آغاز فصل سوم عملیات کاوش باستان شناسی  در محوطه تاریخی کله کوب آیسک

سومین فصل کاوش باستان شناسی محوطه تاریخی کله کوب به سرپرستی دکتر«محمد حسین عزیزی خرانقی» آغاز شد و به مدت یک ماه ادامه می یابد.

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و صنایع دستی شهرستان سرایان از شروع عملیات کاوش باستان شناسی در محوطه تاریخی کله کوب شهرستان سرایان خبر داد و به خبرنگار شبستان گفت: سومین فصل کاوش باستان شناسی محوطه تاریخی کله کوب از (19 اردیبهشت) به سرپرستی دکتر «محمد حسین عزیزی خرانقی» آغاز شد و به مدت حدود یک ماه ادامه خواهد داشت.

 


«محمد عرب» افزود: محوطه تاریخی کله کوب در شهر آیسک، شهرستان سرایان و استان خراسان جنوبی قرار دارد که به شماره 23005 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و بر اساس گمانه زنی های صورت گرفته در سال های گذشته حدود هفت هکتار است. 

 


به گفته وی، محوطه کله کوب یکی از معدود محوطه‌های پیش‌ از تاریخ شناسایی شده در خراسان جنوبی است که دارای توالی فرهنگی مناسبی از هزاره پنجم تا سوم پیش از میلاد در شرق ایران است و کاوش‌های این محوطه می‌تواند به عنوان مبنایی برای مطالعات آتی باستان‌شناختی در خراسان جنوبی، مدنظر قرار گیرد.

 


عرب گفت: توالی لایه‌نگاری شناسایی‌شده بر اساس کاوش صورت گرفته شامل دوره‌های مفرغ، آغاز شهرنشین و هزاره پنجم پیش از میلاد است.

 


وی با بیان اینکه استقرار در محوطه از اوایل دوره مس‌سنگی حدود هفت هزار سال قبل آغاز و در دوره مفرغ حدود پنج هزار سال پیش به پایان می‌رسد، ادامه داد: یکی از ویژگی های برجسته این محوطه حضور سفال های شاخص دوره آغاز شهرنشینی است که به تعداد زیاد در این محوطه شناسایی شده است. 

 


مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایان ادامه داد: نمونه هایی از سفال های اوروکی و سینی های بانشی در کنار حجم زیادی سفال نخودی محلی در لایه های مشابه شناسایی شده است که حضور چنین سفال های شاخص دوره آغاز شهرنشینی در این بخش ایران بسیار جالب توجه است. 

 


وی خاطرنشان کرد: در زیرلایه های هزاره چهارم پیش از میلاد، شواهدی از فرهنگ اوایل دوره مس سنگی که تاریخ پیشنهادی برای آن حدود هفت هزار سال پیش است، شناسایی شده است. 

 


وی ابراز امیدواری کرد با اختصاص اعتبارات بیشتر برای فعالیت های پژوهشی و کاوش باستان شناسی و تداوم کاوش ها در این محوطه تاریخی، اطلاعات کامل تری حاصل گردد و بتوانیم اولین سایت موزه شهرستان را راه اندازی کنیم که تاثیر زیادی در جذب گردشگران علاقمند به این حوزه خواهد داشت.

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1174087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha