ظاهر سارایی یکی از  پیش قراولان ادبیات استان در پاسداشت زبان مادری است

هوشمند با بیان اینکه یکی از پیش قراولان، دلسوختگان و فعالان ترین مفاخر استان در حوزه پاسداشت زبان مادری بوده است، گفت: آئین بزرگداشت مفاخر هنر، ادب، فرهنگ و هنر استان ایلام در سال های آتی برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام، آیین بزرگداشت استاد «ظاهر سارایی»  عصر امروز(۲۱ اردیبهشت) در سالن مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد اسلامی استان ایلام با حضور پرشور و گسترده هنرمندان و اقشار مختلف مردم  استان ایلام برگزار شد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام، در این  آئین، اظهار کرد: استاد ظاهر سارایی، شاعر و هنرمند و از مفاخر فروتن استان ایلام است که برای برگزاری این مراسم زمانی که همکاران ما به خدمت ایشان رفتند،  با فروتنی در این حوزه پرهیز کردند و همکاران ما در شورای سیاستگذاری خیلی تلاش کردند که این مراسم را با حضور ایشان به عنوان یکی از مفاخر استان ایلام برگزار شود.

 

« علی هوشمند»  با بیان اینکه حق استاد سارایی بسیار بیشتر، بالاتر و والاتر از این مراسم و بزرگداشت است، تصریح کرد:  استاد ظاهر سارایی، درک بسیاری والایی از زیست فرهنگی و  فضای فرهنگ و هنر استان و کشور دارند و  باید گفت که اگر به استاد ظاهر سارایی در مقام یک معلم دلسوز،  دیگر خواه، بخشنده و  علم و فرهنگ مدار نگاه کنیم، فرصت طولانی را می طلبد و اگر در مقام یک شاعر اندیشمند و ارزشمند نگاه کنیم باید به جنبه های مختلف  فرهنگی و ادبی ایشان پرداخته شود.

 

وی با اشاره به حوزه زیست و فعالیت فرهنگی  ظاهر سارایی در حوزه زبان مادری، یادآور شد:  زبان مادری تا آنجایی که اهمیت دارد که در سطج جهان یک روز به نام زبان مادر نامگذاری شده است و در این حوزه بدون مبالغه  می توان گفت که ظاهر سارایی یکی از پیش قراوان، دلسوختگان و فعال ترین مفاخر استان در حوزه پاسداشت زبان مادری بوده است و در کنار ایشان، خوبان و عزیزانی از شاعران و هنرمندان استان قرار داشته اند که تلاش زیادی در حوزه پاسداشت زبان مادری  انجام داده اند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام یادآور شد: امید است که در سال های آتی، خداند متعال به ما فرصت و  توفیقی ارزانی بدارد که در سپهر فرهنگ، ادب و هنر استان ایلام از مفاخر  و هنرمندان ایلام و ایران زمین در حوزه زبان مادری و ارتقای ادبیات غنی ایلام تقدیر کنیم.

 

هوشمند با تقدیر از «عمران خودآموز» مدیرکل اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی که این حرکت فرهنگی را در راستای بزرگداشت مفاخر استان آغاز کرده اند، خاطرنشان کرد: همکاران ما در اداره کل  فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای سیاستگذاری این مراسم، پیگیرانه در تلاش بودند که این آئین در راستای گرامیداشت مفاخر استان به ویژه استاد ظاهر سارایی برگزار شود.

 

وی در پایان نیز از دفتر مجامع و فعالیت های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری این آئین در مرکز استان ایلام تقدیر کرد.

 

گفتنی است، « ظاهر سارایی» متولد ۱۳۴۲ در شهر ایلام است، وی داری مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه شهید چمران اهواز است، این ادیب فرهیخته و شاعر توانمند ایلامی، سالیان عمر خود را در عرصه ( شعر، ادب و پاسداری از زبان کردی ایلامی ) سپری نموده و چندین اثر ماندگار و ارزنده همچون ( دیوان غلامرضاخان ارکوازی ) و ( کتاب شاعر قله های مه آلود) از آثار مانای این ادیب تواناست.

 

کتاب «میرکان» از دیگر آثاریست که با همکاری آقای صید محمد درخشنده به عنوان دانشنامه به چاپ رسیده است، وی اکنون به عنوان مدیر انتشارات زانا در راستای پاسداری از فرهنگ این مرز وبوم مشغول به کار است.

 

 

کد خبر 1174434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha