لازمه رفتن به سمت خدا، شناخت دوست داشتنی های خداست

مسئول مطالعات زنان حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه سیستان و بلوچستان با بیان اینکه برای بازگشت به سمت خدا، باید راه خدا را درست بشناسیم، گفت: لازمه رفتن به سمت خدا، شناخت دوست داشتنی های خداست

راضیه سارانی، مسئول مطالعات زنان حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: انسان به دلیل داشتن نفس اماره و دشمنی همیشگی شیطان ممکن است دچار خطا و گناه شود و اگر مراقبت نداشته باشد این خطاها و گناهان کم کم جزوی از زندگی او شده و قلبش را هر روز تیره و از خداوند و مقدسات و خوبی ها دورتر می کند.

مسئول مطالعات زنان حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه سیستان و بلوچستان اظهار کرد: در آیه ۷ سوره مبارکه بقره آمده است: "خَتَمَ اللَّهُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ وَ عَلَىٰ سَمْعِهِمْ وَعَلَىٰ أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ " خدا مهر نهاد بر دلها و گوشهای ایشان، و بر چشمهای ایشان پرده افتاده؛ در واقع این پرده به سبب گناهان ما ایجاد شده و دیگر توفیق درک حقیقت را از ما سلب کرده است.

وی تصریح کرد: خداوند ذات و سرشت ما را پاک آفریده و ذاتا میل به خوبی ها داریم البته اگر به علت غرق شدن در گناهان آن را از دست نداده باشیم و مشمول آیه فوق نشده باشیم. لذا با وجود پیروی از نفسانیات و شهوات، کاملا لذت نمی بریم و احساس گناه داریم.

سارانی افزود: برای بازگشت به سمت خدا، باید راه خدا را درست بشناسیم، باید ببینیم خداوند چه چیزهایی را دوست دارد و از چه چیزهایی بدش می آید.

وی خاطرنشان کرد: برخی از افراد که به اعتقاد خودشان متدین هستند خود را گرفتار افراط در انجام عبادی کرده و فرصتی برای همنشینی با همسر، وقت گذراندن با فرزند، سر زدن به اقوام، کمک کردن به اطرافیان و سایر امور ساده ای که از عمق زیادی برخوردار است را از دست می دهند. همچنان که رسول خدا(ص) فرمود: «نشستن مرد نزد زن و فرزندش نزد خدای متعال محبوب‌تر است از اعتکاف او در مسجد من»

مسئول مطالعات زنان حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه سیستان و بلوچستان بیان داشت: یکی دیگر از اموری که کمتر به آن توجه شده شاد کردن دل دیگران البته بدون انجام گناه است. در روايتي امام باقر (ع) مي‌فرمايد: «به درستي كه محبوب‌ترين اعمال نزد خداي متعال ادخال سرور (شاد کردن) در قلب مؤمن است و در روايتي ديگر فرمودند: «خداوند به چيزي محبوب‌تر از ادخال سرور در قلب مؤمن عبادت نشده است.

وی تاکید کرد: مومنین باید بیشتر به این مسئله توجه کنند چرا که غرور، اخمو بودن و بداخلاقی فی نفسه زشت است اما از انسان مومن زشت تر است. می توان حداقل با یک لبخند یا با نشستن پای درد دل دیگران، آنها را شاد کرده و به دنبال آن، خداوند و رسولش را از خود شاد کنیم چرا که رسول خدا(ص) می فرمایند: هرکس مومنی شاد کند، من را شاد کرده، و هرکس من را شاد کند، خداوند را شاد کرده است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اموری که برای یک مومن لازم است و البته برکات زیادی از جمله مرگ بد و فقر را برطرف کرده، طول عمر و ازدیاد در روزی را به دنبال داشته، بیمار را شفا داده و هفتاد بلاد را دفع می کند، صدقه است.

سارانی گفت: طبق احادیث معصومین صدقه تنها در امور مالی خلاصه نمی شود بلکه هر کار نیکی صدقه محسوب می شود، برداشتن چیزهای آسیب رسان از سر راه، نشان دادن راه به دیگری، عیادت از بیمار، امر به معروف و نهی از منکر، جواب سلام را دادن، اصلاح میان مردم، نگه داشتن زبان از سخن نادرست، شاد کردن مومن و غیره صدقه است.

مسئول مطالعات زنان حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه سیستان و بلوچستان با بیان اینکه از مهمترین آفات امور خیر، منت گذاشتن، عجب (خودپسندی) و ریا(خودنمایی) است افزود: ان شاالله با دوری از این رذایل اخلاقی، کارهای خیر خود را خالصانه به محضر خداوند عرضه کرده و از برکات معنوی و مادی این امور بهره مند شویم.

کد خبر 1174328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha