رونمایی از لوح فشرده درس مثنوی و قدردانی از سالها تلاش فرهنگی دکتر حداد عادل در رادیو فرهنگ

رادیو فرهنگ در مراسمی شامگاه دوشنبه( ۱۹ اردیبهشت ماه ) ضمن رونمایی از مجموعه لوح فشرده برنامه‌های درس مثنوی از سال‌ها تلاش غلامعلی حداد عادل با حضور شخصیت‌های فرهنگی کشور تقدیر کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در مراسم بزرگداشت غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و  ادب فارسی که در استودیو شماره یک صدا به همت رادیو فرهنگ برگزار شد، گفت: حداد عادل به عنوان شخصیتی علمی و فرهنگی سالیان سال در عرصه های مختلف با کمترین لرزشی در راهی که به آن ایمان داشته، استوار قدم برداشته است و این فرهیخته متواضع همچنان پرتلاش و خستگی ناپذیر در مسیر دفاع از ولایت و انقلاب اسلامی با یک صیانت مثال زدنی به راه روشن خود ادامه می دهد.

وی در ادامه به ذکر خاطره ای از حداد عادل مرتبط با اوایل دهه ۶۰ اشاره کرد و افزود: به خوبی خاطرم هست که در دوران دانشجویی، وقتی مصاحبه حداد عادل با مقام معظم رهبری در موضوع شهید مطهری را مطالعه کردم، همانجا مجذوب قدرت بیان و تسلط ایشان بر مباحث مطرح شده در آن مصاحبه شدم.

اسماعیلی در پایان خاطرنشان کرد: حداد عادل مسیر طولانی در حوزه سیاست طی کرده اما همیشه جنبه فرهنگی شخصیت ایشان ارجح و برجسته بوده است، در واقع ایشان با شجاعت مثال زدنی از آرمان های انقلاب اسلامی صیانت کرده که مورد هجمه قرارگرفتن چهره فرهنگی، بهای فداکاری‌های ایشان در حوزه سیاست است.

 

حداد عادل مردی از جنس انقلاب و عرصه جهاد فرهنگی است

در ادامه این مراسم علی بخشی‌زاده معاون صدای رسانه ملی ضمن عرض خوش آمدگویی به مهمانان گفت: غلامعلی حداد عادل چهره ملی و نامدار ایرانی است که قریب به نیم قرن در متن فرهنگ و ادب ایران حضور داشته است. ایشان در کارنامه فرهنگی خود سابقه همکاری و همفکری با علامه شهید مرتضی مطهری و بسیاری از شخصیت‌های برجسته تاریخ معاصر ایران را دارد. همچنین در دانشگاه تهران فلسفه تدریس می کنند و کتاب هایی در این تیز ترجمه کرده‌اند. لازم به ذکر آنکه ترجمه جناب حداد عادل از کتاب تمهیدات امانوئل کانت برنده جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شده است.

وی با اشاره به نقش قرآنی حداد عادل افزود: ایشان از مترجمان و پژوهشگران قرآن نیز هستند و ترجمه قرآن را از سال ۸۲ آغاز و تا سال ۹۰ به اتمام رساندند. استاد بهاءالدین خرمشاهی این ترجمه گرانقدر را یکی از سه ترجمه برگزیده قرآن به زبان فارسی می دانند. 

معاون صدای رسانه ملی خاطرنشان کرد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی حداد عادل به دلیل فعالیت‌های سیاسی به زندان افتاد . بعد از انقلاب و در دهه ۶۰ نقش کلیدی در تعریف کتاب‌های درسی جدید برای مدارس داشت. او بیش از دو دهه ریاست فرهنگستان زبان و ادب فارسی را برعهده داشت و در کارنامه خود ریاست مجلس شورای اسلامی را نیز داشته اند. بعد از پیروزی انقلاب دکتر حدادعادل همواره نقش های مدیریتی مهمی را به عهده داشت . ایشان در سال ۹۳ نشان افتخار جهادگر عرصه فرهنگ و هنر را به ایشان اهدا کردند به واسطه نوشتن تعریف آثار موجب باروری حوزه فرهنگ و ارتقای سابقه فرهنگ تمدنی ایران عزیز شده است که جدا باید از ایشان تشکر کرد ؛همچنین مواضع شفاف ایشان نسبت به فتنه ۸۸ در حالی است که بسیاری از چهره ها و اشخاص خاص،مواضع چند پهلو در پیش گرفته یا سکوت اختیار کرده بودند.

بخشی‌زاده تصریح کرد: حدادعادل در مسیر انقلاب همواره خود را در معرض هجمه های گوناگون قرار داد و منافع ملی را بر منافع شخصی در ارجحیت قرار دادند. وی عضو عالی شورای انقلاب فرهنگی، نویسنده شاعر، ادیب، استاد فلسفه، مشاور عالی رهبر معظم انقلاب، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، نظارت بر دانشنامه جهان اسلام از دیگر فعالیت‌های ایشان است. نکوداشت استاد فرهیخته و گرانسنگ جناب آقای دکتر حداد عادل نکوداشت مردی از جنس انقلاب و عرصه جهاد فرهنگی است.

 

رادیو فرهنگ با فرهیختگان فرهنگی دست دوستی فشرده است

علیرضا حبیبی مدیر رادیو فرهنگ نیز در بخشی از این مراسم ضمن خیر مقدم به فرهیختگان  و اهالی فرهنگ و ادب برای حضور در آیین فرزانگان فرهنگ بیان داشت: اردیبهشت‌ماه کتاب و معلم و آغاز و میانه و پایانش نوبرانه فرزانگان فرهنگ، هنر، ادب و شادیانه سخن سنجان و سخن پردازان ملک ایران زمین است.

وی با اشاره به اینکه رادیو فرهنگ حسب مأموریت ذاتی خود با فرزانگان و نام آوران عرصه فرهنگ و هنر و ادب ایران برای تبیین و ترویج فرهنگ و تمدن ایران اسلامی دست دوستی فشرده است ادامه داد‌: گنجینه ارزشمندی از فرهنگیاران و فرهنگمندان ، صاحبان اندیشه و آثار که رهنمون جامعه و کانون ترقی و هدایت هستند در این رادیو برنامه دارند.

حبیبی تصریح کرد: رادیو فرهنگ با مخاطبان فرهیخته، قریب یک دهه «درسهای مثنوی» معنوی مولوی را شبهای پنجشنبه رأس ساعت ۲۳ به  روایت استاد فرهیخته دکتر غلامعلی حداد عادل پخش می کند و اکنون این مجموعه برنامه و مایه فخر فرهنگ و رسانه به 500 برنامه در قالب 10 لوح فشرده جلوه آرایی و طراحی شده است.

وی درباره آیین فرزانگان فرهنگ گفت: تاکنون در این سلسله مراسم از علامه مهدی محقق و تلاش های ایشان در حوزه فرهنگ ‌وادب تقدیر کردیم و اینک رادیو فرهنگ به پاس این سالیان همسفری و همسخنی با شرح شریف مثنوی و تدوین این مجموعه ارزشمند و فاخر به طرز کتاب صوتی و درسنامه رادیویی در قامت آیین فرزانگان فرهنگ از حداد عادل، این مرد فاضل و فرهنگمند، ادیب و شاعر، فیلسوف و قرآنپژوه و شارح درسها و بحث‌های مولوی  با حضور شخصیت‌ها و مفاخر فرهنگی، هنری و ادبی ایران عزیز، سپاسگزاری می‌کند.

در پایان این مراسم با حضور چهره‌های مطرح فرهنگی- ادبی از سال ها تلاش غلامعلی حداد عادل در حوزه پاسداشت زبان و ادب فارسی تجلیل به عمل آمد و از لوح صوتی مجموعه برنامه «درس مثنوی» که شامل شرح دفتر اول ‌‌و دوم از کتاب مثنوی معنوی مولانا جلال الدین بلخی است در استودیو شماره یک معاونت صدا رونمایی شد، در این مجموعه از سلسله بحث های درس مثنوی حداد عادل با قرائت اشعار مولانا به شرح و تفسیر اشعار این شاعر بلند آوازه  پرداخته است.

کد خبر 1174023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha