سهم پایین شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت و کشاورزی/ پارک علم و فناوری خوزستان نیاز به حمایت دارد

خیرالدین با بیان اینکه سهم شرکت‌های دانش‌بنیان در کشاورزی ۴ درصد و در صنعت ۱.۱ درصد است گفت: شرایط پارک علم و فناوری استان خوزستان مطلوب نیست و نیازمند حمایت همه‌جانبه مسئولان استان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «علی خیرالدین» امروز (چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت) در آیین تودیع و معارفه رئیس پارک علم و فناوری خوزستان که در دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، از فعالیت ۴۹ پارک علم  و فناوری در کشور خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد ۱۱ پارک دانشگاهی هستند.

 

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه همچنین ۲۲۴ مرکز رشد در کشور فعال است، از ایجاد این مراکز در تمامی شهرستان‌ها خبر داد و اضافه کرد: علاوه بر آن ۱۰ هزار و ۵۰۰ واحد فناور در کشور فعالیت دارند که تنها ۱۵ درصد معادل یک هزار و ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان است این عدد باید به ۴۰۰ هزار شرکت دانش‌بنیان برسد.

 

وی از راه‌اندازی دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی منابع طبیعی و صنایع غذایی در شهر مشهد خبر داد و بر ایجاد چنین دهکده‌ای در خوزستان تاکید کرد و افزود: سهم کشاورزی در تولید ناخالص ملی حدود ۱۸ درصد است اما تنها حدود ۴ درصد آن دانش‌بنیان است.

 

خیرالدین با اشاره به اینکه در بخش‌های صنعتی نیز حدود ۱.۱ درصد شرکت‌ها دانش‌بنیان هستند و در این حوزه به شدت عقب هستیم بنابراین مسئولیت سنگینی بر عهده ما است تصریح کرد: با وجود اقدامات خوبی که در پارک علم و فناوری خوزستان انجام شده اما این استان در مقایسه با سایر استان‌ها عقب است که برای توسعه نیاز به همراهی دارد.

 

وی با بیان اینکه پارک علم و فناوری در واقع یک شهرک صنعتی علمی و فناوری است ابراز کرد: مهم‌ترین وظیفه پارک، واگذاری اراضی به شرکت‌های دانش‌بنیان است؛ شرکت‌های دانش‌بنیان نیازمند توسعه زیرساخت هستند به این صورت که دولت باید ۱۵ درصد زیرساخت در پارک ایجاد کند و مابقی آن نیاز به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی دارد.

 

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم بر لزوم حمایت از پارک علم و فناوری خوزستان تاکید کرد و ادامه داد: شرایط پارک علم و فناوری استان خوزستان مطلوب نیست و نسبت به این وضعیت اعلام خطر می‌کنم و این پارک نیازمند حمایت همه‌جانبه مسئولان خوزستان است.

 

وی با ارائه پیشنهاد ایجاد پردیس فناوری و نوآوری در دانشگاه شهید چمران اهواز عنوان کرد: یک قطعه زمین ۶ هکتاری برای این پردیس در نظر گرفته شده که باید تمام اقدامات مربوطه با همکاری پارک علم و فناوری انجام شود چون در غیر این صورت شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر از تسهیلات مالیاتی برخوردار نمی‌شوند.

 

خیرالدین از تشکیل ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان به ریاست استانداران و دبیر رؤسای پارک علم و فناوری در هر استان خبر داد و اذعان کرد: بعد از نامگذاری شعار سال توسط مقام معظم رهبری، نیز نامه‌ای توسط وزیر کشور جهت ایجاد قرارگاه دانش‌بنیان ارسال شده که لازم است این ستاد و قرارگاه در استان‌ها هم شکل بگیرد.

 

وی از اعضای هیات علمی خواست در حوزه علم و فناوری وارد شوند و تاکید کرد: برای ترغیب اعضای هیات علمی جهت ورود به عرصه‌های تولید و فناوری طرح‌های تشویقی همچون پنج پایه تشویقی مازاد بر آنچه موجود است در نظر گرفته شده، ضمن اینکه اساتید فعال در حوزه علم و فناوری می‌توانند از این فعالیت‌ها به عنوان جایگزینی برای مقاله‌های علمی نیز استفاده کنند.

 

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم خاطر نشان کرد: علاوه بر شرکت‌های دانش بنیان در حوزه‌های صنعتی، در حوزه علوم انسانی فناوری نرم و در رشته‌های هنر و معماری شرکت‌های خلاق وجود دارند و این موجب شده تا امکان فعالیت اساتید رشته‌های مختلف در حوزه علوم و فناوری دانش بنیان فراهم باشد.

 

وی با اشاره به اجرای طرح «دستیار فناوری» در راستای حمایت از بخش فناوری بیان کرد: در این طرح دانشجویان علاقه‌مند می‌توانند در کنار تحصیل به مدت ۶ ماه در یک شرکت دانش‌بنیان یا واحد فناور آموزش ببیند و ضمن آن، به دانشجوی کارشناسی ماهانه یک میلیون، به دانشجوی کارشناسی ارشد ۲ میلیون و به دانشجوی دکتری سه میلیون تومان پرداخت می‌شود؛ این اقدام در راستای توسعه اشتغال دانش‌بنیان است.

 

وی همچنین از اجرای طرح «گرنت فناوری» خبر داد و یاد آور شد: پارک‌های علم و فناوری بودجه‌ای دارند و بر اساس آن به اساتیدی که دانشجویان فعال در حوزه نوآوری و فناوری داشته باشند و پایان‌نامه آنها در این راستا باشد، حدود ۳۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود.

 

کد خبر 1174383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha