وعده صادق دولت سیزدهم برای نجات تنها خلیج ایرانی خزر/ لایروبی کانال‌های آبرسان، مُسکنی موقت بر پیکر ترک‌خورده خلیج گرگان

رئیس جمهور در سفرش به استان گلستان دستورات فوری برای نجات خلیج گرگان صادر کرد و حالا با گذشت حدود دو ماه بخشی از عملیات احیا با قدرت در حال انجام است.

خبرگزاری شبستان- گرگان، فریده ستایشگر؛ دولت سیزدهم‌ عزم خود را برای نجات تنها خلیج ایرانی خزر جزم کرده است. پس از سال‌ها گفتاردرمانی صرف در موضوع خلیج گرگان که سبب تشدید خشکی این اکوسیستم ارزشمند شده است، بعد از سفر اسفندماه پارسال دولت سیزدهم به استان گلستان اقدامات عملی برای احیای خلیج گرگان باقوت و قدرت بیشتری در دستور کار قرار گرفته است.

 

در جریان سفر دولت به استان، آیت‌الله رئیسی در همان لحظات اولیه ورودش به گلستان، از فرودگاه راهی خلیج گرگان شد و ضمن ابراز تاسف از شرایط موجود، دستور فوری برای حل مشکلات این خلیج را داد.

 

 

*وضعیت کنونی خلیج گرگان

خلیج گرگان در متتهی الیه شرقی دریای خزر واقع شده و بزرگترین خلیج این دریاچه و تنها خلیج ایرانی خزر به شمار می رود.

 

در سال های اخیر با پسروی آب دریای خزر، قطع ارتباط آبی بین دریا و خلیج گرگان از طریق چند کانال آبرسان، ورود انواع آلاینده‌ها به آن و غیره خلیج گرگان روزهای سخت و بحرانی را پشت سر می گذارد.

 

روند خشکی خلیج گرگان از سال های قبل آغاز شده و تا کنون حدود یک سوم از مساحت ۴۴ هزار هکتاری این خلیج یعنی بیش از ۱۰ هزار هکتار آن خشک شده است.

 

علت اصلی این اتفاق رسوب گذاری شدید در کانال های ارتباطی خلیج و دریا و افزایش فعالیت ها و مداخلات انسانی بوده است. عدم گردش آب در خلیج به علت نبود ارتباط با دریا، ماندابی شدن آب، خلیج گرگان را به کانون ریزگردها و مشکلات زیست محیطی تبدیل کرده است.

 

براساس مطالعات انجام شده در ۱۰ سال آینده با تداوم این شرایط و عدم مداخله موثر برای توقف روند خشکی، خلیج گرگان به طور کامل خشک خواهد شد. این در حالی است که دو مرحله مطالعات تخصصی برای نجات خلیج انجام شد اما هیچ اقدام عملی برای نجات آن در دستور کار قرار نگرفت.

 

 

*آثار خشک شدن خلیج گرگان

خشک شدن خلیج گرگان اثرات زیست محیطی جبران ناپذیری از جمله تبدیل شدن به کانون ریزگرد در شمال شرق کشور، از بین رفتن اکوسیستم منطقه و تحت تاثیر قرار دادن اقتصاد ساکنان محلی را در پی خواهد داشت.

 

براساس مطالعات و ارزیابی های انجام شده نجات خلیج گرگان به یکهزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و راهکارهای اساسی آن نیز لایروبی کانال های چاپاقلی، آشوراده و خزینی، پمپاژ آب از دریا به خلیج و تنظیم ورودی و خروجی آب در دهانه خلیج گرگان است.

 

تعلل دولت یازدهم و دوازدهم درباره احیای خلیج گرگان، وضعیت این اکوسیستم ارزشمند را بغرنج کرده است و حالا همه نگاه ها به دولت سیزدهم برای نجات تنها خلیج ایرانی دریای خزر دوخته شده است.

 

 

*دولت صادق‌الوعد/ عملیات احیا آغاز شد

دولت سیزدهم در سفرش به گلستان دستورات ویژه‌ای را برای نجات و احیای خلیج گرگان صادر کرد و رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی نیز تاکید کرد بدون فوت وقت و بی هیچ تعللی لایروبی کانال‌های ارتباطی بین دریای خزر و خلیج گرگان در چند روز آغاز خواهد شد.

 

اتفاقی که خیلی زود رخ داد و گلستانی‌ها را برای جلوگیری از تداوم خشکی بزرگترین و تنها خلیج ایرانی خزر زنده کرد.

 

دستگاه‌های لایروب در خلیج گرگان طی هفته‌های گذشته مستقر شده بود اما برخی رسانه‌ها از توقف عملیات نجات خلیج گرگان خبر داده بودند که سیدالنگی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان تاکید کرد عملیات لایروبی در حال انجام است و وقفه ایجاد شده درباره مسائل فنی از جمله تعیین محل دپوی گل و لای بود که این موضوعات حل شده است.

 

از طرفی روز گذشته اعضای کمیسیون عمران مجلس که به گلستان سفر کردند بازدیدی از وضعیت خلیج و عملیات لایروبی کانال‌ها داشتند که رئیس سازمان بنادر و دریانوردی کشور هم آنان را همراهی می‌کرد و گفته لایروبی تا یکماه آینده ادامه داد.

 

اما لایروبی کانال‌های آبرسان سبب چرخش آب بین دریا و محدوده خلیج خواهد شد و در بهبود کیفیت آب آن موثر است. کارشناسان معتقدند برای اینکه خلیج گرگان نجات پیدا کند، جلوی خشکی‌اش گرفته و احیا شود نیاز به پمپاژ آب است.

 

موضوعی که در سفر رئیس جمهور به گلستان به عنوان یک مطالبه و یک راهکار اساسی مطرح شد و دولت نیز با آن موافقت کرد. باید دید پس از عملیات لایروبی چه تدبیری برای تداوم عملیات نجات خلیج گرگان اندیشیده می‌شود.

 

کد خبر 1174574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha