۶۷۰۰ شرکت دانش بنیان درکشورفعال هستند

خیرالدین با بیان اینکه در کشورمان ۶ هزار و ۷۰۰ شرکت دانش بنیان فعال است، گفت: بهره‌گیری از این شرکت‌ها در راستای اشتغال و تولید از مهمترین اولویت‌های ما است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سمنان، «علی خیرالدین» در مراسم قدردانی از استادان دانشگاه سمنان به صورت ویدئوکنفرانسی با اشاره به زمینه‌های تحقق شعار سال،اظهار کرد: توجه به بعد اشتغال‌زایی دانش‌بنیان‌ها در رأس اولویت‌های ما است.

 

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه این موضوع که شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور توانستند ۶۵ هزار شغل ایجاد کنند نشان از توان بالای دانش فنی و شرکت‌های دانش بنیان ما در زمینه‌های مختلف اقتصادی است، افزود: در مجموع ۳۲۰ هزار شغل توسط دانش‌بنیان‌ها در کشور ایجاد شده است.

 

وی با تأکید براینکه ظرفیت‌های خوبی در بخش‌های دانش بنیان در کشور داریم که مثال بارز آن وجود ۴۹ پارک علم و فناوری در کشور است، ادامه داد: سه پردیس فناوری و نوآوری با هدف حمایت از دانش بنیان‌ها در کشور فعال است.

 

خیرالدین با بیان اینکه در کشور هم اکنون ۲۲۴ مرکز رشد فعالیت دارد که به نوعی شتاب دهنده امور دانش بنیان‌ها است، اضافه کرد: ۱۰ هزار و ۷۰۰ واحد فناور در مجموع در سراسر کشور فعالیت دارند و ظرفیت ویژه ای برای توسعه اشتغال دانش بنیان و تحقق شعار سال محسوب می‌شوند.

 

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: در کشور ۱۱​ پارک دانشگاهی فعال است که دانشگاه سمنان هم جزء نخستن دانشگاههایی است که دارای پارک علم و فناوری است و خوشبختانه در  استان سمنان دو پارک  علم و فناوری داریم که  از نظر فناوری این استان قطب محسوب می شود .

 

وی همچنین از ایجاد نخستین دهکده فناوری و نوآوری در خراسان رضوی خبر داد و گفت : سهم کشاورزی از درآمد ناخالص ملی ۱۸ درصد است در حالیکه سهم بخش کشاورزی در شرکتهای دانش بنیان حدود چهار درصد است که این رقم نشان می دهد در این بخش جای کار بسیاری است و امیدواریم اساتیدی که در این زمینه فعال هستند در این بخش ورود کنند.

 

خیرالدین با اشاره به اجرای طرح ملی ترویج کار آفرینی گفت : در این طرح ، هدف فرهنگ سازی و گفتمان فن آوری و نوآوری است و تمامی دستگاهها ، اساتید و دانشجویان می توانند با حضور در پارکهای علم و فناوری با دستاوردهای آنها آشنا شوند.

 

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم گفت : در طرح گرنت و دستیار فناوری هر دانشکده بسته به تخصص خود می تواند فعالیت کند ، به طور مثال دانشکده علوم انسانی می تواند در حوزه فناوری نرم ، دانشکده هنر و معماری در حوزه شرکتهای خلاق و ... وارد شوند و این طرح ، ارتباط بین دانشجویان و اساتید با مباحث فناوری است و پتانسیل بالایی است که می توان از آن استفاده کرد.

 

وی همچنین به طرح جوانه اشاره وبیان کرد: در این طرح به دانشجویان تحصیلات تکمیلی که دارای پایان نامه و رساله در حوزه فناوری و نوآوری هستند بین ۲۰ تا ۸۰ میلیون تومان کمک می شود و تا کنون حدود ۷۰۰ عضو هیات علمی در این خصوص اعلام آمادگی کرده اند.

 

خیرالدین با اشاره به طرح  دستیار فناوری گفت : در این طرح دانشگاه می تواند به دانشجویانی که علاقه مند هستند در حوزه فناوری فعالیت کنند ، تاشش ماه مبلغ یک میلیون تومان برای دانشجویان کارشناسی، دو میلیون تومان برای دانشجویان کارشناسی ارشد و سه میلیون تومان برای دانشجویان دکتری به صورت ماهیانه پرداخت کند.

 

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم افزود : در سامانه نظام ایده ها و نیازها (نان) که رونمایی شده پایان نامه های ارشد و دکتری نیاز محور  و نقشه جامع نیاز و ایده کشور ترسیم می شود.

 

وی تصریح کرد: آئین نامه ای برای تحقق شعار سال ۱۴۰۱ نیز تدوین شده است.

 

«مسعود نصیری زرندی» نیز دراین مراسم ضمن قدردانی از اساتید دانشگاه برای قطع نشدن آموزش در دوران کرونا گفت: خوشبختانه دانشگاه سمنان در سطح ملی و بین المللی رتبه‌های خوبی را کسب کرده که مرهون تلاش‌های اساتید پر تلاش این دانشگاه است.

 

رئیس دانشگاه سمنان با اشاره به نامگذاری سال با عنوان تولید ، دانش بنیان و اشتغال آفرین از سوی مقام معظم رهبری اظهارداشت: این نامگذاری به نوعی محکی برای دانشگاه‌هااست.

 

وی تصریح کرد : خوشبختانه به واسطه این نامگذاری اقدامات خوبی در استان انجام شده است و به منظور تحقق آن کمیته دانش‌بنیان با حضور استاندار در استان تشکیل شده و مسائل و مشکلات شرکت‌های دانش بنیان در آن مطرح و از سوی مسئولان استان پیگیری می‌شود.

 

«محمد حمیدی» نیز در این آئین از نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری یاد کردو گفت: محوریت اصلی تحقق این نامگذاری دانشگاه‌ها و مراکز علمی هستند که این امر مسئولین دانشگاه‌ها را سنگین‌تر می‌کند.

 

معاون عمرانی استانداری سمنان افزود: واحدهای تولیدی برای افزایش تولید و اشتغال‌آفرینی باید از دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان کمک بگیرند و در این راستا همکاری و تعامل خود را بیش از پیش تقویت کنند.

 

وی گفت: از پنجم فروردین جلساتی با محوریت نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری در استانداری تشکیل و کارگروه ستاد توسعه اشتغال دانش‌بنیان فعالیت خود را آغاز کرده و در این کارگروه مسائل و مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان پیگیری تا ضمن تحقق نامگذاری سال توسعه استان را نیز به همراه داشته باشد.

 

در آئین قدر دانی از اساتید دانشگاه سمنان (سنا) که به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم و استاد برگزار شد، ۴۵ استاد برتر دانشگاه سمنان معرفی و تجلیل شدند.

کد خبر 1174171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha