حضور کمیسیون فرهنگی مجلس در گلستان فرصتی برای گره‌گشایی از مشکلات حوزه‌های فرهنگی و هنری/ استفاده از ظرفیت مجلس برای رفع  کاستی‌های حوزه فرهنگ و هنر

قرار است اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در روزهای آینده سفری به استان گلستان داشته باشند؛ سفری که اگر برنامه ریزی مناسب و تدبیر درستی برای آن اندیشیده شود می‌تواند کمک زیادی به گره‌گشایی از مشکلات حوزه فرهنگ و هنر استان کند.

خبرگزاری شبستان- گلستان، از پیشینه غنی فرهنگی و تمدنی برخوردار است و جای جای این سرزمین مفاخر و مشاهیر بزرگی را از گذشته تا کنون در دل خود جای داده است.

 

پیشینه تاریخی این سرزمین به ۷ هزار سال پیش و در غار کیارام واقع در روستای فرنگ بخش گالیکش به دوران پارینه سنگی برمی‌گردد.

 

پژوهش‌های تازه نشان داده‌است که منطقه گرگان از ۶ هزار سال پیش تمدن پیش از آریایی‌ها را در خود جای داده بود. کهن‌ترین آثار دورهٔ نوسنگی ایران از غار کمربند و غار هوتو در نزدیکی بهشهر پیدا شده‌ است. این آثار از آشنایی مردمان آن زمان به سفالگری، هنر بافتن، اهلی کردن جانورانی مانند بز کوهی و ساخت ابزارهای سنگی صیقلی حکایت دارد. کاوش‌های تورنگ‌تپه، در نزدیکی گرگان نیز نشان می‌دهد که این منطقه روستاهای پرجمعیت، سفالگری انبوه و شبکه آبیاری کشاورزی داشته‌ است و دیرینگی آن دست‌کم به اندازه شهر سوخته در سیستان است.

 

نام این سرزمین در سنگ نوشته‌های هخامنشی، از جمله سنگ نوشته داریوش در بیستون، به صورت ورگانه و در نوشته‌های پهلوی به صورت گورکان آمده‌ است.

 

اینها گوشه‌ای از پیشینه تمدنی غنی این منطقه است. این سرزمین از دیر باز مرکز تمدن و فرهنگ ایران زمین محسوب می‌شد و حکیمان و ادیبان و دانشمندان بزرگی را در خود پرورش داده است. با مراجعه به تذکره ها و تاریخ ادبیات ایران با شخصیت های معروفی مواجه می شویم که با پسوندهای (جرجانی/ استرآبادی/ میر فندرسکی/ کتولی/ و....) شناخته می‌شوند.

 

از جمله این مفاخر و مشاهیر می‌توان به ابوالهیثم جرجانی، صوفی استرآبادی، بدرالدین هلالی استرآبادی، عبدالحی منشی استرآبادی، میرداماد استرآبادی، ابوعبدالله فتح جرجانی، مختومقلی فراغی، حکیم لامعی گرگانی، حکیم میرفندرسکی، عنصرالمعالی کیکاووس بن اسکندر بن‌ قابوس بن وشمگیر و ... را نام برد که هر کدام از آنان در آسمان فرهنگ و ادب و هنر این سرزمین مانند ستارگانی پرفروغ هستند.

 

اما آنچه که در گذر سالیان اتفاق افتاده کم توجهی به عرصه خطیر فرهنگ و هنر است که فقط هم مختص استان گلستان نیست. عرصه فرهنگ، ادب و هنر نیازمند هوای تازه برای تنفس و خونی تازه برای حیات است.

 

هرچند در سال‌های اخیر کارهای ارزشمندی هم در این عرصه انجام شده اما نتوانسته آنگونه که باید و شاید حوزه فرهنگ را از مهجوریت خارج کند. با این حال جای بسی خوشحالی است که مجلس یازدهم در کنار مباحث معیشتی و اقتصادی یکی از مهمترین اولویت‌هایش را در حوزه فرهنگ قرار داده است و دولت سیزدهم نیز رویکردی نو و ارزشمند به این عرصه مهم دارد.

 

باید از هر فرصت و ظرفیتی برای ارتقا و تعالی حوزه فرهنگ بهره گرفت که یکی از این فرصت‌ها می‌تواند سفر اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به استان گلستان باشد.

 

سفری که اگر مسئولان بتوانند برنامه ریزی خوبی برای آن داشته باشند به طور قطع رهاورد بسیاری برای استان در پی خواهد داشت. موضوعی که «غلامرضا منتظری»، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی نیز به آن‌ تاکید دارد.

 

منتظری هدف از سفر اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس به استان گلستان را در راستای انجام وظایف نظارتی و اطلاع از کم و کیف وضعیت فرهنگی، ادبی، قرآنی، میراث فرهنگی و گردشگری و سایر حوزه‌های مرتبط با عرصه فرهنگ عنوان کرد.

 

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه ریزی ۶، ۷ ماهه در استان گلستان برای انجام سفر گفت: برای اطلاع نمایندگان از وضعیت فرهنگی استان نشست شورای فرهنگ عمومی استان پیش بینی شده است. علاوه بر این بررسی وضعیت، مشکلات، نیازها و چالش‌های فعالیت‌های فرهنگی در استان از دیگر اهداف این سفر خواهد بود.

 

وی افزود: در همین راستا نشست‌های تخصصی در بخش‌های مختلف از جمله نشست فرهنگی و ادبی، نشست هنری، مطبوعاتی و رسانه‌ها، میراث فرهنگی و گردشگری، حوزه‌های علمیه و حوزه ورزش و جوانان برنامه ریزی شده است.

 

منتظری خاطرنشان کرد: در هر کدام از این نشست‌ها اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس حضور خواهند داشت و در این جلسات گزارشی از وضع موجود، جمع بندی نیازها و مشکلات، بازدیدهای میدانی از پروژه‌های مرتبط و نیمه تمام هر حوزه پیش بینی شده است. بخش دیگر بررسی وضعیت گردشگری و صنایع دستی و بازدید از جاذبه های گردشگری استان است.

 

وی‌ گفت: همچنین برای نخستین بار نشست اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس با جوانان با عنوان مطالبات فرهنگی جوانان استان گلستان برگزار می‌شود. حضور تعدادی از نمایندگان در مراسم مختومقلی فراغی از دیگر برنامه‌های این سفر است.

 

منتظری توضیح داد که سفر کمیسیون فرهنگی مجلس به استان‌ها دو روزه است که زمان این سفر در گلستان سه روز پیش بینی شده و از 28 اردیبهشت ماه گلستان میزبان نمایندگان عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خواهد بود.

 

کد خبر 1173890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha