بانوان مشهدی امسال ۵.۵ درصد اهدای خون داشتند

مجدی گفت:بانوان اهداکننده خون در مشهد نسبت به میزان کشوری از افزایش نیم‌ درصدی برخوردار هستند به‌ طوری که بانوان مشهدی ۵/۵ درصد امسال اهدای خون داشتند در حالی که در کشور میزان مشارکت بانوان در امر اهدای خون ۵ درصد است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «محمدرضا مجدی» در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: پلاسمای خونی مازاد در استان جهت تأمین دارو‌های خاص به آلمان صادر می‌شود و به‌ ازای آن طی قراردادی کشوری تأمین دارو با مواد اولیه دارویی انجام می‌شود.

 

سرپرست اداره‌کل انتقال خون خراسان رضوی افزود:هدف اصلی و حیاتی ما در انتقال خون ترغیب مردمی به اهدای خون است که علاوه بر اهدای خون فرآورده‌های خونی مانند گلبول قرمز فشرده، پلاسما و پلاکت استفاده می‌شود.

 

مجدی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۷۹ هزار مراجعه‌کننده داشتیم که از این تعداد بیش از ۱۴۲ هزار خونگیری انجام شد که نسبت به سال ۹۹ افزایش ۱۳درصدی داشته است.

 

وی با بیان این مطلب که بانوان و جمعیت جوان از جمله قشر‌هایی هستند که در اهدای خون مشارکت کمتری دارند اظهار کرد: بانوان اهداکننده خون در مشهد نسبت به میزان کشوری از افزایش نیم‌درصدی برخوردار هستند به‌ طوری که بانوان مشهدی ۵/۵ درصد امسال اهدای خون داشتند در حالی که در کشور میزان مشارکت بانوان در امر اهدای خون ۵ درصد است، با وجود این، آمار مشارکت بانوان در اهدای خون بسیار کمتر است.

 

سرپرست اداره‌کل انتقال خون خراسان رضوی با بیان این مطلب که خالکوبی و حجامت و مصرف دارو‌های خاص تا یک سال مانع اهدای خون می‌شود، گفت: علت معافیت اهدای خون در فرد حجامت‌شده صرفاً به‌خاطر شیوه انجام رفتار‌های پرخطر است.

 

مجدی خاطرنشان کرد: احداث پالایشگاه خونی در کشور اقدامی ملی است و استان ظرفیت این اقدام را دارد ضمن اینکه در تلاشیم مجمع خیّرین اهدای خون را در استان فعال کنیم و وضعیت سبز ذخایر خونی را تداوم دهیم خوشبختانه از اسفند ماه سال ۱۴۰۰ از وضعیت سبز ذخایر خونی خارج نشدیم در صورت وضعیت قرمز بودن ذخایر خونی، عمل‌های جراحی با تأخیر انجام می‌شود.

کد خبر 1174061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha