانبه و چندجانبه بودن آنها زمان‌بر می‌شود اما در اینکه مسائل پیگیری می‌شوند، اطمینان داشته باشید. موضوع مرز و منطقه محروم سیستان و بلوچستان و خصوصاً حوزه آب آن برای کشور، دولت و مجلس اهمیت زیادی دارد، در سیستان و بلوچستان مباحث چاه‌های ژرف، انتقال آب و رسیدگی به آب روستاها در حال پیگیری است و وزارت خارجه نیز با توضیحات ارائه شده از سوی امیرعبداللهیان این مشکلات را دنبال می‌کند و این مسئله در دستور کار شورای امنیت ملی قرار دارد.

حبیب‌الله دهمرده  نیز در این رابطه گفت:  نامه‌های بسیار زیادی به شورای عالی امنیت ملی از جنس انتقال آب از دریای عمان، سرمایه گذاری بر روی آب‌های ژرف، جلوگیری از رسوب‌گذاری‌ها و بارورسازی ابرها ارسال شده است، اگر وزیر امور خارجه قول می‌دهند که مسائل را پیگیری کنند سوال خود را به رأی نمی‌گذارم.

دهمرده ضمن اشاره به اینکه آب رودخانه هیرمند به مدت 9 ماه در سال 1350 خشک شد، گفت: این موضوع موجب مهاجرت نیمی از مردم سیستان و بلوچستان به دشت گرگان شد و در سال 1351 شاهد قرارداد ظالمانه میان ایران و افغانستان بودیم که براساس آن باید 26 مترمکعب در ثانیه یعنی 720 میلیون مترمکعب در سال به ایران پرداخت می شد که افغانستان به این موضوع پایبند نبود.متاسفانه از این حادثه عبرت نگرفتیم بلکه برعکس آن نیز عمل کردیم و بندهایی را به این قرارداد اضافه کردیم و از سوی دیگر برخلاف تمام مطالب علمی مرزهای سیستان و بلوچستان را از جمعیت خالی کردیم. مردم این استان به رودخانه هیرمند وابسته بوده و زندگی خود را از طریق کشاورزی و دامداری به روش سنتی زمان رستم پیش می برند.

وی ادامه داد:  سد کمال خان بر روی رودخانه توسط بدخواهان ایجاد و آن منطقه استراتژیک که به فرموده مقام معظم رهبری تنگه احد ایران است را خالی از جمعیت غیور و مرزداران عزیز کردند. برای برون رفت از این وضعیت که قابل پیش بینی بود ما پیوسته سوال و نشست هایی را با دولتمردان برگزار کردیم و متاسفانه وزیر امور خارجه در جلسه امروز در خصوص طرح و برنامه های خود مطالبی را بیان نکرد. ما از دولت قبل برای احیای دریاچه ارومیه کمال تشکر را داریم و مشخص شد در صورت وجود اراده همه چیز ممکن خواهد شد.

نماینده مردم زابل گفت: دریاچه هامون در حال حاضر به عنوان هفتمین تالاب بین المللی تقریبا از نقشه جغرافیا پاک شده و دولت مشخص نکرده قرار است چه اقداماتی را انجام دهد. چرا اینقدر تبعیض وجود دارد و از خدا بترسید.: ناصرالدین شاه قاجار زمانی که موضوع تعیین مرز مطرح بود اعلام کرد اگر سیستان و بلوچستان از نقشه ایران حذف شود چگونه رویتان می شود شاهنامه را زیر بغل خود نگاه دارید. مردم مرزنشین سیستان امنیت را با پول معامله نمی کنند اما ضرورت دارد برای نگاهداشت مرزنشینان روزانه حضور و غیاب و رقمی پرداخت شود.

وی گفت:  انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان در سال 1400 تصویب شد که ضرورت دارد هرچه سریع تر تسریع شود. دشمنان خبیث بدانند که مقام معظم رهبری و مسئولان هنر تبدیل تهدید به فرصت ها را دارند و به لطف خدا سیستان و بلوچستان بعد از خشک شدن اقیانوس ها که امری مهال است خشک خواهد شد. حقآبه ایران از افغانستان یک بسته جامع و کامل است که شامل برق، آب، گاز و ترانزیت می شود و هر دو کشور مجاز به استفاده از آن هستند و در این راستا از سال 98 گازرسانی آغاز و امروز ایستگاه اصلی سیستان گازدار شده، راه آهن سیستان و بلوچستان نیز در سال 97 دارای ردیف و شناسنامه شد و اکنون پیمانکاران مشغول کار هستند.

 

کد خبر 1173858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha